1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring Focus station 2013 Diesel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dana, 12 mrt 2019.

  1. Sinds ruim een maand heb ik mijn gele Corsa ingeruild voor een focus station uit 2013. Hij rijdt heerlijk alleen sinds vorige week enkele problemen.

    Het gaat op een Focus 2013 diesel 1.6 105pk.

    Vorige week was het remlicht kapot en heb ik deze vervangen. Toen ik de auto daarna wou starten lukte dat niet. Te lang mee bezig geweest en de lampen aan laten staan. Garage gebeld en hij is langskomen met een jump starter en heeft hiermee te auto gestart. Conclusie lege accu.

    Twee dagen later startte de auto niet toen mijn vriend hem wou starten op het werk. Toen gestart mbv startkabels.

    Nu zijn we weer 5 dagen verder en hebben we geen problemen meer gehad.

    Echter, zojuist een stuk snelweg gereden en na 10 minuten snelweg gaf de auto aan 'motorstoring, onderhoud nu'. Toen de auto langs de kant gezet en motor uitgezet. Na 5 minuten de auto weer gestart en toen was de melding weg.
    Me omgedraaid en naar huis gereden, was nog niet ver weg. Onderweg naar huis is de melding niet meer teruggekomen.

    Nu ga ik morgen even naar de garage bellen maar hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? De auto is dus nog niet uitgelezen.
    Zou de melding te maken kunnen hebben met het twee keer starten van de auto mbv jumpstarter/startkabels?
     
  2. Zover ik het mij kan herinneren is het starten van een start stop accu met startkabels zeer schadelijk voor de accu.

    Ik weet nog toen mijn accu uitviel en ik deze met startkabels weer aan de praat kreeg ik heleboel foutmeldingen in het systeem had.

    Je moet het hoe dan ook je auto laten uitlezen en even je accu testen.
     
  3. Het opstarten is geen probleem. Althans heeft bij mij nooit probleem opgelevert. Als de accu spanning teveel varieert dan kan dit nog wel een probleem opleveren, maar als de spanning stabiel blijft kan het geen kwaad.

    Mogelijk dat er een motorstoring op het roetfilter systeem is. Dit kan van alles zijn. Alleen bij uitlezen kom je te weten waar je moet zoeken
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  4. Gewoon even laten uitlezen, kost je vaak niks.


    Dit komt wel vaker voor vlak na het wegrijden dus zou goed kunnen.
     
  5. Als na het vervangen van een lamp de accu al leeg is zou ik die in ieder geval even laten nakijken. Ik kreeg ook last van foutmeldingen toen de accu slecht was. Accu lampje brandde niet toen
     
  6. Allemaal dankjewel voor het advies. De accu was leeg omdat de lampen aan stonden tijdens het vervangen en ik ben niet zo snel met het vervangen van een kamp. Maar goed geen idee hoelang de auto hier tegen zou moeten kunnen.

    Monteur heeft de auto uitgelezen en er stonden veel verschillende meldingen in. Monteur gaf aan dat het allemaal te maken kan hebben met het feit dat de accu leeg is geweest. Dus meldingen eruit gehaald en verder niets aan de hand.

    Ondertussen weer 1500km verder en opnieuw dezelfde storing 'motorstoring, onderhoud nu'. Auto weer stop gezet en na het starten geen problemen meer. Was opweg naar de andere kant van Nederland dus nog een halve tank leeggereden voordat we hem uit hebben laten lezen.

    Zojuist de auto weer uit laten lezen en nu stonden er twee CAN-bus storingen in. Welke weet ik niet.
    Meldingen zijn er weer uitgehaald en nu even afwachten.

    Verhaal krijgt waarschijnlijk nog wel een staartje helaas...
    Mochten jullie nog advies hebben hoor ik dat graag en ik hou jullie op de hoogte
     
  7. twee can -storingen zijn niet echt interressant, dat is vaak een communicatie fout. wat kan komen door oude en nieuwere software op verschillende computers. daardoor stuurt een computer met nieuw software iets waar een computer met oud software niks van snapt. of net andersom.

    wanneer storing optreedt moet hij zonder afzetten motor uitgelezen worden, anders verdwijnt de storing en weet je ook niks.
    sommige storingen worden dan wel opgeslagen maar word dan een tijdelijke storing. dit wordt dan niet direct gewist maar naar verloop van tijd verdwijnt het ook als er tussentijds alles goed is geweest
     
  8. Dus dan zou ik de volgende keer als hij de melding geeft of meteen door rijden naar de garage of anwb laten komen zonder de motor af te zetten?

    Ik ging er vanuit dat de meldingen wel in de auto bleven staan als de foutmelding eenmaal gegeven was.
     
  9. Er zal waarschijnlijk 1 foutmelding in blijven staab, die van de FDCIM. Die is zeker niet ernstig, de meeste Focussen rijden hiermee rond zonder dat je er last van hebt.
     
  10. dat is idd fijner, als je technisch bent kun je ook een eobd dongle kopen. en dan kun je via je gsm uitlezen en wissen via diverse apps.
    dan als je niet instaat bent om naar de garage te gaan of anwb te laten komen kun je hem zelf uitlezen
    goedkoopste zijn 20euro maar zijn niet geweldig.
    de gene die ford helemaal kan uitlezen ook andere computers (zitten op andere pinnen van de stekker) kost 100euro

    degene van ford zelf zijn nog een streep beter en die zouden ook tijdelijke storingen kunnen uitlezen. nadeel is als je wist ben je die ook kwijt. keer opnieuw autostarten zal hij van permanent naar tijdelijk gaan.
     
  11. Ik weet niet of ik hierop mag reageren of een ander topic moet zoeken, in dat geval mag dit bericht verwijderd worden.
    Ik heb in mei een Ford Focus diesel turbo uit 2012 gekocht. Inmiddels hebben wij voor de 4e keer dezelfde melding gekregen (motor storing, onderhoud nu!). Ook elke keer kwam vrij snel hierna het oranje Engine lampje. 3x is hiernaar gekeken bij de garage. Eerste keer is het roetfilter schoongemaakt en hierna was de melding weg. Aantal weken later opnieuw beide meldingen. Weer naar de garage en nu is de de EGR klep vervangen. Weer even zonder problemen en weer even later kwam het terug. Garage heeft weer alle filters schoongemaakt en noemde de censor die vies/defect was maar mevrouw wist mij niet te vertellen of deze vervangen/gemaakt was. Nu weer enkele weken later opnieuw de Melding motor storing, waarop volgend het Engine lampje. Maar nu is de motor melding opnieuw gekomen en maakt de motor amper toeren, gas pedaal plat in z'n 4 en duurde even van 60 naar 80. Tijdens schakelen vallen de toeren meteen terug naar 1000. Turbo is volledig weg. Rijdt ook niet harder meer dan 120, op 2000 toeren in z'n 6. Lijkt alsof hij helemal niet meer hoger gaat dan 2000 toeren.
    Iemand enig idee wat dit terugkerende probleem kan zijn? Morgen gaat ie naar de garage maar grote kans dat ze weer maar een tijdelijke oplossing hebben.
     
  12. welkom
    het zou handig zijn als je de storingscodes zou hebben, ook de vorige codes en de reparaties die zijn uitgevoerd is hier handig om te weten.
    als die niet meer boven de 2000 toeren komt betekent dat die in noodloop zit.
     
  13. Ik zal morgen alles even opvragen bij de garage. Thanks
     
  14. Klinkt als probleem wat ik ook heb, niet kunnen regenereren van DPF. Als je foutcode hebt dan kunnen we inderdaad verder helpen.
     
  15. Onderstaande kreeg ik vanmiddag mee. Weet niet of dit alleen dit probleem was of ook de voorgaande. Maar in elk geval hebben ze vandaag de injector vervangen.

    "Diesel (NGDB-TDCi ECOnetic)

    DTC

    • P2463
    • Dieseldeeltjesfilter -> opgehoopt roet
    • Signaal te hoog

    • Stroom
    Teller 1: Gestarte operatiecycli sinds de fout voor het laatst actief was (27)

    Teller 2: Bevestigde operatiecycli sinds de fout voor het laatst actief was (27)

    Teller 3: Alle bedieningscycli sinds de fout voor het eerst werd ontdekt. (27)

    Teller 4: Bevestigde bedrijfscycli met actieve fout. (1)

    • P246C
    • Dieseldeeltjesfilter verstopt -> ophoping deeltjes

    • Signaal te hoog

    • Afwachtend
    Teller 1: Gestarte operatiecycli sinds de fout voor het laatst actief was (3)

    Teller 2: Bevestigde operatiecycli sinds de fout voor het laatst actief was (3)

    Teller 3: Alle bedieningscycli sinds de fout voor het eerst werd ontdekt. (3)

    Teller 4: Bevestigde bedrijfscycli met actieve fout. (1)

    • P244C
    • Katalysatortemperatuur te laag tijdens regeneratie, groep 1

    • Signaal te hoog

    • Afwachtend
    Teller 1: Gestarte operatiecycli sinds de fout voor het laatst actief was (82)

    Teller 2: Bevestigde operatiecycli sinds de fout voor het laatst actief was (0)

    Teller 3: Alle bedieningscycli sinds de fout voor het eerst werd ontdekt. (82)

    Teller 4: Bevestigde bedrijfscycli met actieve fout. (1)"
     
  16. Jij hebt hetzelfde probleem net als mij.
    Lees dit even door: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/foutcode-p246300-p244c-roetgehalte-roetfilter.100558/
     

Deel Deze Pagina