1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor krijgt valse lucht

Discussie in 'Performance' gestart door Appelboom, 1 aug 2019.

  1. Beste mensen ik rij van ochtend naar huis toe vanuit de nacht dienst hoor ik bij een toeren tal van 2 dat er lucht wordt aangezogen via de kachel onder het voor raam tevens begint het motor management lampje te branden motor houd niet in en je merkt verder niks heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ? het lijkt wel of de auto valse lucht krijgt
     
  2. extra informatie:
    het gaat om een ford fucus MK 2.5 diesel 1.6 motor bouwjaar 2010
     
  3. lucht wordt aangezogen via de kachel??
    meestal als je vloeistof of lucht stroom hoort die niet te plaatsen is. dan kan het zijn dat de koudmiddel der mate laag is dat je deze door de leiding in je verdamper hoort stromen.

    motor lampje heeft gebrand is alleen handig als hij ook uitgelezen kan worden. nu is het gok.
    probleem kan namelijk komen van alles wat onder de motorkap zit
     
  4. Ik denk dat het geen zuigen is maar blazen. Controleer de dikke slangen maar eens die net onder het raam door lopen, waarschijnlijk is er een turboslang gescheurd.
     
  5. ik heb de fout code uitgelezen P1103 en P0299 helaas hebben alle garages geen tijd ivm drukte en onderbezetting
     
  6. Turbo onderdruk is de P0299. De 1103 geeft aan dat de MAF nog wel binnen de marges zit maar dat de waarde hoger is dan verwacht.
    Dit zou (naar mijn gedachtengangen) inderdaad een turbodruk verlies kunnen betekenen.
     
  7. Woon je in de buurt van Zwolle?
     
  8. #8 Appelboom, 2 aug 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2019
    ik woon in drachten maar kan gewoon met de auto in storing 130 rijden dus als ik naar zwolle kan komen geen probleem

    de carterontluchting slang heb ik al vervangen hier was een beugel afgebroken en de dikke slang aan de turbo heb ik vast gezet hier zat een defect slang klem op helaas zonder resultaat het probleem blijft

    zit de slang onder de paravent plaat ?
     
  9. De precieze indeling van de 1.6 tdci weet ik niet meer, maar je hebt grote kans dat er 1 onder de parafan loopt en dat juist die lekt. Met een beetje geluk is er al een wat vettige vlek te zien.
     
  10. zoals hierboven al netjes vermeld staat, geeft de auto aan dat hij teveel lucht aanzuigt. meer dan dat hij in de motor binnen krijgt.
    p1103 zegt dat hij meer lucht krijgt en p0299 geeft aan dat hij niet instaat is om de lucht te comprimeren ondanks hij meer dan genoeg aanzuigt.
    [​IMG]
    als het goed is, is dit je motor. voor mij ken ik hem als psa (peugeot/citroen) dv6bted4 motor.
    deze motor wil soms een van de slangen lekken wat omcirkeld is.
    vanaf de rode pijl is er turbodruk aanwezig. alles tot aan de groene pijl mag dus niet lekken.
    achterop het blok zit een warmtewisselaar en egr klep.
    het is soms voorgekomen dat de warmtewisselaar de kraag afbrak en daar ook een lek komt.
    dat is bij de gele pijl naar de achterkant van het blok.
    stationair kun je het horen puffen. ivm dan deel van de uitlaatgas terug de motor in gaat. echte door de lek zal hij daar naar uitlaatgas stinken.
    onderaan de foto waar de twee slangen naar toe gaan zit je intercooler
    als je ergens olie om en bij je slang of pijp ziet zitten dan kan het zomaar daar lekken.
    2 paarse cirkels geven je de 2 storingen.
    de rechter meet dat hij teveel lucht aangezogen wordt.
    de linker meet dat hij ondanks de hoeveelheid lucht dat aangezogen wordt toch nog een lage turbodruk heeft.

    iemand in de auto zetten en keer dot gas geven kan soms ook helpen, dan hoor je hem of voel je hem ergens afblazen.
    vindt je het nog niet zou ik iemand naar laten kijken, die kan hem eventueel nog afpersen je inlaat systeem
     
  11. alle slangen zijn na gekeken 1 vervangen en 1 vast gezet er zijn nu geen lekken alles dubbel gecheckt meer maar het probleem is niet verholpen
     

Deel Deze Pagina