1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Natuurlijk: accu opladen EV binnenkort schreeuwend duur

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 17 jan 2020.

  1. [​IMG]

    Natuurlijk. je moet wel heel naïef zijn om deze niet aan te zien komen.

    Elektrisch rijden is hip and happening op het moment. Het biedt vele voordelen. Het is lekker stil, er is geen directe uitstoot, een hoog rendement, veel koppel, veel subsidies en spotgoedkoop laden. Er valt echt veel voor te zeggen. Zeker voor een auto waar je mee moet forensen in de randstad biedt de EV ongekend comfort.

    Nu zijn er ook een paar nadelen, zoals een relatief korte range, een hoog gewicht en lange laadtijden. Daar kunnen er binnenkort een paar komen. Dat laden is nu nog spotgoedkoop, met name omdat de techniek in de kinderschoenen staat en om consumenten over te halen te kiezen voor een elektrische auto. De bijtelling gaat binnenkort nu elk jaar omhoog, bijvoorbeeld. Hierdoor wordt het ineens minder interessant om EV te rijden.

    [​IMG]

    Maar het wordt nog veel erger. Ionitiy gaat namelijk zijn prijzen extreem verhogen. Ionity is een joint venture van diverse grote autoconcerns (BMW, Ford, Volkswagen, Daimler en sinds kort ook Hyundai). Samen doen zij wat Tesla in zijn eentje heeft gedaan: het aanleggen van infrastructuur om te kunnen laden. Nu moeten we dat ‘extreem verhogen’ natuurlijk wel in de juiste context zetten. De aanvankelijke prijs was een ‘lokkertje’. Een tijdelijke actie. Toen kon je voor 8 euro je accu volladen, ongeacht de auto. Dat voordeel komt aanstaande 31 januari te vervallen.

    [​IMG]

    De nieuwe prijs wordt namelijk zeer stevig: 79 cent per kWh. Hiermee wordt het laden van je elektrische auto extreem veel duurder. Van 8 euro naar 47 euro. Een prijsstijging die de nationale fiscus niet eens zou durven doorvoeren. Over fiscus gesproken: als het elektrische rijden telkens populairder wordt en de inkomsten op accijnzen dalen, zal de overheid (volgens waarde collega @jaapiyo moet de letter ‘r‘ ervoor) deze verleggen op elektriciteit. Het zou wel heel naïef zijn om te denken dat dat niet gaat gebeuren. Hetzelfde geldt straks met de BPM: als die inkomsten wegvallen, zijn er ineens wél redenen om EV’s zwaarder te gaan belasten.

    [​IMG]

    Nu wordt het lastiger om het thuisladen duurder te maken, dus daar kun je altijd gebruik van maken. Als je echter meerdere afspraken op een dag hebt en door het land met reizen, zul je gebruik moeten maken van een snellader langs de weg. Overigens is Ionity niet de enige leverancier van elektriciteit, je kunt ook nog terecht bij Allego en FastNed, bijvoorbeeld. Die hanteren (nog) wel lagere prijzen.

    via: autoblog.nl



    .
     
  2. Totaal niet verwacht dit :schater: Iedere leaserijder gaat spontaan weer dieselen.
     
  3. Dus niemand tankt bij ionity meer maar gaat bij fastned tanken, hahaha.
    Zelfs als je naar de winkel gaat en voor 1liter kraanwater plots 15euro moet betalen. Terwijl je thuis voor cent liter water pakt bijvoorbeeld.

    Iedereen weet dat laafpalen niet de toekomst zijn.
    Auto laden met 300kw vermogen is te zotte.
    Alleen geen alternatief dat wel veilig is.
    Voor prive is het niet te doen electrisch rijden.
    Overheid is te dom geweest om het niet aantrekkelijk te houden voor ptive rijders om hybride te rijden.

    Auto met range extender en plug in hybrid was de juiste tussenstap. Alleen slaan direct door met volledig electrisch.

    Binnenstad moet je electrisch rijden en boven de 60-80kmh motor aan om alles op te laden. Thuis accu aan normale stroom om helemaal door te laden.
     
  4. 80 % van de mensen kunnen thuis niet laden.....
     
  5. 80% dat valt wel mee denk ik. Woont 80% van Nederland in een flat of appartement?

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. Dat hoeft niet eens. Midden in de stad is er ook gewoon geen ruimte om een laadpaal of iets neer te zetten. Ik zie er nog wel haken en ogen aan...
     
  7. Ik woon in een eengezinswoning en ik heb geen ruimte om mijn auto bij mijn huis neer te zetten. Zou echt een stuk weg moeten oversteken om bij de parkeerplaats te komen.
     
  8. Dat is inderdaad wel een probleem. Alle parkeerplaatsen van een paal voorzien is ook geen optie.
    Nu hoef je voor het gemiddelde Nederlandse gebruik ook niet elke dag te laden maar toch. Een kortere laadtijd is nodig of toch een brandstofcel. De nieuwe Toyota Mirai is een prachtige auto geworden (nu de staatsloterij nog winnen om die 80k af te kunnen tikken) De plannen voor het goed uitbreiden van de waterstof tankstations zijn al in een gevorderd stadium.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  9. Er was zelf sprake in onze gemeente, dat ze willekeurig laadpalen in straten wilden plaatsen. Op zich een mooi alternatief, er komen steeds meer elektrische auto’s. Een overzichtskaart ging rond waar ze zouden komen. 3x raden, precies voor mijn deur! Gelijk bezwaar gemaakt! Nooit meer iets van de plannen vernomen.

    Goed, ontopic.

    Tuurlijk kun je dit verwachten. De auto is een melkkoe! Eerst iedereen lekker maken en daarna alles weer aandraaien. De staatskas moet ergens van gevuld worden. Jaren geleden was er ook een soort actie, geen wegenbelasting betalen als je een schone, zuinige auto ging rijden. Mijn schoonzusje deed dat. Na een paar jaar werd dat weer terug gedraaid, kostte teveel (lees; er kwam te weinig binnen!)
     
  10. Voor mij niet onverwachts. Ze verdienen niet genoeg aan de accijns dus gaat de prijs gewoon omhoog. Het is niet de eerste keer dat ze dit blikken. Maar goed, meeste, al dan niet alle EV zijn lease op het moment.
     
  11. Toch maar een dieselaggregaat in de kofferbakvan de focus zetten en verhuren aan een elektrische rijder die met een lege accu stilstaat.

    Over het niet thuis kunnen laden, behalve dat lang niet iedereen een parkeerplaats voor zijn deur heeft, is ook lang niet iedere woning voorzien van de infrastructuur om uberhaupt meer als 20 ampere te kunnen leveren, en vaak genoeg dan ook nog eens op 1 fase.

    Trouwens wel opvallend dat je nu genaait wordt door de energieleverancier in plaats van de overheid!
     
  12. 6368ff9c-6777-4f9b-ae36-64c8ba616ef5.jpg
     
    tigereye vindt dit leuk.
  13. Het is op dit moment alleen Ionity die de prijzen zo heeft verhoogd. Het is nog afwachten wat de rest doet. Het is goed voor Tesla waar je ongeveer een derde van dat betaald per kWh.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  14. en...als je een laadpaal op een parkeerplaats zet komt de parkeerfunctie te vervallen (staat in de APV van de gemeente Zoetermeer)
    dan wordt het een "laad" plaats en betekent als de accu vol is dan moet de auto verplaatst worden naar een reguliere parkeerplaats ;)
     
  15. Ik weet niet wie de illusie had dat elektrisch rijden goedkoop zou blijven,
    maar we leven wel in Nederland hoor;)
    Alle voordeel wat een burger mogelijk zou kunnen krijgen, word stukje bij beetje
    te niet gedaan, dat is het nadeel van dat het zo goed gaat in NL:schater:
     
  16. Jullie zijn wel een beetje zwartkijkers. Je ziet bij huishoudens dat stroom goedkoper wordt en gas duurder. Voor zakelijk gebruik is stroom nog goedkoper. Bij een laadpaal kost stroom aanzienlijk meer. Ionity heeft, als samenwerking van een paar grote autofabrikanten, veel geïnvesteerd in een eigen laadnetwerk, net als Tesla heeft gedaan. Maar omdat ze een universele stekker gebruiken kan iedereen er gebruik van maken. Hetzelfde als wanneer jouw buurman een laadpaal aan de openbare straat zet, die hij zelf heeft betaald. Om te voorkomen dat de hele buurt er goedkoop gaat laden, gooit hij er een stevig tarief op voor anderen dan hijzelf. Dat is precies wat Ionity doet. Heel logisch. Tesla doet dit niet, want die zorgt er op een andere manier voor dat bij de Tesla laders alleen Tesla's kunnen laden.
    Ik zie dus nergens signalen dat een elektrische auto opladen binnen afzienbare tijd een klap duurder gaat worden.
     
  17. Voor benzine en diesel betaal je toch ook niet het dubbele nu ? Je kijkt toch of goedkopere alternatieven zijn ?

    Ik wil jullie feestje niet bederven maar ook dit is naar het rijk der fabelen te verwijzen. Vraag een gratis Maingau laadpas aan en je betaald slechts 0.35 cent bij Ionity. Dit tarief is ook van toepassing op Fastned.

    Trouwens, met de steeds grotere accu's hoef je bijna niet meer snel te laden onderweg.

    Al 5 jaar met een elektrische auto onderweg en sta zelden langs de weg te laden.
     
    gerardTDCI en musiman vinden dit leuk.
  18. zal ook niet alleen voor de auto zijn maar als heel NL elektrisch gaat rijden en koken dan gaan er een hoop miljarden aan accijnzen niet de staatkas in.
    (waarom wordt roken zo duur? omdat steeds meer mensen stoppen en ze willen toch die accijnzen hebben)
    dus uiteindelijk zal er toch een soort taks op komen ben ik bang of het wordt gewoon duurder omdat er stroom uit het buitenland gehaald moet worden.
     
  19. MRB voor elektrische auto's zal er wel komen. Of rekening rijden. Elektrisch rijden moet je vooral doen omdat het beter is voor het milieu en omdat het gewoon fantastisch rijdt. Als kosten je drijfveer zijn kun je beter helemaal geen auto nemen of een Panda op LPG.

    De EV zoals het nu is niet houdbaar qua belastingen maar stroomkosten zullen niet stijgen, eerder goedkoper worden. Dit zal ook wel nodig zijn als we van het gas af moeten. De prijs van stroom is afhankelijk van vraag en aanbod en van de manier van opwekken. Bij grijze stroom zijn de grondstoffen een deel van de prijs ( kolen prijs ) en de energiebelasting. Een groot deel van de prijs van stroom voor particulieren is energiebelasting en netwerk kosten.

    Daarom blijf ik stroom opwekken en voorlopig salderen en als dat niet meer zinvol is dan ga ik het overdag bufferen in de accu van mijn auto of opslaan in warm water middels een warmtepomp. Ik denk graag een beetje vooruit en geniet daardoor gemiddeld wat langer van de voordelen dan de mensen die afwachten.
     
  20. je zegt het zelf al, vraag en aanbod, vraag wordt steeds groter (tenzij steeds meer mensen het zelf opwekken) en aanbod is minimaal en zeker in groenstroom.
    nog geen 10% (geloof ik) wordt groen opgewekt maar 80^van de Nederlanders neemt groenstroom af bij hun leverancier :shrug:

    ik ben wat dat betreft echt wel een beetje jaloers op jou Jarno.
    ik wou dat ik dat kon doen, heb hier een medisch apparaat in huis staan die mij handenvol geld kost aan stroom, hoe mooi zou het zijn om dat zelf te kunnen en mogen op te wekken.
    maar ja, huurhuis en elke investering mag ik zelf betalen en zie ik na een paar jaar geen stuiver van terug.
    de verhuurder gaat het gebruiken om de volgende huurder een hoger huurprijs te berekenen op basis van milieuvriendelijk.
    ik zou ook graag van het kook gas af willen, maar geen enkele medewerking van die vervloekte Vestia.


    sorry, moest ik ff kwijt.
     

Deel Deze Pagina