1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor houdt in - foutcodes geconstateerd

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MarkEL, 14 feb 2018.

  1. Sinds begin januari van dit jaar ben ik weer in bezit van een Ford Focus Station, om precies te zijn één van bouwjaar 2005, uitvoering 1.6 Ti-VCT (85kw / 116pk) Titanium, met 159.000km (NAP) en volledig onderhoudshistorie ingevuld. In de basis een hele fijne auto die er nog goed uitziet (zeker gezien z'n leeftijd) en goed in de onderhoud zit.

    Helaas heb ik af en toe het gevoel dat de motor wat inhoudt, vooral tussen de pakweg 2500 en 3000 toeren. Ik ben er op 06 februari mee naar mijn plaatselijke (BOVAG) dorpsgarage geweest die de computer heeft uitgelezen:

    [​IMG]

    Hij heeft daarna de computer gereset om zeker te weten dat er geen oud zeer opgeslagen was in de computer. Sindsdien heb ik weer de nodige kilometers gereden en het leek een tijdje wel oké te zijn. Tot ik vandaag wel weer écht het gevoel had dat de motor inhield. Het voelt dan alsof de auto soms een fractie wordt tegengehouden. Ik heb daarop de computer vandaag opnieuw uitgelezen met een geleende OBDII reader, en helaas zijn er opnieuw foutmeldingen vastgelegd:

    [​IMG]

    en

    [​IMG]

    Nu weet ik dat dit foutcodes zijn die te maken hebben met de lambda sondes. Wat ik alleen van de garage al wel begreep kan dit alsnog van alles betekenen, van de lambda sonde, luchtmassa meter etc etc. Met andere woorden, als hij moet gaan zoeken gaat het waarschijnlijk weer een dure grap worden :-(

    Mijn vraag is dus, zijn hier mensen met ervaringen met dit fenomeen (in het bijzonder met dit type motor) en/ of een idee hoe dit waarschijnlijk het beste is op te lossen?
     
  2. Ik heb er hier wel vaker voorbij zien komen waarvan een lambda problemen gaf. Meestal was vervangen de oplossing.
     
  3. Heb ik ook een paar keer gehad. De eerste keer bobine (Bosch)+bougiekabels vervangen en daarna nog een keer de bougiekabels. Bij de goedkopere bougiekabels was 1 van de connectoren slecht geworden. Sindsdien is het probleem nooit meer teruggekomen (inmiddels bijna 150k km verder). De lambdasonde vervangen heeft bij mij niet geholpen.
     
  4. Ik rijd nog steeds met deze auto, en vooralsnog houdt hij nog steeds in en rijdt hij niet echt lekker :-( Foutcodes die telkens terugkomen zijn P0172 en P0175. Ook begint hij sinds kort te "pendelen" met stationair lopen. Zie video:



    Ik ben opnieuw bij een garage geweest, echter nu een Ford specialist, in de hoop dat zij met meer specialistische software beter in staat zouden kunnen zijn om te achterhalen wat er nu mis is. Helaas komen die er ook niet echt verder mee, zonder (op de gok??) sensoren/ lambadasondes etc. te gaan vervangen en dergelijke.... Wat op zich nog niet zo'n ramp zou hoeven zijn als ze dan maar wel de oude sensoren terug zouden kunnen plaatsen als dat geen oplossing biedt. Maar dit kan/ wil men kennelijk niet. Met andere woorden, ik ben er nu erg huiverig voor om bakken met geld uit te moeten geven aan onnodige vervangingen van onderdelen...

    Iemand nog enig idee/ advies wat te doen? Iemand misschien ervaring met dezelfde klachten?
     
  5. Het wordt vanzelf er duur als je gewoon blijft doorrijden. Als het mengsel daadwerkelijk te rijk is, gaat de katalysator op een gegeven moment ook kapot.

    Ik zou eerst de bougies kabels, bougies en de bobines laten vervangen. Het is niet raar als hier na 160.000 km en 13 jaar het beste vanaf is.
     
  6. Volgens de onderhoudshistorie zijn deze onderdelen vorig jaar reeds vervangen. Dit heeft men apart in het onderhoudsschema bijgeschreven. De bobine ziet er ook uit als nieuw, ik heb dan ook niet echt reden om hieraan te twijfelen...

    Twee weken geleden was ik bij die Ford specialist, toen hij de computer aan de auto hing bij draaiende motor. De lambdasondes deden volgens de monteur op dat moment wel wat ze behoorden te doen (?)...
     
  7. hoe draait de motor stationair wanneer je helemaal tot stilstand bent gekomen? Dan wel stabiel?
     

Deel Deze Pagina