1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijke oorzaak getril snelweg

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Jepsor93, 3 jan 2019.

  1. Hmm. Dat lijkt me dan duidelijk. Hoop dat BOVAG het ook zo ziet.
     
  2. Moet nog even kijken maar staat me bij dat rubber kompleet weg moet zijn voor apk dat je ijzer op ijzer komt. Dat rubber wat gescheurd is maakt niet uit. Ene rubber telt weer anders, helaas kan ik dat niet zo direct vinden op me gsm.
    Laatste keer voor mij is weer bijna 4 jaar geleden, dat ik apk afmelde, ben het deels kwijt hoe het een en ander pre ies zat
     
  3. Citaat uit de bovag keuringseisen: Draagarmrubbers moeten heel zijn. Extra aandacht voor de draagrubbers achter, ook deze mogen geen speling hebben.

    Duidelijk toch!
     
  4. Voor de apk mag er idd geen speling op zitten.
    Niet op de manier van hier staat die en daar mag die op geen enkele manier van afwijken.

    Het rubber heb als functie om te dempen dus er zal speling op zitten zolang als die maar weer terug gaat naar de montage stand dan is het oke.

    Wat niet oke is voor de apk is als je een van de delen een kant op kunt schuiven zonder dat deze daarna weer terug veert naar de montage stand.



    Dat het rubber versleten is (tijd voor vervangen) maakt voor de apk niet uit zolang deze nog maar in een dergelijke staat is om een onderdeel op zijn plek te houden.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  5. Hmm, snap ik. Maar ging erom dat de auto een trilling heeft op de snelweg. En dat MEBU die zou oplossen, zoals bij aankoop afgesproken. Dan lijkt me dit rubber toch een goede kandidaat?
     
  6. Ja het is een mogelik kanidaat dat ben ik met jou en de rest eens.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  7. Apk regelgeving zegt 1mm spelling mag boven de natuurlijke veerkracht van de rubber.

    In dit geval van ts, het is een gok of het ook daadwerkelijk is.
     
  8. Inmiddels een BOVAG-zaak ervan gemaakt. Bovag is inmiddels al sinds halverwege december aan het ‘bemiddelen’, maar ben bang dat ze de hakken in het zand gaan zetten. Iemand al een naar de geschillencommissie gestapt?
     
  9. Ik heb ook last van trilling in het stuur op de snelweg. Mijn rubbers zien er ook zo uit. Laat ze binnenkort vervangen. Km stand is 150.000. Mij werd verteld dat dit met name ouderdom is. Het slijt natuurlijk ook maar rubber dat onder invloed staat van temperatuur verschillen wordt uiteindelijk sowieso poreus.
     
  10. De rubbers van mijn draagarmen zagen er nog wat "beter" uit en ik kon al duidelijk merken dat zij aan vervanging toe waren. Ik kon ze duidelijk horen/voelen klapperen bij bijv. een klinkerweg. Ik heb er onlangs twee nieuwe onder gezet en het probleem is geheel weg.

    Mijn rubbers zagen er vrijwel hetzelfde uit, alleen waren er wat minder scheurtjes zichtbaar. Dus ik ga er vanuit dat die van jou nog slechter zijn.

    Edit: ik heb mijn oude draagarmen nog wel liggen, mocht je foto's willen zien.
     
  11. Dank voor jullie reacties! Heb je eventueel foto’s voor me? @Denz ?

    En dan hoop ik maar dat het die rubbers zijn. Trilling kan in zó veel zitten. Wel is de trilling er ook met wintervelgen+banden, maar minder sterk. Kan dat komen omdat de wintervelgen 16 inch zijn (zomervelgen zijn 17 inch) en daardoor meer ‘dempen’?
     
  12. Ik snap dat dat ouderdom is. De mijne heeft inmiddels 200.000 op de teller. Echter heb ik vóór de aankoop al aangegeven dat de trilling eruit moet zijn. Nu het ze niet goedkoop is gelukt, willen ze niks meer doen, en is het ineens ‘normaal’ voor een auto met die kilometerstand. Daar struikel ik gewoon over.
     
  13. Ik zal vanavond of morgen even foto's maken!

    Is de trilling eigenlijk alleen aanwezig tijdens rijden en/of de snelweg? Stationair niets te merken?
     
  14. Bij 2ton kan idd wat trilling veroorzaaktworden. Dat hoort bij km-stand.
    Heb je zwart op wit staan dat trilling wordt opgelost op je aankoop bon dan moeten ze dat ook leveren.
    Ze kunnen aantonen dat er voldoende gedaan is.

    Zelf keer gehad met banden. Zei dat ze alle 4 vv moesten worden. Echter bij ophalen zeiden ze dat ze 1.6mm zijn dus technisch goed.
    Op papier stond er niks over dus kon toen helaas niks doen.

    Een mondelijke afspraak is noetrechtsgeldig. Moet op beeld of zwart op wit zijn.
    Wat de dealer daarvoor heeft gedaan is meer uit goedwil
     
  15. Heb het op papier staan ja. Maar heb nu een voorstel van ze gekregen dat ze de rubbers willen vervangen tegen 'finale kwijting', Maw: als de klacht er nog steeds is hierna, heb ik pech gehad.
     
  16. @Denz : trilling is er alleen tijdens het rijden. Ook als ik de motor uitzet/koppeling intrap terwijl ik 100-130 rij. Boven de 140/150 is de trilling nagenoeg weg. Je voelt het aan het stuur, maar ook in de stoelen. Alles trilt zegmaar.

    Belangrijkste vraag is: kan dit echt specifiek door die rubbers worden veroorzaakt?
     
  17. En de Bovag ,wat zegt die?
    En misschien een idee om een expert /garage eens erna te laten kijken.
    Misschien moet je de gok maar wagen ,blijft een oeverloos probleem.
     
  18. Ik ga de draagarmrubbers in ieder geval laten vervangen (kan dat goedkoop regelen). Als dat niet helpt dan wordt het een geschillencommissie-zaak.
     
  19. Ik zou persoonlijk dan geen derde partij aan de auto laten sleutelen.
    Daar komt geheid gezeur van als je er daarna nog een zaak of iets dergelijks van wilt maken.
    Denk dat ik zelf het aanbod van Mebu zou accepteren al zou ik er tijdens het vervangen met mijn neus bovenop blijven staan.;)
     

Deel Deze Pagina