1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorolie ST Mk3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kludrex, 4 apr 2022.

  1. Wat voor olie wordt er officieel voorgeschreven voor een Mk3 ST? Vandaag is de auto voor een beurt en APK naar de dealer geweest en daar hebben ze, ondanks mijn expliciete verzoek om er 5W30 in te doen, 5W20 in gedaan. Die hoorde er volgens de techneuten in, zeiden ze...

    Het instructieboekje geeft een algemene olie aan van 5W20 voor alle motoren in de Focus, met als alternatief de 5W30. Ik doe er al sinds jaar en dag 5W30 van Castrol in met Ford specificatie en wil dat ook zo houden ivm betere smering. Ik weet ook niet beter dan dat er gewoon 5W30 in moet en lees dat ook overal.

    Ik ben nu dus geneigd om die 5W20 weer te vervangen. Oliefilter ook vervangen of die paar deciliter in het filter voor lief nemen?
     
  2. Hmmmm, persoonlijk zou ik de olie vervangen voor 5W30. Ik ga niet zeggen dat de 5W20 gegarandeerd problemen zal opleveren maar zelf heb ik in de ST altijd 5W30 gehad (was destijds ook het advies van de dealer)
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  3. Ik ook, altijd 5W30. Ik zal morgen de temperatuur eens in de gaten houden... en de dealer bellen voor een gratis oliewissel met mijn aangeleverde 5W30. Moet kunnen, hij had het zelfs opgeschreven...
     
  4. Als jij expliciet om 5w30 hebt gevraagd en zij er 5w20 in hebben gegooid hebben ze je niet geleverd waar je om gevraagd hebt toch? Dan zou ik gewoon eisen dat ze er alsnog 5w30 in gooien.
     
  5. Je hebt de olie aangeleverd en die hebben ze niet gebruikt :confused: Weten ze dat de ST niet stock is?

    Als je een beetje zoekt op het www dan zie dat er verschillende adviezen de ronde gaan. Maar de meeste zijn het er over eens dat je in het geval van een wat gekietelde ST 5W30 moet gebruiken.
     
  6. #6 Kludrex, 5 apr 2022
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
    Klopt, hij had het zelfs nog opgeschreven van die olie. Probleem is ze zitten in Gorinchem en daar rij ik niet zomaar heen. Voor de beurt kreeg ik een vervangende auto...

    Nee, normaal gesproken lever ik mijn olie ook altijd zelf aan. Dit keer kwam de olie te laat binnen en was ik dus genoodzaakt de olie van de dealer te gebruiken. Ik gaf ook aan dat er twee soorten olie gebruikt kunnen worden en dat ik er 5W30 in wilde. Auto is stage 3 getuned, en ik heb gisterenavond voor de zekerheid ook op internet gekeken en kwam tot dezelfde conclusie... die ik eigenlijk jaren geleden al had getrokken want er is tot nu toe altijd 5W30 in gegaan. EDIT: ze weten dat de auto getuned is.

    Volgens mij wordt vaak een nieuwe carterplug geplaatst bij het vervangen van de olie. Hopelijk hebben ze gezien dat ik een andere (magnetische) carterplug heb, en hebben ze die teruggeplaatst en niet weggegooid. Voortaan een lijstje maken bij het inleveren van de auto... dan vergeet ik niks.
     
  7. dat hoop ik toch niet voor je Marko, die monteur ziet het verschil toch wel?
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  8. Dat hoop ik wel, maar als het verschil tussen 5W30 en 5W20 niet duidelijk is, dan weet je maar nooit haha
     
    gerardTDCI en Iodokus vinden dit leuk.
  9. Dat ik de olie ga vervangen is zeker. Is het nodig om het oliefilter te vervangen als ik weer naar 5W30 ga? Lijkt me niet nodig toch? Er gaat voor zover ik weet 5,4 liter olie in als je een nieuw oliefilter monteert...
     
  10. Juiste manier is motor warm draaien motor flush aan de olie toevoegen. Dan aftappen met warme motor olie en filter vervangen.

    Met alleen olie wissel ga je toch beetje 2 olien door elkaar doen.
    5w20 is dunner, wat minder weerstand oplevert en voor betere brandstofverbruik zorgt dan 5w30.

    Magneet in de aftapplug. Is alleen handig om snel te zien of je motor in de soep gedraaid is of niet.
    Als daar ijzervijzel op zit. Moet je aan motorrevisie denken.
    Kleine metaal wordt altijd door de oliefilter tegen gehouden.
    Dat is ook een van de rede dat olie gewisseld moet worden. Zodat opgehoopt vuil weg is.

    Beste is met betreffende bedrijf bellen dat je op papier 5w30 had gewild. In dat geval hebben ze niet gedaan wat je vroeg en zullen hun rest moeten opvolgen.
    Je kan ook zeggen volgend jaar maar op tijd 5w30 erin.

    Dikkere olie wordt soms gekozen om zo olieverbruik wat kleiner te maken.
    Maar heb ook collega gehad die zelf 15w60 in de motor deed. Terwijl zelfde motor elders ook 5w30 kreeg.
    Daar is alleen de 15w60 als je met 35graden klimaat hebt en veel op de racebaan bent.

    anders gezegd op 5w20 en normaal openbare weg zal geen issue echt opleveren. Tenzij je bij warm weer graag racebaan opgaat waar olie der mate warm wordt dat je wel dikkere olie wilt hebben
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  11. Een flush lijkt me overdreven, denk ik. Ik zal het instructieboekje er weer op nalezen want in Amerika schijnen ze een supplement voor de ST te krijgen bij het instructieboekje. Ik heb deze gedownload en daar staat duidelijk in dat er 5W30 in moet. Ook schijnt er op de olievuldop zelf 5W30 te staan. Ik ga morgen ff kijken.

    Je andere opmerkingen heb ik elders ook over gelezen en ben ik met je eens. De magnetische carterplug was niet duur en daar zal vast we iets aan blijven plakken ;)
     
  12. Heb net op de vuldop gekeken... er staat gewoon met koeienletters SAE 5W30 op. Ik heb ze er van op de hoogte gesteld.
     
    gerardTDCI en Iodokus vinden dit leuk.
  13. Update: Ik kan op een zaterdag langskomen om de olie alsnog kostenloos te laten vervangen naar 5w30, hoewel ze nog steeds blijven beweren dat er 5w20 in hoort... apart.
     
    Iodokus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. Dus alles schreeuwt 5W30 inclusief de eigenaar en toch doen ze er 5W20 in want dat is de specificatie? Beetje vreemd. Maar goed, het wordt opgelost, vraag/controleer meteen even of je magnetosche carterplug er nog in zit of vervangen is voor een gewone voordat je straks thuis daar tegen aan loopt en weer terug moet.

    Maar je hebt een rijdersauto dus wat is het probleem om een paar keer heen en weer te rijden? Ik denkd at ze het daarom doen, kunnen ze je ook als terugkerende klant registreren :mrgreen::mrgreen:
     
  15. #15 Iodokus, 13 apr 2022
    Laatst bewerkt: 13 apr 2022
    Prima als het waar zou zijn en dat is dus niet het geval :snooty:
     
  16. Misschien is het een beetje teveel proberen mee te denken, zoals met deze dure benzineprijzen de dunnere olie te prefereren. Ik weet het niet. Ik kom daar nu voor de tweede keer, ze hebben me weten te strikken met vervangend vervoer en het feit dat er een monteur van de oude vestiging werkt. Die kent me al meer dan 15 jaar, rijdt zelf een EO ST mk2 en heeft dus mede beslist om er 5w20 in te doen. Ik spreek hem hier wel over als ik daar ben zaterdag. Het blijft in ieder geval een rare gang van zaken als ik aangeef 5w30 er in te willen, de receptionist noteert dat... en het gebeurt vervolgens niet...

    Prima als het waar zou zijn en dat is dus niet het geval :snooty:[/QUOTE]

    Misschien een keer Wensveen proberen, is dichterbij maar zijn niet zo van de zelf meegebrachte spullen bij een beurt zoals olie en koudere bougies... luchtfilter hoeven ze ook nooit te vervangen, blijft er bijna niks over haha
     
  17. Soortgelijk verhaal gehad. Auto had een beurt gehad en op de bon stond 5w20, ik had in het boekje 5w30 gezien dus ik ben eens gaan navragen. Nu blijkt dat er vanuit Ford een service update is geweest voor de mk3 ST om de olie te veranderen van 5w30 naar 5w20, de onderbouwing wisten ze helaas niet te geven.
    Het enige wat ik er over terug hebben kunnen vinden is dat deze specifieke 5w20 iets beter tegen LSPI helpt dan de originele 5w30.


    Voor een standaard ST is 5w20 ook meer dan genoeg.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  18. Ze hebben er inmiddels op hun kosten 5w30 in gegooid :thumbup:

    Ik weet ook niet hoe het precies zit. Iedereen van de liefhebbers zegt dat er 5w30 in moet (sowieso als die getuned is), In Amerika zit er een ST supplement bij het instructieboekje waarin het staat, en het staat op mijn olievuldop... en dat is meer dan genoeg voor mij. Van de door jou genoemde update heb ik ook niet gehoord.
     
  19. ford heeft dit idd aangepast naar 5W20
     
  20. Denk eerder dat ford naar 5w20 is gegaan omdat meerdere motoren het ook hebben.
    Dit puur voor minder interne weerstand. Dus lagere brandstofverbruik. Dus betere uitstoot.

    Wat betreft lspi. Dat heb ik eigenlijk nooit echt opgemerkt dat andere olie aanbevolen werd. Als ik kijk bij peugeot ging voor zowel de 150pk als de 270pk 1.6thp zelfde olie in.
    Al had ik wel een die 200pk 1.6thp die klaagde over haperende ontstekking. Of dat lspi was is niet te zeggen. Wij reden er 1000km. Mee zonder problemen en hij had na 50km het probleem al paar keer gevoeld. Maar ja motor liep kapot bij 154kmh met koelvloeistoftemp van 42graden. Dat zegde ook al genoeg


    Heel simpel als jij 5w30 hebt aangegeven erin te willen. Hadden ze je moeten vertellen dat 5w20 is geworden ivm bepaalde problemen te voorkomen.
    Belangrijkste voor je is dat nu 5w30 erin is gegaan zoals je hebt gevraagd.
     

Deel Deze Pagina