1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorkap openen als het palletje is afgebroken/vergeten is om aan te sluiten

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Danny, 10 dec 2010.

  1. Hier een how-to hoe je de motorkap kunt losmaken als het palletje vergeten word aan te sluiten/of is afgebroken dit geld in iedergeval voor een st en een (diesel?) weet niet precies welk type meschiend at iemand dit kan bevestigen


    auto op de krik...
    [​IMG]

    bodemplaten eronderuit:
    [​IMG]

    intercooler eronderuit:
    je kunt de intercooler losmaken door de 2 boutjes links en rechts los te draaien, de slangen af te koppelen, en vervolgens de intercooler op te tillen en naar je toe te trekken (richting de bumper) als je hem dan vervolgens laat zakken kun je hem eronderuit pakken
    [​IMG]

    [​IMG]

    toen ruimte gemaakt:
    tempratuursensor enz weggehaald enz
    [​IMG]

    daarna met de vingers aan dat oogje gedraait waar het palletje van het slot invalt
    toen had ik de motorkap dus open....

    daarna de afdek kap aan de bovenakant losgemaakt
    en dan zie je dus dit:
    [​IMG]

    palletje weer vast gezet aan het oogje en tadaaaa hij werkt weer
    [​IMG]

    alles weer terug monteren:
    [​IMG]

    vervolgens de intercooler er weer ingehangen, slangen aangesloten, alle kappen er weer opgezet, en nu is het weer goed :)
    [​IMG]


    bedankt joost/iodokus voor het terug vinden va dit onderwerp ghehe
     
  2. Klopt inderdaad, voor ST, RS en Diesel. Bij een benzine is het nog makkelijker, kan je het deel van de interkoeler overslaan en kan je er al bij als je de voorste bodemplaat los hebt. Mooie How- To!!!
     
  3. ah perfect dus
     
  4. Via Focusstoc.com, een methode zonder krik voor in ieder geval de ST, maar denk dat het voor alle andere Focus II ook werkt:


    When I went to open the bonnet to check my oil I found that it didn't open. I used the search function on the forum and found what had happened. I had accidently knocked the bonnet cable when I was relocating the horn after I had fitted my intercooler. I found A description on how to do the job but no pictures. As a picture paints a thousand words I decided to take some photos when I was doing the job and post them to help others. It,s my first attempt So here goes....

    The tools you will need are
    • Long pointed noise pliers
    • Long thin Philips screwdriver
    • 10mm spanner
    • A torch
    1. Insert the pliers through the grill above and to the left of the Ford badge. (Fig 1)
    2. Grab hold of the rubber boot at the end of the cable at the locking mechanism and pull it towards you. Fig 2
    3. It will not need a lot of force to dislodge it. (Fig 3)

    Fig 1 Fig 2 Fig 3

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    4. When the rubber boot is out of the way look through the grill and you will see the white plastic collet that connects to the bonnet release drive pin. (Fig 4) Using the long thin screwdriver or pliers if they will fit apply a force against this plastic collet and using the key try to open the lock. You will possibly feel the drive pin rengage as you turn the key. The bonnet will open when you do this. Remove the plastic airduct cover that sits over the bonnet mechanism to allow access (6 screws Fig 5)

    5. Push the white plastic collet back into place and try to engage it with the release mechanism drive pin. If you can't get it then use the 10mm spanner and remove the two bolts that hold the bonnet catch onto the car (Fig 6). There is also a wire at the bottom of this catch disconnect this as well. When this is removed you will see the drive pin. It's a white cross shaped piece of plastic with 2 locating lugs on it. using the pliers pinch the plastic lugs to compress them a bit and try it again. It should engage without to much trouble.

    Fig 4 Fig 5 Fig 6

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    6. Before you close the bonnet test that your repair has worked by closing the bonnet catch with your screwdriver and then operating it with your key. (Fig 7&8) Once you are happy that it works refit your plastic cover.

    Fig 7 Fig 8

    [​IMG] [​IMG]



    Hope this has helped and try not to notice the dirt under the bonnet of my car.
     
  5. die manier heb ik eerst ook geprobeerd
    maar ik krijg zon tangetje niet door de grille heen lol

    niet elke focus heeft zon zelfde grille helaas :( anders werkt het op die manier ook wel!

    maja het blijft tricky als dat palletje los zit
     
  6. Ah, ok. :( Da's jammer! Je moet wel een erg lang tangetje hebben in ieder geval
     
  7. De oplossing van Kaz vanmorgen geprobeerd maar de gat is bij mijn grill iets te klein en is echt een friemel werk.

    Kaz toch bedankt voor het neerzetten van de vondst misschien dat de ST bezitters er meer aan hebben ivm grill.

    A.s. week als ik heb onderdeel zo op het sloop kan vinden en de weer meevalt gaat de auto op de krik en maak er een How To van.
     
  8. Vanmorgen had ik hetzelfde probleem. Achteraf bleek de kogel houder van het slot wat uitgerekt en was de kogel van het kunststof stangetje eruit gevallen.

    Vanmorgen had ik hetzelfde probleem. Achteraf bleek de kogel houder van het slot wat uitgerekt en was de kogel van het kunststof stangetje eruit gevallen.

    Mijn oplossing:
    In een stuk rond staf materiaal van 12 mm (“buis”) heb ik op de kop een 3mm inkeping gemaakt.

    Hiermee kan je, door de gril heen, voorzichtig de kogelhouder van het slot omdraaien.
    1. Eerst tegen de klok in om hem te ontsluiten. De motorkap kan je nu iets optillen en er een plankje hout tussen schuiven. Nu heb je weer beide handen vrij.
    2. Draai nu met de klok mee om het slot te openen terwijl je met 1 hand de motorkap iets probeert op te tillen.

    Doordat de “houder” van het slot, waar de kogel van het stangetje in valt, wat losser geworden zou dit probleem zich vaker voor gaan doen.

    “Permanente fix”
    Het kunststof stangetje bestaat uit 2 delen die over elkaar heen schuiven. Als het stangetje eenmaal op zijn plek zit, dan kan je om het dunne buisje (zit het dichts bij je sleutel) meerdere tyraps achter elkaar (dus niet over elkaar!) plaatsen zodat het dikke buisje niet meer kan schuiven. Hierdoor blijft hij gefixeerd op zijn plek.

    Zie ook 6e foto van Danny om te zien hoe de kogel en de kogelhouder eruit zien. (De kogelhouder is goed in de schaduw te zien, hier zie je goed hoe de kogel erin zou moeten vallen).
     
  9. Bij een focusII diesel : bodemplaat onder bumper eraf en je kunt het stangetje pakken en l/r draaien (eventueel met een tang) en de kap is open.
    Geen krik of brug nodig, 10min. werk.

    Het helpt als iemand de kap tegen de veerdruk naar beneden drukt tijdens het draaien, dan hoef je minder kracht te zetten bij het draaien, dus het plastic stangetje minder snel zal breken.
     

Deel Deze Pagina