1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor valt uit tijdens rijden.

Discussie in 'Electronica' gestart door Peter Touw, 25 aug 2018.

  1. Hoi Guido,

    welke type teller zit er nu in? Heb je eventueel een foto?
    En wat is de km stand?
    Ik heb misschien nog wel een andere goede teller voor je en de PATS kan ik ook programmeren.
    Waar kom je vandaan als ik vragen mag?

    Gr.
    Sjoerd
     
  2. De teller ligt al op tafel voor reparatie. Zie de foto.
    Ik woon net 5 minuten ten noorden van leiden.
    Tot mijn schrik zie ik net wel dat er al eerder aan de bedrading achter de teller gewerkt is. Er zijn zo te zien meerdere draden bijgeplaatst maar de auto is niet voorzien van opties (zoals cruise controle) die dat zouden verklaren. Ik zal eens kijken waar die draden heen gaan en of het dus van toepassing op de storing kan zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Ik heb nog zo'n teller liggen, wat is de huidige km stand?

    Volgens mij is er ook wel iemand bij jou in de buurt die een teller kan programmeren.

    Ik schrijf dit voor het geval de teller die storingen blijft krijgen.

    Heb je een foto van de bedrading achter de teller en waarop eventueel goed te zien is welke pinnen er bij geplaatst zijn?
     
  4. De huidige tellerstand is 128.000 en een beetje. Tenminste dat geeft de teller aan. Het is een belgische import wagen dus ondanks dat de wagen er netjes bij staat, er een carpass bij zit en het onderhoudsboekje de tellerstand plausibel maakt is het nooit helemaal 100% zeker.
     
  5. Er zijn geen pinnen bijgeplaatst gelukkig. Er zijn 2 groen/gele draden bij geplaatst aan een groen/oranje en een groen/blauwe draad. Ook is er bij de eobd een blauw/rode aan de orginele blauw/rode toegevoegd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. #26 G. Elst, 21 sep 2018
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
    Eindelijk tijd gehad om de rest van de contacten opnieuw te solderen. Heb nu alle "gewone" contacten gedaan, de IC en dergelijke micro contacten begin ik niet aan met deze soldeerbout. Helaas is er bijna geen foto van te maken maar heb er toch wat gemaakt. Zodra het weer wat minder "einde der tijden"achtig is bouw ik de klok weer terug.
    Nu maar hopen dat dit voldoende is om de volgende 12 jaar door te komen.
    Het eindresultaat, goed of slecht, komt nog.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Typisch gevalletje operatie geslaagd, patient overleden. Na het solderen de klok weer in elkaar gezet en aangesloten. Wagen gestart en op het oog leek alles te werken. Vervolgens de klok terug in het dashboard geschoven en nogmaals de sleuten omgedraait. Alle normale lichtjes gaan aan maar zodra ik probeerde te starten gebeurde er niets. Alles still en uit.
    Lijken me 2 mogelijkheden. Slecht contact tussen de stekker en de klok of een draadbreuk. Aangezien ik elders op het forum al klachten over de stekker gevonden heb maak ik die eerst open en ga ik de connectoren controleren. Ook gelijk even doormeten ivm een mogelijke draadbreuk natuurlijk.
    Tips zijn wederom altijd welkom.
    Foto's volgen later.
     
  8. Hartelijk dank voor alle tips. Ik heb net van m'n vriendin vernomen dat alle problemen met de tellerklok verholpen zijn. Ze heeft net een rit van 50km gemaakt zonder problemen.
    Het probleem van het niet meer starten zit overigens in het contactslot en stond dus los van de andere storingen.
    Dus vanmiddag de boel weer dichtbouwen en klaar.
    Dankzij dit fewledige forum en zijn leden toch mooi even 480 euro bespaard.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Nu een maand verder, geen problemen meer.
    Ik hoop G. Elst dat bij je het probleem ook is verholpen na demontage en opnieuw solderen van de klokken.
    Een tip, als je het dashboard weer monteert. Nog niet de wijzers en de acryl plaat er op zetten. OBD stekker en laptop. Vol Tanken, dan kan je die wijzer al gelijk er goed op drukken. Gaan rijden en dan op een rustig stuk weg bij 3000 toeren de toeren teler wijzer erop, en via gps van je telefoon bij bv 100 kilometer per uur de wijzer erop. Nu is de motor ook warm en je kan uitlezen op je laptop hoe warm hij is ( waarschijnlijk rond de 90 a 95 graden) en de wijzer erop. acryl plaat erop. en rijden. ps de wijzers niet te strak erop duwen, er moet genoeg ruimte zijn tussen onderkant wijzers en plaat met aanduidingen.
     
    Cinq-Power vindt dit leuk.
  10. En weer een maand verder, totaal geen problemen meer gehad met niet startende auto, meters die raar doen of zelfs uitvalende motor. Dus tot nu toe is het hersolderen van alle soldeer punten op de dashboard klok een geslaagde operatie.
     
  11. Ik ben ook aan deze reparatie toe binnenkort. Regelmatig start ie niet zonder een ram op het dashboard te geven.. en bij enigszins warmte in de auto (zon die erop schijnt), is het nog erger.
    Welke soldeercontacten heb je zoal gehad? alleen die van die 30 polige stekker of ook alle andere SMD contacten?
     
  12. Sorry voor de late reactie. Ik heb alle contacten opnieuw gesoldeerd, waarschijnlijk overkill. Maar het was ook zo gedaan. De stekker heb ik eerst alle soldeer verwijderd en met loodhoudende soldeer opnieuw gesoldeerd. de IC is wel moeilijk. Dit moet je doen met een soldeerbout met holle punt. Dus door iemand laten doen die dat vaker heeft gedaan.
     
  13. Alles gesoldeerd, dashboard weer tip top lijkt het!

    Alleen nu lijkt de koppeling of drukgroep eruit te liggen.. Of in elk geval, slecht te functioneren.. Krijg hem moeilijk in versnellingen, en eenmaal in de versnelling, spontaan slippen..
     
  14. Koppelingscilinder lek?
    Is je remvloeistof nog op peil? Die wordt ook voor de koppeling gebruikt.
     
  15. Zie niets lekken, en remvloeistof lijkt op peil..

    Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
     
  16. Auto gaat nu naar de garage, voor denk ik nieuwe koppelingset en gelijk maar wiellager.
    Het gerepareerde dashboard werkt gelukkig goed! IMG_20181027_112621677.jpg IMG_20181027_112019965_HDR.jpg IMG_20181027_110754005.jpg IMG_20181027_104737514.jpg IMG_20181027_102742486.jpg
     
  17. Garage gebeld, drukgroep was defect.. spul is vervangen.. nu nog ff defecte wiellager vervangen en klaar..
     

Deel Deze Pagina