1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

motor valt uit in bocht naar rechts. Focus 1 Fase 1 1.6 16v. SLECHT NIEUWS!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wouterhil, 19 sep 2009.

  1. #1 wouterhil, 19 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2009
    Ik heb sinds 1 dag een heel vreemd probleem.

    Wanneer ik met mijn auto een 90graden (of meer ) bocht naar rechts maak, valt mijn motor uit. Eerst begint hij 2x te hikken en als de bocht lang is dan valt hij helemaal uit. Eenmaal op het rechte stuk slaat hij vanzelf weer aan zonder dat ik iets hoef te doen. Het komt voor in alle versnellingen en alle (mogelijke) bochtsnelheden. Als het een korte scherpe bocht is die ik met hoge snelheid neem dan hikt hij alleen even omdat ik voordat de motor uit kan slaan alweer op het rechte stuk rijdt.

    Het probleem doet zich voor bij zowel koude als warme motor. In een bocht naar links heb ik geen problemen. Flauwe bochten naar rechts gaan ook goed. Enkel scherpe bochten van ongeveer 90graden of meer brengen problemen. Vanaf het moment dat mijn motor hikt of uitvalt in de bocht branden op het dashboard 2 lampjes. Namelijk: Het acculampje en het motormanagement lampje.

    Ik heb een Focus 1 Fase 1 1.6 16v uit 2001.

    Kent iemand dit probleem?

    Gr,
    Wouter
     
  2. Mijn eerst idee is dat er een los contact ergens zit.
     
  3. Lijk mij ook dat er iets los zit. Kijk anders eerst even zelf of er niks meebeweegt zodra je scherp naar rechts stuur. Anders lijk mij dat alleen de stuurbekrachteging ergens op reageerd. Lijk me ook sterk aangezien dit alles meganisch werkt op zichzelf.
     
  4. Ik heb alle stekkers in de motorruimte gecontroleerd. Toen ik het probleem zojuist aan mijn pa liet zien bleef het motormanagementlampje branden en dat gaat niet meer uit.

    Ik wist toevallig nog hoe je het dtc codes menu naar voren haalt. Daar stond vroeger altijd dtc-none. Nu staat er dtc-9318. Na wat rondzoeken blijkt dat een laag accu voltage te zijn. Lager dan 10V. Ik ga nu even opmeten hoeveel volt de accu is.

    Wel vreemd want de auto heeft nog nooit problemen (ook nu niet) gehad met starten of veel electrische apparaten.

    Ik post zodadelijk mijn bevindingen van de spanningsmeting.
     
  5. Update:

    Ik heb zojuist het voltage van de accu gemeten. Als de motor uitstaat is het voltage 12.2 volt stabiel. Als de motor gestart is en ik geen verbruikers aan heb staan is het voltage 14.6 volt. In het dtc menu wat je op je dag teller kunt toveren, kun je ook het voltage van de accu uitlezen. Ik had gehoopt dat wanneer ik een bocht naar rechts zou maken, en de motor hikt, het voltage drastisch zou zakken. (bij voorkeur onder 10v want daarvoor kreeg ik dtc-9318 code te zien).

    Maar helaas. Wanneer de motor hikt/uitvalt in de bocht naar rechts zakt het voltage niet. Oftwel. Een voorzichtige conclusie zou zijn dat de accu geen gebreken vertoond.

    Nu lees ik op een engels forum iets over een spanningsregelaar. Heeft iemand enig idee of dat de oorzaak van het probleem kan zijn?
     
  6. hey heb ooit een golf gehad met ditzelfde probleem, het was dan wel een golf maar niet geschoten is altijd mis ;) bij mij was toen de oorzaak een defecte benzinepomp misschien dat je hier iets aan hebt ;) succes met zoeken iig!
     
  7. Heej,

    Ik heb zojuist verder gezocht op internet. Mn dtc-code voor lage spanning is weer weg en mn motormanagement lampje is ook weer uit. Ik zie op een engelse focus site nu ook staan dat meerdere mensen dit probleem hebben en dat het bij hun aan de brandstofpomp lag. Ze zeiden dat het probleem erger word naarmate de tank leger raakt. Ik ga zo de tank volgooien (zat al 60%vol maargoed) en dan kijken of het probleem minder is. Zo ja, dan zal het de brandstofpomp kunnen zijn en dan is dit heeeelemaal geen leuke maand:mad:
     
  8. ik gok ook niet dat dit aan je accu ligt maar aan de brandstof pomp idd.
    maar als je de spanningsregelaar wilt controleren kun je dit vrij simpel al zelf doen.
    door je spanningsmeter aan te sluiten als de motor loopt en dan zou je weer op de 14,6 volt komen.
    en om hem dan te controleren zou je handmatig een btje gas moeten geven om te kijken wat de spannings meter doet.
    blijft die op de 14,6 hangen of schiet die met het toerental ook een heel stuk omhoog.
    blijft die hangen is er niets mis mee.
    schiet die mee omhoog is er iets niet goed.
     
  9. #9 wouterhil, 19 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2009
    Hoi,

    Zojuist weer 70km gereden met de auto. Ik denk dat dit niet een probleem van de brandstofpomp is. De motor valt zo abrupt uit dat het haast niet anders dan electronica kan zijn. Als je brandstofpomp slecht is kun je onmogelijk op rechte weg en in bochten naar links 'nergens!!' last van hebben. Plus dat als je brandstofpomp er even mee ophoudt dan heb je nog benzine in je leidingen en motor zitten die op dat moment verstookt wordt en valt de auto dus niet in 1 klap uit. Ik denk zelf dat de ontsteking onderbroken wordt. Zou dat kunnen?

    Ik heb met een multimeter de spanning gemeten. Bij motor uit is die 12.2 volt. Bij draaiende motor zonder verbruikers aan is dit 14.6 volt. Als ik gas geeft blijft het ongeveer 14.6 volt. "Tijdens het uitvallen van de motor in een bocht naar rechts blijft de spanning 14.6 volt (volgens het diagnostische menu op de km-teller display).


    Iemand nog ideeën??
     
  10. Ik heb niet direct een idee/ oplossing voor je probleem. Maar als je motormanagement lampje brandt dan is er echt wel wat aan de hand. Daarbij is het diagnistische menu wat jij oproept niet nauwkeurig. Ik meen mij iets te herrineren dat DTC 9318 over het algemeen naar voren komt. Mijn advies is om toch de Fofo te laten uitlezen door een garagist (hoeft niet perse de dealer te zijn.)
     
  11. Uitlezen kan natuurlijk nooit kwaad. Voor die 40 euro wil ik de gok wel nemen. De reden waarom het motormanagement-lampje brand zodra de motor uitvalt in de bocht is vrij simpel te verklaren. Als ik mijn contact aanzet branden er 3 lampjes. 1.motormanagement 2.olielampje 3.Acculampje.

    Omdat in de bocht de motor uitvalt en hij dus feitelijk op het contact staat branden zowel het motormanagement-lampje als het acculampje. (olielampje niet omdat er nog oliedruk is.) Zodra de motor weer aanslaat na de bocht zijn alle lampjes weer uit. Het is dus niet zo dat er lampjes blijven branden. (dat heeft hij eerder wel heel even gedaan).
     
  12. Heb ook zoiets dergelijks meegemaakt: de motor viel gewoon uit op zowel autosnelweg en de gewone baantjes: ze hebben toen de klemmen van de accu vervangen en het probleem was weg (waren verroest en maakten waarschijnlijk geen deftig contact meer)

    Misschien een tip...
     
  13. heb een keer een soort gelijk voorval gehad, ook een brandend motorstoringslampje.
    toen zat er een massapunt onder de motorkap niet vast genoeg ;)
     
  14. @ Sandertje / Alchy

    Bedankt voor de tips. Ik ga vanavond even mijn accupolen eraf halen en even goedschoonmaken en controleren op slijtage/roest. Vervolgens zal ik de massapunten even controleren op vastheid. Zijn dat er veel? Is er een hoofd-massapunt?
     
  15. Dacht dat er een stuk of 3 in de motorruimte zaten :confused:
     
  16. Dat is precies mijn oplossing, de accupolen. Andere kans is toch een stekkerverbinding die door het krachtenspel in een bocht net ff geen contact maakt, maar dat lijkt me wat minder plausibel
     
  17. Helaas,

    Ik heb samen met mij broer (ex-automonteur) alle bedrading onder de motorkap gecontroleerd. Accupolen en massapunten losgemaakt, schoongemaakt en weer vastgezet. Dit heeft helaas niet het probleem opgelost.

    Mijn broer heeft voorheen een Alfa Romeo 145 gehad en die had op een begeven moment het probleem dat hij in een bocht naar links uitviel. De motor sloeg helaas niet vanzelf meer aan na de bocht, ook niet met het omdraaien van de sleutel want dan sloeg alleen de toerenteller op en neer. Bij hem zat het probleem dan ook in de toerentalsensor. Ik zou graag willen weten waar de toerentalsensor zit bij de focus 1.6. Ook als is het probleem van de vorige auto van mijn broer niet identiek aan mijn probleem, we kunnen altijd proberen om zijn toerentalsensor (hij heeft nu ook een focus 1.6 16v) te wisselen met de mijne.

    Tevens nog een vraag: Zijn er ford monteurs actief op dit forum die misschien eerder mijn probleem tegen zijn gekomen bij auto's die in de garage kwamen?
     
  18. Tip! Ga naar n tuner en laat het managment uitlezen en resetten!!??;)
     
  19. Er zijn ook genoeg stekkers waar je niet zo makkelijk bij kunt. En misschien zit het wel bij het motormanagement (rechtsonder passagierskant). Een als het een (inwendige) draadbreuk zou zijn dan is het de vraag of je dat zo kunt zien.
    Erg vervelend probleem dit. Je woont aan de andere kant van het land, anders had ik je auto wel uit kunnen lezen. Misschien een ander clublid in de buurt met een OBD2-scanner die hulp wil aanbieden?
     

  20. Hoi,

    Inderdaad een erg vervelend probleem. Zitten de motormanagement stekkers achter het dashboardkastje aan de passagierskant? Kun je hier wel makkelijk bij?

    Jammer dat je zo ver weg woont. 168km rijden voor uitlezen is te veel.

    Kunnen andere clubleden uit omgeving Zuid-Holland die een OBD2-Scanner hebben, reageren? (als ze hulp willen bieden).
     

Deel Deze Pagina