1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Moeite met 'aanslaan'

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RitchieRich, 24 jun 2007.

  1. Hoi mensen,

    Net een 'nieuwe' Ford Focus 1.8 TDDI Wagon uit 2000 gekocht bij de garage en ik heb een probleem.
    Soweiso morgen ff naar de garage , maar wellicht kunnen jullie kenners mij al even vertellen wat het probleem is.

    Het is zo dat als de auto een tijdje heeft stilgestaan (+/- 2 uurtjes) dan heeft de auto moeite met aanslaan.
    De accu lijkt goed volgens de multimeter en de accu klinkt ook niet echt zwak.
    Af en toe als ik dan wil starten dan slaat ie heel even aan en dan meteen weer uit...
    Als ik 10 seconden contact maak, dan pakt ie wel op... heel vaag..
    Iemand een idee??

    Bedankt...

    Richard
     
  2. Terug gaan en laten uitlezen :idea:
     
  3. Gok dat ze het niet gaan uitlezen, want het is geen Ford dealer... maar misschien heb ik het mis..
    Wellicht morgen ff langs de dealer..

    Thanks..

    Richard
     
  4. Vanochtend deed ie het gek genoeg weer prima. En zojuist (paar uurtjes later) weer zonder problemen.
    Garage adviseerde me om het ff aan te kijken en als het terugkomt dat ik dan weer ff bel, dan kan ik hem een dagje daar laten staan :-S
    Tja.. afwachten dus maar....
     
  5. Meeste uni-garages kunnen bijna elke auto uitlezen, maar zeker een Ford
    dus moet zat lukken.

    Andere tip/vraag, je hebt een Focus uit 2000...toch??
    staat je blower 100% op je raam, of ook op je voeten?
    ben zelf al eens de boot in gegaan met de 100%raam stand, dan schakeld
    hij automatisch de airco in, maar brand het lampje niet, even van die
    stand af halen, en op iets anders zetten.
    Hierdoor start hij beter, en zuipt hij minder :idea:
     
  6. Huh.. echt waar?
    Dus voordat ik hem start ff op een andere stand zetten of juist altijd op een andere stand?

    Heb inderdaad een focus uit 2000..

    Gr,
    Richard
     
  7. Altijd op die andere stand laten staan, of je moet bewust de airco willen
    gebruiken
    en ja......echt waar, ik had het zelf ook niet door, een mede-forumer
    wees ons op dit verschijnsel, zou ook niet ik de instructieboekjes staan
     
  8. Focus met 1,8 l Endura-Di motor geproduceerd vanaf 03-1999

    TECHNISCHE SERVICE BRIEF Nummer83/2001
    Personen- en bestelwagens 12.11.01


    Hoofdstuk: 303-00 (21)

    Model: Fiesta met 1,8 l Endura-Di motor geproduceerd vanaf 02-2000 (productiecode YR), Focus met 1,8 l Endura-Di motor geproduceerd vanaf 03-1999 (productiecode XD)

    Markten: Alle

    Onderwerp 1,8 l Endura-Di motor slaat niet aan. Storing kan niet worden gevonden. De motor wordt gestart maar slaat niet aan

    Samenvatting

    Wanneer een klant meldt dat de motor wordt gestart maar niet aanslaat, wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door een van de fouten vermeld in deze TSB. Om deze storing te kunnen verhelpen, moet gebruik worden gemaakt van de controlelijst en de DTC prioriteitenlijst in deze TSB.

    Deze Technische Service Brief vervangt TSB 83/2001 d.d. 15-10-2001. De vorige uitgave van deze TSB moet worden vernietigd. Er zijn technische wijzigingen opgenomen onder "Instructies voor de werkplaats".


    Instructies voor de werkplaats

    Zie onder "Samenvatting".


    Check list motor slaat niet aan

    Deze lijst bevat informatie over storingen die voor kunnen komen en moeten worden verholpen voordat een nieuwe brandstofpomp wordt gemonteerd.


    Prioriteitenlijst

    Deze lijst geeft de meest voor de hand liggende storingscodes, in de volgorde waarin ze moeten worden onderzocht.


    Aanvullende informatie


    Luchtlekkage van ontluchtklep


    Opmerking:
    De ontluchtklep van de brandstoftoevoerleiding wordt vanaf 12-1999 (productiecode XP) tijdens productie niet meer aangebracht.

    µ 1. Voel of vocht aanwezig is onder de ontluchtklep van de brandstoftoevoerleiding. Als vocht aanwezig is, moet de leiding worden vervangen.


    Brandstofvervuiling

    Door lekkage van water in de brandstof krijgt de brandstof een melk-/wolkachtig uiterlijk. Water in de brandstof veroorzaakt slecht starten en wisselende motortoerentallen.

    Als benzine aanwezig is, ruikt de diesel naar benzine. Aanwezigheid van benzine veroorzaakt slecht of niet starten, onregelmatig draaien en de aanwezigheid van witte of blauwe rook.


    Onjuiste passing van de aansluitingen op de brandstofpomp

    Controleer de aansluitingen in de stekker met de schacht van een nieuwe 2,5 mm boor. De boor moet klemmen in de aansluiting.


    Vet op de stekker van de brandstofpomp

    Er mag geen vet aanwezig zijn op de aansluiting op de brandstofpomp. Vet verhoogt de weerstand waardoor signalen met een lage spanning verloren kunnen gaan.


    Ontluchten


    Opmerking:
    Brandstof en lucht keren pas terug naar de brandstoftank vanaf de scheidingsklep bovenop het filter als de brandstoftemperatuur hoger dan 30 ºC is. Bij koude brandstof stroomt de eventueel aanwezige lucht terug naar de brandstofpomp. Het is belangrijk dat alle lucht uit het lagedruksysteem wordt verwijderd voordat de motor wordt gestart.


    Opmerking:
    Controleer of brandstof in de brandstoftank aanwezig is.

    2. Controleer of het lagedruk-brandstofsysteem is ontlucht en of geen lucht aanwezig is.

    µ 3. Maak tenminste twee verstuiverleidingen los bij de verstuivers (halve omwenteling).


    WAARSCHUWING
    Zorg dat de huid niet in aanraking komt met de ontwijkende brandstof. Het niet opvolgen van dit voorschrift kan tot ernstig letsel leiden.

    4. Start de motor totdat brandstof onder hoge druk ontwijkt (er kan ook brandstof bij lage druk aanwezig zijn, dit is geen indicatie voor een ontlucht systeem).

    µ 5. Zet de verstuiverleidingen op de verstuivers vast met 28 Nm (Focus) of 20 Nm (Fiesta) en ga door met starten totdat de motor aanslaat.

    6. Laat de motor minstens 60 seconden draaien met minimaal 2000/min.

    1,8 l Endura-DI DTC prioriteitenlijst
     
  9. Tsa, mijn eerste gevoel is de brandstofpomp die niet voldoende druk krijgt opgebouwd. Maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn. Wat heeft die focus van je gedraaid?

    Hoop dat je gewoon garantie hebt??

    Koos
     
  10. Het probleem komt mij heel erg bekend voor!

    Ik had het alleen bij mijn '95 Escort 1,6 16v Benzine.

    Na 3x naar de dealer in Voorthuizen te zijn geweest en verschillende onderdelen te hebben vervangen (tot aan de boordcomputer toe) was ik 200 euro lichter, en het probleem was nog niet opgelost.
    Daarna naar v.d. Kolk in Wageningen geweest.
    Die wist meteen wat het probleem was.

    Ik had de olie ververst met 10W40 olie (volgens het boekje moet dit kunnen), maar dat moest 5W30 zijn.
    Zo'n Zetec schijnt daar heel gevoelig voor te zijn.

    Nu heb jij een TDDI, dus in dit geval zal dit het probleem niet zijn...
     

Deel Deze Pagina