1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 verlagingsveren vraagje

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door MauriceFW, 20 jun 2019.

  1. Hallo,

    hier zal ongetwijfeld iemand het weten :)

    H&R heeft zijn assortiment verlagingsveren uitgebreid.

    zie
    https://www.h-r.com/de/news/608/ford-focus

    Nu staat er bij de MK4 5-deurs:
    bis 970 kg VA-Achslast
    en
    ab 971kg VA-Achslast

    Eibach heeft inmiddels ook verlagingsveren voor de Focus MK4
    ook 2 varianten. Ook bis 970 en ab 971

    Wat betekent dat in de praktijk?
    zou de eerste voor de 1.0 zijn en de 2e voor de 1.5 motoren? Zwaardere motor zorgt voor meer last op de vooras?
     
  2. staat dat er niet bij dan?
    ze hebben die achteras toch veranderd in de huidige modellen, mss dat het daarmee te maken heeft.
     
  3. Nee, er staat enkel bij VA (=vooras) last. Tot 970kg en vanaf 971kg
    Ik zie nergens (heb wel een uur gegoogled in allerlei talen :) ) of ik dat kan relateren aan bepaalde motor

    achterasstaan staan apart vermeld
    HA-Verbundlenker = star/torsie
    HA-Mehrlenker = multilink
     
  4. Hmm..

    Heb op een andere site onderstaande gevonden
    De ene is voor wss de 1.0 en de andere voor de 1.5.

    Op die site moet je moter inhoud kiezen.
    Of ik nu 1.0 of 1.5 kies maakt niet uit ik krijg elke keer dezelfde 3 opties. Voor de 2.0 diesel is er wel een ander setje.

    Dus mijn aanname is dat er idd voor de 1.0 en de 1.5 verschillende sets veren zijn.

    F403F133-939D-4E7E-B9F9-779A7BFF039E.jpeg
     
  5. klopt, die tabel komt van sportfahrwerk-billiger.de
    Daar hebben ze inderdaad nu bij de H&R een motorkeuze toegevoegd. Echter, ik zie niet of ze een ander product kiezen als je een andere motor kiest. Op het scherm als je op bovenstaande tabel bij de laatste optie dus op [ details ] klikt.
    (het is me even te veel werk om een screenshot te plaatsen :) )

    In ieder geval bedankt voor het meezoeken/meedenken. Ik ga het eens bij H&R en bij Eibach navragen. Kijken of ze met hetzelfde antwoord komen :)
     
  6. De maximale toegestane aslasten zijn gewoon aan de hand van het kenteken bij de voertuiggegevens op de RDW website te vinden
     
  7. Bedankt... nooit geweten :) Kijk alleen altijd naar de (invoer)datum, vermogen en BPM :)

    maar inderdaad... bij de mijne staat 1005kg en heb eens kenteken van een 1.0 ST-Line geprobeerd en daar staat 955kg
     
  8. #9 MauriceFW, 11 jul 2019
    Laatst bewerkt: 25 jul 2019
    Voor de volledigheid, historie, vraagbaak etc.. zal ik dit topic even aanvullen... H&R heeft inderdaad nu inderdaad verschillende veren voor de Focus MK4

    28677-1 voor de 1.0 motoren, 28677-2 voor de 1.5 motoren (5 deurs)

    Ik heb de verkeerde eronder. Inmiddels heb ik beide... ga ze binnenkort wisselen. Voren althans, achter zijn hetzelfde.

    [​IMG]
     
  9. Misschien daarom dat nerveuze rijgedrag toen je ook die spacers erop had?
     
  10. Zou eventueel kunnen, maar ik denk eerder dat het aan de combinatie van die spacers (en dan vooral de maat) en de velgen lag. Volgens mij viel de originele schroefdraad (ken de technische term niet) niet diep genoeg weg in de velg. Hierdoor zat de velg niet helemaal recht onder de auto. Maar goed, nu met de nieuwe spacers nergens meer last van.
     
  11. Heb je wel de orginele tapeinden wel iets ingekort? Want anders krijg je de spacers niet goed strak tegen de velg
     
  12. Uh, nee... dat vond ik ook iets te drastisch, omdat ik niet met deze velgen zal blijven rijden :) en wilde alles zo onaangetast als mogelijk houden haha
    Bij de 18mm spacers heb ik het probleem niet omdat er 3mm extra speling is.
     
  13. Even een vraag omtrent deze veren van H&R. Heeft de ST-Line Wagon met 1.5 ecoboost wel nog steeds de multilink achteras? En klopt het dan dat ik de 28677-4 zou moeten hebben.
    En hoe bevallen de veren? Stugger, oncomfortabeler, minder overhangen?

    En wellicht nog een (technische) vraag omtrent de "drop links" (de verbinding tussen veerpoot en de stabilisator stang) zijn deze ook aangepast om te voorkomen dat deze de stabilisator stang indrukken / naar beneden drukken na de verlaging?
     
  14. Zover ik weet wel, de 1.5 hatchback heeft sinds mei 2019 de torsie as, de wagon heeft de multilink gehouden. 28677-4 is dus inderdaad de juiste set voor een 1.5 ST-Line wagon.

    Mij bevallen de veren prima. Ik weet niet in hoeverre de auto nu stugger of oncomfortabeler is, omdat ze er voor aflevering al onder zijn gegaan. Heb dus geen vergelijk. Maar ik vind de auto prima zo, hij hangt inderdaad niet over. Als ik nu weer eens in een andere auto rijd, lijkt dat wel een boot :)

    Wat betreft de technische vraag heb ik geen idee, maar er is mij niet verteld dat ze verder iets aangepast hebben. Denk het niet, anders hadden ze me dat wel medegedeeld.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  15. @MauriceFW bedankt voor de info omtrent de juiste veren en jouw ervaringen!!
     
  16. Misschien dat ik even een oud topic even heel hard omhoog trap, maar dit is het meest recente topic aar ik met de zoekfunctie op uit kwam.
    Omdat ik in voorgaande berichten mijn antwoord nog niet heb gevonden wil ik de volgende vraag stellen.

    Op de accessoires website van Ford staan meerdere setjes Eibach verlagingsveringen. In mijn geval heb ik een hatchback, dus richt ik mij alleen daar op.
    Voor een niet ST of Active uitvoering worden twee sets vermeld op de website.

    2 457 005
    Voor auto's met voorasbelasting 995 kg en achterasbelasting tot 1.050 kg

    2 457 003
    Voor auto's met voorasbelasting 995 kg en achterasbelasting tot 995 kg

    Bij de sets wordt niet vermeld welke specifiek waarvoor is, en waar je op moet letten.
    [​IMG]

    In mijn geval is het een 1.0 EcoBoost met een handgeschakelde versnellingsbak. Het kenteken geeft een voorasbelasting van 955 kg en een achterasbelasting van 930 kg.
    In theorie kunnen ze dus beide passen. Maar dat er verschil zit in mijn asbelastingen zou ik ook verwachten dat er een verschil zou zitten in de verlagingsveren en dat is dus niet het geval.

    Dus ik dacht, misschien dat de achterasbelasting bij een met trekhaak geleverde Focus hoger is, en dat ze daarbij wel gelijk zouden liggen. Toen ik op onderzoek uitging viel mij op dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen wel of niet trekhaak qua asbelastingen? Ook daar viel mij op dat de voorasbelasting hoger is dan de achterasbelasting (en dus niet gelijk).
    Hmm, dan misschien verschil i.v.m. de versnellingsbak. En warempel, volgens de asbelastingen van de kentekens blijkt dat de Eibach setjes niet geschikt zijn voor de automaten?!?

    De voorasbelasting bij een automaat ligt namelijk hoger dan dat de Eibach verlagingsveren mogen hebben. Zie onderstaand overzicht.

    [​IMG]

    Kijk ik bij andere websites naar Eibach veren dan kom ik uit op de volgende twee sets (beide geschikt voor zowel de 1.0 als de 1.5 EcoBoost):
    • E10-35-047-01-22 (995 kg voor en 955 kg achter); en
    • E10-35-047-02-22 (1.050 kg voor en 955 kg achter).
    Het lijkt mij dus dat de twee sets geen onderscheid maken tussen 1.0 en 1.5 maar wel tussen hand- en automatisch geschakeld. En dat Ford de waardes op hun website heeft omgedraaid.

    Wie heeft ervaring met de genoemde Eibach setjes, en welke heb je in welke setting toegepast?
     
  17. Verschil tussen handbak en automaat zou logisch zijn op zich. Verder heb ik er te weinig kaas van gegeten om een gefundeerd antwoord te geven, maar dat zal ongetwijfeld iemand wel weten en hopelijk ook posten.
     
  18. Misschien beantwoord dit nog een paar vragen.

    Vraag: Wat gebeurt er als ik veren monteer die niet aan de juiste max. aslasten voldoen ?
    Stel, u heeft een auto met een max. vooraslast van 920kg en u besteld/monteert een verenset met een vooraslast van 980-1120kg.
    In dit geval zijn de veren 980-1120kg ontwikkeld voor een auto met een zwaardere motor (en/of eventueel zwaardere automatische versnellingsbak) , deze veren hebben dan doorgaans een grotere draad diameter (Dikker) en hierdoor heeft de veer een hogere opwaartse kracht.
    Monteert u deze veren onder een auto met een lichte motor dan zal de veer door de lagere belasting minder ver in veren en wordt de gewenste verlaging niet gehaald.
    Omgekeerd kan het gevaarlijk zijn , Stel u heeft een auto met een vooraslast van 1110kg vooraslast en u monteert veren met een max. vooraslast tot 980kg (-980kg op de website) , dan is de auto 130kg te zwaar aan de vooras waardoor de veer te zwaar belast wordt.
    Hierdoor zal de veer verder in veren dan dat hij normaal behoort te doen en wordt de veer dus overbelast wat kan leiden tot veerbreuk.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina