1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor kan niet uit met lampen aan

Discussie in 'Electronica' gestart door Maikel van Willegen, 22 nov 2021.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb er al eens wat over gelezen maar wil het toch een keer vragen.

    Ik heb sinds kort een Ford Focus MK2.5 uit 2008. Deze auto rijd superlekker en ben er veel mee bezig. Nu is het zo dat ik mijn motor niet uit kan zetten zolang de verlichting aanstaat, ook gaat het gehele contact aan bij het inschakelen van de verlichting als de motor niet loopt. Als ik rijd of contact aanzet staat ook ten alle tijde de dagrijverlichting aan in de koplampen.

    Wat ik had gelezen is dat dit een zekering is die dit allemaal aanzet. Is dit gemakkelijk terug te zetten en als ik dit doe accepteert mijn auto deze verandering dan ook of krijg ik dan foutmeldingen/storingen?

    Hoop dat iemand hiermee te maken heeft gehad!
     
  2. #2 Tigershark, 22 nov 2021
    Laatst bewerkt: 22 nov 2021
    Ik denk dat dit 3 mogelijke oorzaken kan hebben:

    - de stekkers zitten niet goed in de zekeringen kast die aan de bijrijderskant onder het dashboard zit
    - de zekeringen kast is kapot
    - de teller veroorzaakt deze problemen door defekte soldeerpunten.

    Gr
    Sjoerd
     
  3. Sjoerd, bedoel je niet de “bijrijderskant” ipv “bestuurderskant” ?
     
  4. Thnx.
    Ik had even niet opgelet. ;)
     
  5. Dit is een reactie die ik vind in een oudere vraag over dit onderwerp:

    Zekering positie 113 wordt alleen gebruikt bij Focus 2 uitvoeringen die bestemd zijn voor de Scandinavische markt waarbij de verlichting altijd brand wanneer het contact is ingeschakeld. Deze uitvoeringen zijn niet voorzien van automatische verlichting.

    Wanneer zekering nummer 113 wordt geplaatst bij een Focus 2 welke voorzien is van automatische verlichting heeft dit tot gevolg dat de motor niet meer stopt zolang de verlichting brand. De oorzaak hiervan is dat het contactslot (of in dit geval de startknop) ook nadat het contact is uitgezet via de lichtschakelaar onder spanning blijft staan. Hierdoor wordt het circuit niet verbroken en blijft de motor draaien.


    Vraag me alleen of er meer mensen zijn geweest die ditzelfde probleem gehad hebben en dit gemakkelijk opgelost hebben..
     
  6. Kijk eens of er een zekering op positie 113 zit .., en als die er zit kun je die eruit halen en kijken wat er gebeurt
     
  7. Net even gecontroleerd en er zit helemaal geen zekering in nummer 113.. wel raar dat de 'fout' dan precies is wat er gebeurd als 113 erin zou zitten
     
  8. heb je aftermarket koplampen?
    ben nog geen MK2,5 tegen gekomen die standaard DRL had (is ook nooit geleverd door Ford)
    zou dan het probleem ook maar in je koplamp(en) zoeken.
     
  9. Bedoel je de koplampbehuizing of het lampje? Ik heb er (nog) originele koplampen inzitten. Ben wel van plan deze te vervangen door een setje koplampen van van Wezel. 1 koplamp richt naar de grond en kan ik niet stellen dus ws is de stelmotor kapot, ook wat doffe plekken aan de binnenzijde waardoor een nieuwe set mooi is.
     
  10. Zit er een trekhaak op ???
     
  11. Nope geen trekhaak. Op een forum in engeland vind ik er wel wat over maar juist mensen die allemaal opzoek zijn naar een modificatie om dit voor elkaar te krijgen haha mshn moet ik er blij mee zijn..
     
  12. ik bedoel de hele koplamp, omdat je het hebt over DagRijVerlichting wat dus standaard niet op die koplampen zit.
    als dat er later in of aangebouwd is zou dat een storing kunnen geven?
     
  13. Het zijn de stadslichten die altijd aanstaan als het contact aan is. Wat ik zover kan lezen kan je dit omzetten naar DRV wat in sommige landen verplicht is.. Ik heb er verder ook geen last van ofzo, alles werkt goed en netjes maar het is gewoon een beetje raar. Mijn vorige Ford (MK6.5) gaf geen enkel signaal o.i.d als ik mijn lampen aan liet staan wanneer ik uitstapte dus ben al blij dat dat niet meer kan nu haha
     
  14. volgens mij heeft er iemand flink zitten knutselen met die koplampen.
    stadslichten die altijd aanstaan als het contact aanstaat :confused:
    het is nog verboden ook.
    die stadslichten noemen ze parkeerlichten en mag je niet als zodanig voeren als je rijdt.
     
  15. Dit is wat ik daarover vind:

    Als je rijdt mag het stadslicht gebruikt worden als er geen verlichting verplicht is. Je mag dus overdag met alleen je stadslicht aan rijden. Is het donker of is er slecht zicht? Dan zegt de wet dat je naast het stadslicht ook je dimlicht of je mistlicht moet gebruiken.

    De modificatie ik noemde te lezen op een engels forum is hetvolgende: Een R15 relais plaatsen tussen zekering 129 en 135.
    Dit heb ik hier gevonden: https://www.fordownersclub.com/foru...-daytime-running-lights-focus-mk2-mk25-c-max/

    Ga zo eens kijken of die relais er bij mij dus op zit.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  16. Heb je de auto eens uitgelezen? Dan krijg je wellicht ook oplossing ?
     
  17. Trek dat relais R15 er eens uit
     
  18. Zeker, heb hem een week of 3 geleden uit laten lezen door een moterlampje wat brande en was niks te zien op een sensor melding van de kat na..
     
  19. Als ik vragen mag waar heb je hem mee uitgelezen ?
     
  20. Heb geen idee.. had de garage hem laten uitlezen voor een ander probleem (motorstoring) en die gaven aan dat er maar 1 foutmelding inzat.
     

Deel Deze Pagina