1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor syst. storing Focus 1.6 tdci 2006 90pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dieke, 25 okt 2017.

  1. Goedenavond,

    Na de verkoop van mijn oude Focus heb ik korte tijd geleden (3 weken) een ander exemplaar aangeschaft. Helaas heb ik hier sinds ongeveer 2 weken het volgende probleem mee:

    Het is nu 2x voorgekomen dat uit het niets op de snelweg de volgende melding verschijnt: Motor syst. storing, de auto schiet dan in een noodloop en komt niet meer boven de 3000 toeren uit. Ik neem aan dat dit een soort van "veilige modus" is. Ik heb het idee dat het beide keren op hetzelfde moment gebeurde, ik rij onder een aquaduct naar boven (stukje berg op) met cruisecontrol op 120. Het lijkt erop dat wanneer de motor zelf wat gas bijgeeft, om op 120 te blijven, de melding verschijnt. Voor dat moment trekt de auto overigens goed op en heeft deze volgens mij ook geen krachtverlies. Ik rij deze route iedere dag en het is nu dus 2x op die plek voorgekomen. Een andere route om naar huis te rijden is geen optie ;-)

    De boel uit laten lezen bij de garage maar er wordt (helaas) geen melding opgeslagen. Zowel met draaiende motor (op moment vd storing) en met motor uit uitgelezen. De afleesapparatuur geeft aan de de EGR ok is. Als ik de auto opnieuw start is de melding verdwenen en rijdt hij ook weer als een zonnetje. Na de eerste melding heb ik hier op het forum wat topics bekeken en vervolgens heb ik de brandstoffilter laten vervangen, hopende dat dit het probleem veroorzaakt. Na de 2e melding van vandaag kan ik zeggen dat dit helaas niet het geval is.

    Ook is de Turbo vandaag op het oog gecontroleerd, deze lijkt geen schade te hebben, er zit niet teveel speling op het asje. Turboslangen ook op het oog gecontroleerd met draaiende motor. Als er flink gas gegeven wordt zetten de slangen uit, wat volgens mij (en de monteur) duidt op flinke druk. Er lijkt dan ook geen sprake van drukverlies door bijvoorbeeld kapotte slangen.Feit dat de auto gewoon goed rijdt lijkt dit vermoeden te bevestigen.

    Ik rij ongeveer 900KM per week en in 2 weken tijd is dit nu 2x gebeurd. Auto heeft 200.000 op te teller en heeft netjes zijn beurten gehad volgens het boekje. Mijn garage raadt aan om door te rijden tot de melding vaker gaat verschijnen, het wordt dan makkelijker om het probleem "op te roepen" en de oorzaak te achterhalen zeggen ze. Ik heb alle vertrouwen in mijn garage en begrijp goed dat het moeilijk is om een in dit geval een diagnose te stellen. Natuurlijk kan ik ook 1 voor 1 onderdelen gaan laten vervangen tot het probleem verdwijnt, maar dit lijkt me een kostbare optie.

    Ik hoop dan ook dat iemand nog ideeën/tips heeft voor mij.
     
  2. #2 kolere, 25 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2017
    Wanneer er motor systeem storing wordt weergegeven en de auto niet wordt uitgezet moet er een foutcode aanwezig zijn (goede software).

    Grote kans dat het een vervuild brandstoffilter is of de vacuüm regelklep van de turboaansturing is. Blijkbaar blijft de laatste optie nog open.
     
  3. #3 Dieke, 25 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2017
    Bedankt voor je reactie! Dat is dus net het probleem, de auto geeft geen foutcode. Met draaiende motor (en melding op het display aanwezig) uitgelezen. Brandstoffilter is vervangen maar dit heeft het probleem dus niet verholpen.
     
  4. Voorzover ik weet kan dit niet, waarmee/door wie is de auto uitgelezen.
     
  5. #5 Dieke, 25 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2017
    Met wat voor apparatuur de auto is uitgelezen durf ik niet te zeggen, het is bij een reguliere Bovag garage, niet bij de dealer. Mijn vorige Ford was ook bij hen in onderhoud en deze is daar ook (helaas) meerdere keren uitgelezen. Toen kwam er altijd wel een storingscode uit.

    Daarnaast is, de 1e keer dat het probleem zich voordeed, de auto ook uitgelezen. Ik heb de auto toen bij aankomst uitgezet en deze is dan ook zo uitgelezen. Er kwamen toen 5 codes omhoog, 3 daarvan konden het probleem niet veroorzaakt hebben zei de monteur, 2 daarvan wel (kan mij de 3 overige meldingen niet herinneren helaas) De exacte 2 overige meldingen weet ik helaas niet meer, maar het betrof de turbodruk en brandstof. Hij heeft alle meldingen toen verwijderd omdat hij wilde weten welke melding als eerste terug zou komen, hierdoor zou het probleem beter te vinden zijn. Ik heb toen toch uit voorzorg de brandstoffilter laten vervangen. Vandaag kreeg ik dus de melding weer en is de auto opnieuw uitgelezen met draaiende motor en zonder. Nu was er geen foutcode opgeslagen.
     
  6. #6 kolere, 25 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2017
    Als co tact wordt uitgezet kunnen codes verdwijnen anders niet, lees zelf uit met bijvoorbeeld Forscan of ga naar een Ford-Dealer en zet de motor niet uit. Turbodruk kan de regelklep zijn.
     
  7. Ik ben redelijk a-technisch dus Forscan gaat het niet worden ben ik bang. De Ford dealer is inderdaad nog een optie, bedankt!
     
  8. Een defecte vacuüm regeling van de turbo geeft geen storingscodes. Heb dat al 2 keer meegemaakt. Gelukkig kost het ding maar een paar tientjes op eBay.de.


    Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
     
  9. Bedank voor je reactie, je geeft aan dat jij dit zelf ook hebt meegemaakt. Wat waren de klachten bij jou als ik vragen mag? Gaf hij bij jou bijv. ook motor sys. storing?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  10. Ja, hij ging in limp mode tijdens acceleratie op de snelweg (tussen sprinter om in te halen bij.)en dan geen storingscodes met uitlezen.


    Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
     
  11. Dat geeft weer een beetje hoop, bedankt voor de tip, ik ga dit zeker met mijn garage bespreken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  12. #12 kolere, 26 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2017
    Als die in de motorsysteemstoring gaat wel. Bijvoorbeeld P0234-22 (turbodruk te hoog). Ik heb het ook al twee keer gehad en kreeg wel storingen (rond 120.000km en 295.000km). Van belang is dat er wordt uitgelezen met software op dealerniveau (Forscan).
     
  13. Ga maar naar Ford Tichelaar Roosendaal of Etten-Leur
     
  14. Hallo allemaal, ik kamp met mijn 1.6 TDCI Focus uit 2005 al een poos met dezelfde storing (in zn vijf rond de 100-120 km/u te hard gaspedaal in trappen in de motor sys storing en noodloop).

    Al een oplossing??????????
     
  15. Hoi Schenzel,
    Je zult dezelfde stappen moeten doorlopen:
    1. Controleer al je luchtwegen incl de slang tussen luchtfilter en turbo. Met name net naast de klemmen
    2. Lees uit terwijl de storing in de display staat
    3. Overweeg een vacuumklep te (laten) vervangen zonder dat je zeker weet of het de oorzaak is

    Bij mij is 2x een slang en 1x het inlaatspruitsuk geklapt waarschijnlijk vanwege de te hoge druk. Toen toch maar de regelklep vervangen.
     
  16. Bedankt voor je adviezen Vogel
    Zo op het oog zijn alle slangen OK.
    Heb inmiddels andere vacuum klep besteld, ga ik binnenkort vervangen. Ik laat dan weten of de storing verholpen is.
     
  17. Nieuwe vacuumklep van het merk Topran (stuk voordeliger als de Pierburg) gemonteerd, probleem opgelost. Rijdt en trekt in de hoogste versnelling weer als een tierelier.
     
    moeroen vindt dit leuk.
  18. Hierbij een update: het probleem was lange tijd als sneeuw voor de zon verdwenen. Zo`n 10.000km gereden zonder dat de melding verscheen, tot het een aantal weken geleden weer begon, nu op willekeurige momenten. Inmiddels de laatste 4 weken een keer of 6 gehad, op zo`n 3600 km bij 900km per week.

    Gisteren heb ik hem, tijdens de melding, uit laten lezen met draaiende motor. De volgende codes verschijnen:
    P0299
    P0089
    P0234

    Monteur geeft aan dat er dus een storing is vd turbodruk hoog/laag en denkt aan een klep. Omdat die klep redelijk aan de prijs is en hij niet zeker weet of het probleem hierna is opgelost ga ik aanstaande vrijdag eerst een rooktest laten uitvoeren om te zien of er geen lekkage is in de slangen. Mocht er geen lekkage zijn dan wordt de klep vervangen en hoop ik dat het probleem eindelijk is verholpen.
     
  19. Heb je in het verleden die vacuumregelklep wel vervangen?
    Dat is echt een onderdeel van een paar tientjes, en is redelijk eenvoudig te vervangen.

    Kan je ook symptomen achterhalen als hij/voordat hij de storing genereert?!
    Bvb inhouden met acceleratie ofzo?
    Wanneer komt de storing? Bij gasgeven of eenzelfde snelheid rijden?

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  20. Nee de vacuümklep is nog niet eerder vervangen, alleen de brandstoffilter. Ik ben de topic starter dus bovenaan kun je zien hoe dit alles begon. Ik heb inmiddels wel het idee dat het op willekeurige momenten gebeurd. Soms heb ik even het idee dat hij wat inhoudt met accelereren maar dit kan ook tussen mijn oren zitten :-) Op het moment dat hij in de noodloop zit accelereert hij sowieso niet meer, maar voorafgaand aan de melding merk ik eigenlijk niets. Het is voorgekomen bij stilstand (filerijden) maar ook bij accelereren.

    De vacuümklep kost zo`n €150,- ex BTW (origineel Ford). Mijn monteur kan geen imitatie vacuümklep vinden.
     

Deel Deze Pagina