1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Mag ik dan vragen waarom je een diesel hebt als de motor nooit echt warm wordt?
     
  2. #382 Harold1, 9 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2019
    Ik heb een benzine. 1.0 liter 125 pk ecoboost. Benzine motoren hebben tegenwoordig ook roetfilters
     
    meeder vindt dit leuk.
  3. Oké dat is tegenwoordig natuurlijk ook zo.
     
  4. Na circa 3500 km wil ik graag mijn ervaring tot nu toe met de 1.0 ecoboost 125 pk motor van de nieuwe Ford Focus MK4 met jullie delen.

    Sinds ik deze auto rijd is het mij opgevallen dat de 1.0 ecoboost 125 pk motor soms niet lekker loopt als er geen energie gevraagd wordt van de motor. Ik heb hier al eerder wat overgeschreven en hierop zijn geen reacties geweest. Het lijkt mij sterk dat er niet meer mensen met deze motor last hebben van dit probleem. Het probleem is namelijk bij Ford Nederland bekend.

    Onze eerste kennis making met de Ford Focus MK4 viel ons een beetje tegen.
    Het autobedrijf waar wij naar toe gingen had een aantal nieuwe Ford Focussen op kenteken staan. Bij het proefrijden in een exact dezelfde Focus uitvoering als welke wij nu bezitten viel het ons op dat deze auto onrustig reed. De auto schudde vrij heftig en ook voelde ik de versnellingspook redelijk goed trillen bij het schakelen. Wij zijn naar circa 10 km weer omgedraaid naar de garage. Dit vonden wij echt niet fijn rijden. Bij terugkomst bij de garage hebben wij dit rijgedrag aangegeven bij de verkoper en hij liet ons daarop proefrijden in onze huidige focus. Deze focus reed een stuk beter. Hoewel het schudden en het gevoel met de versnellingspook wel iets aanwezig waren, voelde deze lang zo heftig niet als in de eerste auto. Wij weten dit aan de nieuwe 3 cilinder benzine motor. Onze vorige Focus was namelijk een diesel en dat rijdt toch heel anders.

    Ja, wat gaan wij nu doen? Toch de knop doorgehakt en de Ford Focus gekocht.
    De terugrit naar huis in de nieuwe Ford Focus ging voornamelijk over de snelweg. (210 km gemiddeld 120k/h) Het rijden was even wenen in vergelijking met de diesel. Maar hij reed goed en was ontzettend stil.

    Ik rijd ongeveer 50 km op een dag naar mijn werk. De auto vond ik hierbij soms onrustig rijden. Op de snelweg met gemiddeld 120 km/h leek dit probleem niet echt aanwezig te zijn. Hierbij bedoel ik dat de auto de 2200 toeren wat schudde. (onrustig reed) Ik heb dit aangegeven bij de servicemedewerker van de dealer. Hij liet mij rijden in een MK3.5 om te kijken/voelen hoe ik dit ervaarde. Deze 3 cilinder reed een stuk prettiger. De servicemedewerker heeft toen gereden met onze auto. Hij gaf hierna aan dat de auto inderdaad wat onrustig reed. Auto heeft hierna in de werkplaats aan de computer gehangen ivm het onrustig rijden. Maar de monteur kon niets vreemd ontdekken aan de motor.

    Bij mijn volgende bezoek aan de werkplaats ivm een aantal andere zaken en hierbij nogmaals aangegeven dat ik de auto nog steeds regelmatig onrustig vond rijden kreeg ik bij het ophalen te horen dat er nieuwe software was geïnstalleerd.

    Na nu een week met de nieuwe software te hebben gereden moet ik zeggen dat er wel een verbetering is in het onrustig rijden. Helemaal goed is het niet, maar wel beter. Deze bevindingen heb ik terug gekoppeld naar mijn dealer. Hierop kreeg ik te horen dat het probleem bekend was bij Ford. Er waren al meerdere klachten over dit onrustig rijden binnen gekomen bij Ford Nederland.

    Het probleem van het onrustig rijden was dan wel iets beter geworden op mijn dagelijkse route naar het werk maar toen ik op een dag 300 km moest rijden, viel het mij op dat de auto vooral tussen de 2000 en 2500 toeren heel onrustig reed zodra ik van een viaduct of met de wind mee reed.

    Conclusie; Als de motor minder of niet belast word tussen de 2000 en 2500 toeren het probleem van het onrustig rijden zich voordoet. Dit rijdt echt niet fijn.

    Naar aanleiding van deze rit heb ik nogmaals contact gehad met de dealer en deze gaf aan dat dit inderdaad een vervelend probleem was en dat Ford op zoek is naar een oplossing.

    Het probleem lijkt te maken te hebben met de cilinderuitschakeling.

    Nu ben ik benieuwd of er meer mensen hier op het forum last van hebben.

    Begrijp mij niet verkeerd. De Focus MK4 is een mooie wagen, hij rijd ook zeer goed, het motortje bromt mooi en de prestaties zijn ook goed maar het soms onrustige rijden bederft wel veel.
     
  5. De cilinderuitschakeling op mijn Fiesta St mk8 met 1.5 Ecoboost is ook niet fijn.
    Ik zet de auto meestal gelijk op Sport-stand; er is dan geen cilinderuitschakeling.
    Ik weet alleen niet of dat op de Focus ook kan.
    Mijn huidige Fiesta ST mk8 is overigens minder zuinig in het dagelijks gebruik als de Fiesta ST mk7.5 met 4-cilinder 1.6 die ook heb gehad.
    Lang leve de motoren die alleen voor de emissietesten worden ontwikkeld.
    Nog wat leesvoer over cilnderuitschakeling:
    https://www.amt.nl/techniek/artikel...0.2083901273.1552224447-1828810412.1552224447
     
  6. Dit is ook mogelijk bij de Focus. Dealer kwam hier ook mee. Mijn ervaring is dat dit jammer genoeg niet werkt.
    Het is dus wachten op een goede oplossing.
     
  7. Dit gevoel heb ik ook: dat in een smal toerengebied tussen de 2000-2500 er wat sprake is van trillingen. Storend? n beetje maar ben er (nog) niet mee naar de dealer gegaan. Inschakelen sportstand heeft geen merkbare invloed. Ik hou het nog ff n in de gaten, wie weet volgt nog wel een update/terugroepactie vanuit Ford. Ik heb overigens de 1.5 ecoboost.

    Dit gevoel heb ik ook: dat in een smal toerengebied tussen de 2000-2500 er wat sprake is van trillingen. Storend? n beetje maar ben er (nog) niet mee naar de dealer gegaan. Inschakelen sportstand heeft geen merkbare invloed. Ik hou het nog ff n in de gaten, wie weet volgt nog wel een update/terugroepactie vanuit Ford. Ik heb overigens de 1.5 ecoboost.
     
  8. Ik herken het probleem van het trillen ook. Is inderdaad een klein gebied tussen 2000 en 2500 toeren. Nog niet mee naar de dealer geweest, maar ik houd dit topic even in de gaten voor wat betreft eventuele updates (1.0, 125 pk, handgeschakeld).

    Oh ja, ook nog een puntje dat ik hier nog niet heb gelezen: de mat aan bestuurderszijde is al behoorlijk versleten (gaten er in)! En dat na ruim 2.500 km. Gelukkig liggen er al nieuwe bij de dealer klaar. Keurig opgelost dus, maar wel opvallend snel versleten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Het lijkt er dus op dat de motor als hij op 2 cilinders loopt niet heel soepel draait.
     
  10. Tja, dat lijkt me niet zo vreemd een 3 cilinder op 2 cilinders laten lopen geeft behoorlijk wat onbalans dan zou er op dat moment ook een extra balansas mee moeten gaan draaien om dat op te vangen
     
  11. Dat verbaast met niks, die van onze Fiesta MK7 waren ook vrij snel versleten en van het weekend bij het stofzuigen van de Focus viel mij op dat die matten ook erg dun en slap zijn. Als ze versleten zijn ga ik het wellicht 1x aankaarten bij de dealer maar uiteindelijk komen er toch dikke , en kwalitatief betere , matten in van automatten.nl of justcarpets.nl. Die heeft onze Fiesta ook al een aantal jaren en zien er nog erg goed uit.
     
  12. Ik heb zelf de ford performance matten genomen die zijn kwalitatief veel beter.

    4CD25A48-FBF0-4270-BCE6-F7BCAD50113B.png
     
  13. @marco170
    Wat is uw verbruik dan nu met de Fiesta ST? Ik moet nog een 3 weekjes geduld hebben en dan krijg ik mijne ook eindelijk.
     
  14. Ongeveer 1:13 met wat snelweg. Woon-werk ongeveer 80km per dag.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Afgelopen vrijdag op weg naar het vliegveld klapte de middelste bodemplaat los. Hing nog vast aan 1 schroef ... dat na 525 km. Schrok me de tandjes en vreesde vlucht te missen. VOL gas daarna naar Düsseldorf en toch nog gehaald. Van de week maar eens naar een garage.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  16. Ik krijg de indruk dat er buiten de software, er ook nog 1 en ander schort aan de productie lijn van de nieuwe Focus.
    Haastige spoed enzovoort...
     
  17. Vandaag er wat meer op gelet. Heb het idee dat het alleen speelt bij n koude motor. Zal het de komende tijd in de gaten houden
     
  18. Bij mij is het goed merkbaar bij een warme motor. Zelf passagiers valt het op.
     
  19. In mijn ervaring begint een diesel, wanneer het nodig is, na ongeveer een half uur rijden te regenereren. Moderne motoren zijn na een half uur pas echt goed op bedrijfstemperatuur. Tijdens het regenereren slaat de koelfan waarschijnlijk aan en is start/stop uitgeschakeld. Verder gaat er volgens mij geen lampje branden oid.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  20. Heel apart, ik heb hier totaal geen last van, ben juist zeer te spreken over de achteruitrijcamera, beste tot dusver voor mij. Dus ik zou dan haast zeggen dat het ding bij jou niet in orde is, of dat Ford intussen wel degelijk verbeteringen heeft doorgevoerd. Mijn auto is 21-2 op kenteken gezet maar volgens mij al een aantal weken eerder geproduceerd (kan ik dat ergens achterhalen btw?).
     

Deel Deze Pagina