1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.


  1. Ja, dat hangen van Apple CarPlay herken ik.
    Ook met de laatste SYNC software die door Ford wordt aangeboden (v3.3).
    Is de oplossing echt alleen starten en dan USB koppelen ? (het klinkt mij als een software probleem).
     
  2. Update vwb de update vanuit Ford die alle problemen rondom het noodoproepsysteem en andere gerelateerde foutmeldingen zou moeten oplossen..
    Ik kom net van de dealer, vroeg of deze update al beschikbaar was en naar nu blijkt is deze 2 weken geleden OTA geïnstalleerd op mijn Focus. De dealer heeft de update zelf ook niet, hij wordt automatisch geïnstalleerd bij iedereen (in batches). Het mooie is, is dat de update dus niks heeft geholpen (bij mij) gezien de foutmeldingen de laatste twee weken weer elke dag langskomen. De dealer gaat het (weer) verder onderzoeken, maar de oplossing is er helaas dus nog niet.

    Ik heb de laatste weken ook ineens last van een lage accuspanning en leeglopende accu bij bijv. de binnenverlichting 10 minuten te laten branden. Hierdoor start Sync pas na een paar minuten op en doet de app/locatie het helemaal niet meer. Volgens de dealer is dit niet aan het andere gerelateerd.

    Iemand al ervaring met de update of contact met de dealer gehad?
     
  3. Hier gisteren ook tweemaal dat CarPlay vast loopt (met slechts 300 km op de teller). Scherm wordt dan zwart en je moet echt de USB ontkoppelen om weer wat te kunnen.
     
  4. Ik heb er ook last van maar dan met Android. Ligt niet zozeer aan sync3 immers los van de kabel / Android auto werkt deze vlekkeloos. Wat bij mij eigenlijk altijd werkt is om eerst de motor te starten en hierna pas de kabel te verbinden. Dan loopt hij niet tot heel zelden vast. Ik heb wel gemerkt dat ik soms mijn telefoon moet herstarten om hem te laten werken. Dat herstarten ook zonder de kabel erin te laten anders kan ik niets ingeven op een of andere manier. Het blijft beetje behelpen af en toe maar wanneer hij werkt geen problemen en werkt goed.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  5. Dank voor de tip. Had er de eerste paar keer ook geen last van, maar gisteren dus wel twee keer. Zal eens wat gaan testen om pas de kabel aan te sluiten na het starten van de auto (met of zonder koppeling ingetrapt en dus de motor te laten draaien). Het verschilde ook hoe snel CarPlay vast liep trouwens...
     
    tarantulatje vindt dit leuk.
  6. #1666 tarantulatje, 6 mei 2020
    Laatst bewerkt: 6 mei 2020
    Ik was afgelopen week bij de dealer voor een terugroepactie. Tevens gevraagd naar die update van die noodstop gezien ik hier 2x last van heb gehad begin dit jaar en hoorde dat hier in maart een update voor zou komen. De medewerkster aan de telefoon wist van het euvel maar was uitgesteld en dacht dat de update daadwerkelijk in mei kwam. Uiteindelijk de auto bij de dealer en deze kon niets uitlezen over een storing en geschiedenis? Ik heb ook eerder tijd terug een ota update gehad. De dealer gaf mij nu aan er geen update voor is. Geen idee wat nu klopt van de verhalen. Het gaat hier om een van de ford dealers in het zuiden van het land. Van mossel ford. Ik moet zeggen sinds die 2x een paar maanden terug heb ik er ook geen last meer van gehad, dus heb er momenteel geen last van. Geen idee of die ota update dan ook de oplossing was. Mijn wagen is van dec 2019 ( model 2020) .

    Wanneer je accuspanning laag is kan ik mij wel voorstellen dat meerdere elektrische punten , waardoor die noodstop, daar hinder van kunnen ondervinden. Misschien toch wel de oorzaak?
    Ik ben er inmiddels wel achter dat het voor mij lijkt of de 2018 ford focus modellen meer storingsgevoeliger zijn dan het 2020 model.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  7. Ik rij zelf een automaat, hierdoor start de motor gelijk. Heb ook een goed merk usb kabel daar ligt het ook niet aan. Ik heb nooit dat android auto stopt met werken tijdens een rit. Valt deze bij jouw dan spontaan uit? Ik merk wel dat sommige usb kabels wat gevoelig zijn als bv de kabel al maar wat scheef zit dat de aansluiting dan verbroken wordt. Kan mij voorstellen dat dit een probleem kan opleveren wanneer je bv met een te lange of te korte usb kabel werkt en je veel bochten aan het rijden bent en je telefoon hierdoor meebeweegt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  8. Ik heb mijn auto vorige week een nacht bij de dealer gelaten hiervoor. Moest er voor de terugroepactie mbt de automaat zijn. Ze hebben de accu geladen, getest e.d. Alles was prima in orde. Ik heb na een discussie met zowel met "de werkplaats" als de verkoper toch maar geaccepteerd dat dit gewoon een producteigenschap is.
     
  9. Het is een officiële Apple USB naar lightning kabel van 1 meter die je bij de telefoon krijgt, daar zou het niet aan mogen liggen. Het scherm werd inderdaad spontaan zwart. Dan moet je echt de kabel er uit halen (volgens mij) om weer in het Sync menu te komen.

    Maar goed, first world problems :grin:
     
  10. Herken ik. Heeft denk ik te maken met de lichtsensor waardoor de binnenverlichting aangestuurd wordt. Bij fel licht buiten gaat alles op maximaal. Onder een bepaalde drempel gaat het minder fel.
     
  11. Lijkt toch een zwak punt. Ben in februari 3 weken op vakantie geweest. De auto heeft stil gestaan en toen ik terug kwam kwamen we in de Corona blijf thuis perikelen. Er wordt dus veel minder gereden en veel korte stukken. Accu lijkt het nu ook moeilijk te hebben. Auto start / stop werkt vaak niet en van de week een melding omdat ik 30 sec mijn contact aan had zonder te starten :-)
    Van het weekend maar eens een lekker stukje gaan rijden.
     
  12. Elke 2 weken een stuk rijden is in deze tijd als je auto stil staat wel aan te raden. Ik zet tussendoor de lader er ook nog wel eens aan als ik er aan denk.
     
  13. Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt met dat start stop verhaal.
    Vindt het maar irritant dat hij om de haverklap de motor weer uit gooit (rij een automaat dus gaat echt vanzelf). Even snel wegtrekken op een kruising of rotonde zit er dan niet in.
    dus meestal druk ik van ellende de uit-knop weer in.

    en zelfs bij mijn afstanden (tot wel 350km op een dag) doet start-stop het niet altijd.
    altijd maar een keer of 6 achter elkaar, dan een periode niet ivm opnieuw opladen.
    Bij regenereren werkt het niet.
    Bij koude motor niet.

    heb soms ook gewoon dagen dat het niet werkt en dan ineens weer prima.
    Systeem of accu stuk? Denk het niet.
    Køt systeem?! Dat wel
     
    gerardTDCI, Ronny en Kees37 vinden dit leuk.
  14. Nou, persoonlijk heb ik het ook niet zo met dat SS-systeem, dus op zich mis ik niet dat dat het niet doet. Maar het hele gedoe met de accu stoort me, zeker bij een gloednieuwe auto van deze prijs. Ik vind dat wanneer er iets op zit, het ook moet werken. En SS is het makkelijkste aantoonbare systeem dat niet werkt bij een lagere accuspanning.

    Ik zal je eerlijk zeggen dat ik een Focus om die reden niet aanraad aan vrienden of bekenden, of het in ieder geval altijd even erbij noem. Is toch absurd dat je een thuislader moet hebben om alle systemen te laten werken. Dus qua marketing van Ford niet heel sterk :)
     
  15. Herken dit niet zo... Heb een thuislader maar nog nooit hoeven te gebruiken. Zodra ik merk dat S/S niet meer werkt, is het een teken een rondje extra te rijden om de accu weer eens goed op te laden. Rondje ring Amsterdam is voor mij dan weer meer dan voldoende + kan ik weer eens heerlijk genieten van mn nieuwe auto :cool:

    Greetz Emiel
     
  16. Is toch alleen maar fijn! Dan is het wellicht opgelost bij latere modellen of heb ik gewoon pech :) (dit laatste is een grap, want weet dat veel focus rijders hetzelfde probleem hebben)
    Bij mij lost een ritje van 400+ km het probleem nog niet op.
     
    TWA vindt dit leuk.
  17. Gewoon bij de dealer vragen om alle software te updaten.
    Grote kans dat het hoge stroomverbruik in rust hiermee opgelost is.
     
  18. Van die problemen is een terugroepactie schijnt iets te zijn in de zekering kast. Bij mij hebben ze het een aantal weken geleden uitgevoerd sindsdien geen problemen meer gehad. S/s werkt geen accu meldingen meer sindsdien


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Heb zelf de nieuwe Ford Puma en deze problemen heb ik totaal niet van het ss systeem en spanningen.
    Weet niet hoe de focus werkt het ss systeem maar de Puma gaat het super snel en al heel snel gaat het werken met koude motor.
    Bij de Puma is het koppeling in en rem indrukken slaat de motor af laat je 1 van de 2 iets op komen draait de motor al weer. In een fractie van tijd rij je weg uit sil staande stand. Kan zijn het in de hybride aansturing zit die de nieuwe focus en fiesta ook gaan krijgen
     
  20. Er zijn ook onrealistische verwachtingen in sommige gevallen. Ik heb met de stop/start op mijn automaat ook geen enkel probleem, voorheen bij mijn schakelbakken ook niet. In normaal verkeer merk je er letterlijk NIETS van om gewoon mee te komen en te rijden, want die verwaarloosbaar korte vertraging is geen enkel probleem. Zelfs als eerste weg bij het verkeerslicht is gewoon geen probleem en als je echt haast hebt, dan hou je hem aan of zet je start/stop even uit.

    En ja het werkt niet altijd, dat is inherent aan stop/start omdat ze de accu nu eenmaal niet te zwaar willen belasten. Ik rij nu al ruim 6 jaar Ford met stop/start en heb het tussendoor ook in andere merken gehad en kan gewoon geen noemenswaardige problemen noemen. Bovendien zijn de motoren en hoe de stap/stort werkt door kleine veranderingen als een elektrische waterpompen, variabele olie pompen, turbo's met waterkoeling, ondersteunende dynamo's en andere software (in het algemeen, niet perse op elke motor, elk type, elk merk) totaal anders als 10 jaar geleden. Ook de ontwerpen van de motoren zijn veranderd en we kunnen er eindeloos tegen blijven vechten, maar waarom zie ik niet :)
     

Deel Deze Pagina