1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorblok defect (1.6 Zetec S)

Discussie in 'Performance' gestart door Raimon, 5 jan 2018.

  1. Hallo,

    Sinds kort hebben we een focus erbij (ja ik heb er ook 1).
    Deze focus heeft nu een kapotte motor met 1 cilinder zonder compressie.
    Het blok heb ik nog niet open gehaald maar vermoed dat het kansloos is.
    Geen vermogen meer en rookt olie van achteren uit de uitlaat.

    Nu is mijn vraag.
    Het is een Focus uit 2000 dus het eerste type met de H4 koplampen.
    Het blok wat erin ligt is dus een 1.6i zetec S met de inlaat aan de voorkant,
    die met het metalen kleppendeksel en in het midden een zwart kapje.
    Kan ik zonder aanpassing van de kabelboom ook een ander blok erin leggen.
    Of is het gewoon makkelijker er weer een 1.6je in te lepelen.
     
  2. Een 1.4 of 1.6 is een straight swap (let op fase I en II).
    Een 1.8/2.0 niet. Dan moet je veel meer ombouwen.
     
  3. Bedoel je met fase 1 en 2 de zetec S in fase 1 en de zetec SE (blacktop) in fase 2.
    Werkt het fase 2 blok dan niet op de ECU van fase 1 of bedoel jij iets anders.
     
  4. Het blok gaat wel werken, alleen zit er her en der wel verschil in de sensoren.
     
  5. Dat zal vast te wisselen zijn als het nodig moet zijn.
     
  6. Na lange tijd het blok opengehaald, had het wat druk.
    Focus motortje opengemaakt.
    Ja deze is echt zeker weten stuk.
    Cilinder 2 en cilinder 3 hebben verticaal een dikke kras in de cilinderwand.
    Zuiger van cilinder 1 heeft meer speling dan de andere 3.
    Cilinder 3 mist een stuk inlaatklep en zelfs stukken uit de kop zijn weg.
    Cilinder 3 heeft een paar deuken in de zuiger.
    In alle cilinders zit abnormaal veel aanslag van kool en weet ik wat nog meer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vraag mij wel af hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren dat deze schade ontstaat.
    Wel lag er een nieuwe distributieriem op dus misschien dat ze hem fout hebben gehad.
    Dit type blok heeft namelijk ook een distributietandwiel zonder spie die dus vrij draait.
    Wel stond het blok goed toen wij hem los haalden.
     
  7. Vergeet de scheur in de cilinderwand tussen 2 en 3 ook niet...
    Het is wel duidelijk dat deze motor de nodige problemen heeft.
     
  8. Koolaanslag zal wel een gevolg zijn geweest op de oorzaak. De koolaanslag is niet echt een probleem belangrijker is de oorzaak.
    Stukje van de klep is waarschijnlijk door het blok aan het zwerven geweest
     
  9. Waar zie jij de scheur dan, de pakking ligt er deels nog op namelijk.
    Dit blok wordt sowieso niet meer gereviseerd en er komt een andere in.
    Wat ik had gehoord was dat hij met aanhanger warm werd en op 3 poten ging lopen.
    Ze hebben er toen een nieuwe bobine op gezet wat niet heeft geholpen.
    Daarna hebben ze nog de distributieriem vervangen en denk dat dit ook mis is gegaan maar dat ze hem daarna goed hebben gezet.

    Wat is bij dit type blok de normale manier om de krukas tegen te houden om de bout aan te draaien.
    Alleen het tooltje lijkt mij niet sterk genoeg.
     
  10. Heeft er iemand toevallig nog een goed blok liggen?
     

Deel Deze Pagina