1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nadraaien fan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joske, 7 sep 2019.

  1. Het is eigenlijk heel simpel.

    Wanneer de motortemperatuur nog boven een bepaalde waarde is bij het stopzetten van de motor circuleert de elektrische koelwaterpomp (welke overigens niet aanwezig was op vroege 150 PK versies van de 1.6 ECOboost) de koelvloeistof door de motor. Doordat de turbo ook gekoeld wordt d.m.v. de koelvloeistof circuleert de koelvloeistof dus ook door de turbo na het stopzetten van de motor. Afhankelijk van de daadwerkelijke motortemperatuur kan tegelijkertijd ook de koelventilator worden ingeschakeld zodat de koelvloeistof die door de elektrische koelwaterpomp wordt rondgepompt ook wordt gekoeld.


    Gezien de turbo niet voorzien is van enige vorm van temperatuurmeting heeft de temperatuur van de turbo op zich geen invloed op het nadraaien van de koelventilator. Het systeem wordt puur en alleen door de PCM aangestuurd op basis van motortemperatuur, koelvloeistoftemperatuur en omgevingstemperatuur.
     
  2. Hehe. duidelijk! Thanks. De enige reden voor het even laten nadraaien van de motor na hoge belasting is dan eventueel de smering van de Turbo?
     
  3. Nadraaien is bij de meeste moderne turbomotoren nauwelijks meer nodig. Bij veel moderne motoren zoals de ECOboost motoren is de turbo vloeistofgekoeld en voorzien van een elektrische koelwaterpomp waardoor de turbo ook na het uitzetten van de motor nog kan worden gekoeld. Hierdoor loopt de temperatuur van de turbo na het uitzetten van de motor lang niet zo hoog op als bij een turbo welke alleen d.m.v. de motorolie wordt gesmeerd en gekoeld.

    Uiteraard is het wel verstandig om de motor vlak nadat deze zwaar belast is niet meteen uit te zetten maar nog een paar minuten na te laten draaien. Echter onder normale omstandigheden zal dit maar zelden voorkomen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Oke. Wat sowieso opvalt, het is altijd exact een minuut. Vandaar dat mn aanname al was dat het wel zo zou horen.
    Bij een te hete motor draait vaak wel langer lijkt me
     

Deel Deze Pagina