1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Ik houd mij aanbevolen voor zo'n minimeeting!
     

  2. pyOBD is als ik het goed heb alleen een diagnose programma. Je kan hiermee normaal gesproken alleen foutcodes van het motormanagement (de PCM) uitlezen en resetten. Je kan dus geen instellingen wijzigen of opties activeren zoals met ELMconfig.
     
  3. Uitlezen interesseert me niet. Ik wil juist wat extra instellingen etc aanzetten en dat kan blijkbaar niet. Voor mij hopen dat JW naar de Dordrecht meeting komt.
     
  4. Jullie wonen zowat naast elkaar;)...
     
  5. Had dat nog niet gezien! Misschien kan ik voor een taart wel bij hem langs.
     
  6. Ik heb na wat uitproberen nu ook het momentele brandstofverbruik werkend gekregen op mijn fase 1.

    [​IMG]
     
  7. nou JW ik hou me ook aanbevolen:thumbs::thumbs:
     
  8. Hmm nog een reden om een laptop aan te schaffen... En uiteraard de ELM tool:)
     
  9. Wel erg irritant dat dealers en Ford bij hoog en laag volhouden dat dit onmogelijk is.
     
  10. Misschien weten ze niet beter... De meesten geven ook aan dat handmatige hoogteregeling niet kan op xenon:mrgreen:
     
  11. De dealer heeft wel een beetje gelijk. Met de apparatuur die de dealer heeft is het voor zover ik begrepen heb niet mogelijk om deze instellingen afzonderlijk te wijzigen. Voor zover ik begrepen heb kan de dealer alleen standaard AS-BUILT data in de modules laden en niet alle instellingen apart wijzigen.

    Om bijvoorbeeld cruise control te activeren op een auto zonder cruise control moet de dealer de AS-BUILT data van exact dezelfde auto (met dezelfde opties) met cruise control in de auto laden (mits de GEM op cruisecontrol is voorbereid). Met ELMconfig kan je Feitelijk de AS-Built data aanpassen door de juiste opties aan te vinken.

    Naast ELMconfig heb ik ook nog het programma FF2. Bij dit volledig russische programma kan je AS-BUILT data invoeren die je op het VIN nummer kan downloaden van deze site. Als je dan de AS-BUILT data invuld in FF2 krijg je precies te zien welke opties af fabriek zijn aangevinkt. Zelf gebruik ik de AS-BUILT data als back-up en om even vanachter mijn PC te zien welke opties zijn aangevinkt zonder elke keer hiervoor de auto hoeven uit te lezen.
     
  12. #53 Johoo_NL, 28 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2012
    Je kan diverse instellingen wel degelijk wijzigen in IDS. Dat kan in het module programmeer gedeelte, programmeerbare parameters en dan de persoonlijke instellingen.
     
  13. Twee vragen...
    Werkt dit ook op een Fiesta MK7?
    En kan je foutcodes in je ECU lezen en eventueel wissen?
     
  14. Vermoedelijk werkt dit niet op een Fiesta MK7 maar dit weet ik niet zeker. Dit programma is specifiek voor de Focus 2, C-max en Kuga gemaakt.

    Je kan hiermee foutcodes van alle modules (dus niet alleen de ECU die in dit programma PCM wordt genoemd) uitlezen en wissen.

    Overigens kan je met een standaard ELM327 interface in combinatie met vrijwel alle gratis software de foutcodes van de PCM uitlezen en wissen.

    Bij mijn auto stond er een foutcode in de GEM met betrekking tot de regensensor. Met een standaard ELM327 en gratis software kon ik deze foutcode niet uitlezen/wissen. Met een aangepaste ELM327 en ELMconfig kan dit wel.
     
  15. ik zie dat bij je actuele verbruik l/h staat
    klopt het als je gaat rijden dit wijzigd naar liter per km of is dat weer een andere optie
    in principe heb ik dat niet nodig ivm ik scangaugeII erin heb hangen
     
  16. Bij stilstand wordt L/H weergegeven. Als ik ga rijden wordt L/KM weergegeven. Het werkt precies hetzelfde als bij de focus 1 fase 1 die ik hiervoor had. Nu ik deze functie weer heb merk ik dat ik dit best wel gemist heb.
     
  17. Ik ben benieuwd wat er eigenlijk voor de fase 2 verder nog beschikbaar is (naast het geen wat er in deze topic staat). Alleen vraag ik me af waar die GEM-module in de auto zit. Ziet er wel gaaf uit al betwijfel of ik DDS op mijn :focus2: kan zetten omdat je volgens mij ook sensoren in je wielen moet hebben.

    Maar ik denk dat ik een minimeeting wel leuk zou vinden, altijd leuk, extra functies in de auto :P
     
  18. De GEM module is geintegreerd in de zekeringkast. Je moet dit eigenlijk zien als een computer gestuurde zekeringkast.

    Het DDS systeem werkt puur softwarematig. Hiervoor worden de ABS sensoren gebruikt. Als de druk in 1 band lager is als de andere 3 banden veranderd de omtreksnelheid van dat wiel. Als deze omtreksnelheid langer als een bepaalde tijd verschilt van de andere wielen krijg je een melding in het display m.b.t. de bandenspanning.

    Ik heb dit nog niet geprobeerd maar door dit vrij te geven in de BCM (brake control module) en tellerunit zou dit moeten werken. Als je dit dus af fabriek zou bestellen betaal je eigenlijk een hoop geld voor een simpele software instelling.
     
  19. Voor DDS moet je 2 vinkjes zetten. 1 in de BCM en 1 in de HEC. Als je het alleen aanzet in de BCM werkt de functie wel, maar zie je nog niets op het display. Je moet het display dus duidelijk maken dat hij meldingen moet geven. Dat doe je in de HEC.

    Verwacht geen wonderen van het DDS systeem. Zoals JW al zegt is het een software matige berekening die niet zo heel nauwkeurig is.

    Als je de DDS hebt geinstalleerd moet je je banden even op de goede druk zetten en dan je DDS instellingen ressetten. Dat doe je via het display.
     

Deel Deze Pagina