1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Bij mij (1.0 125 pk wagon) duidelijk merkbaar. Zodra ik de sportstand inschakel is het onmiddelijk weg.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
     
  2. Vandaag voor de 2e keer naar de dealer geweest (vorige keer in december) voor de noodloop. Kreeg die storing ongeveer 1x per 6-7 weken. De auto afzetten en even 5 minuten wachten en de noodloop was weer weg. Wel bleef een dag het motorlampje branden. 2 dagen later was die ook weer weg. Uiteindelijk vandaag dan naar de dealer. Vorige keer kon men wel veel vinden maar geen oorzaak. Nu weer uitgelezen, dat rapport naar Ford gestuurd en daarna oa. de BCM en PCCM (?) geupdate. Ben benieuwd. !
     
  3. Ik heb tijdens de proefrit de opmerking geplaatst dat er bij een bepaalde snelheid behoorlijke trilling aanwezigwas schudden van de auto. Bij rustig rijden 50-60 km ongeveer. De wielen zouden worden gebalanceerd of in ieder geval bekeken worden. Echter is dit niet weg, en denk ik dat dit te maken heeft met cilinder uitschakeling ivm weinig vermogen vraag.
    De sportstand maakt niet uit, zodra ik meer gas geef verdwijnt het maar je gaat dan ook harder uiteraard.
     
  4. Gisteravond moest ik iets oprapen van de vloer en toen viel me op dat er onder het dashboard geen afdekbekleding zat en ik zo alle stekkers en stuurstang met cardan zag zitten. Rechts zit er wel een soort schuim afdekvel. Hoort dit of is de mijne gesneuveld tijdens onderhoud of iets dergelijks?
     
  5. Nope is bij mij ook
     
  6. oke, bedankt voor het kijken
     
  7. Weetje zeker dat de sensoren schoon waren? Ik vind ze persoonlijk nogal snel reageren voornamelijk op lage snelheden voor bij bv een drempel

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  8. Vorige week bij de dealer geweest om e.e.a. na te laten kijken/te repareren (echt een waslijst aan problemen doorgegeven..).
    Het schijnt wachten te zijn op een softwareupdate vanuit Ford die ergens in april komt voordat alle software problemen opgelost kunnen worden. Dealer heeft als tussenoplossing wel de software (zo het lijkt alleen die van de boordcomputer) een reset gegeven en gelukkig nu wel even geen foutmeldingen meer.
    Heb nu een iets andere interface van het scherm tussen de klokken, merk verder geen veranderingen.
    Enige bijzondere is dat het geluid van de richtingaanwijzer een stuk zachter is geworden.. :weird: (of ik word doof). Iemand met de update die dit ook herkent?
     
  9. Jazeker! Bij mij is deze update ook gedaan, aantal maanden geleden. Zelfde bevindingen.
     
    HenkdeVries vindt dit leuk.
  10. Dit keer niet perse een kwaal maar merkt iemand anders een verschil wanneer je op euro 98 rijdt? Zo op eerste gezicht kan ik ongeveer 60km meer rijden dan voorheen en motortje reageert allemaal net wat soepeler.

    Misschien dat de betere verbranding ook helpt tegen het tril probleem van de stations met 1.0 motor en cilinderuitschakeling?
     
  11. Euro 98 is e5 en heeft 5 procent ethanol toevoeging. Euro95 is nu tegenwoordig e10 en heeft 10 procent ethanol toevoeging en niet meer max 5 procent zoals vroeger.

    Dat extra ethanol is toegevoegd voor betere co2 uitstoot , echter is ook iets minder zuinig qua verbruik. Het klopt dus dat je met euro98 iets meer kilometers kan maken. Voor oude auto's kan de huidige e10 ook funest zijn omdat de motoren, rubbers etc niet op berekend zijn.

    Ik geloof voor dat Ford dat alle Europese modellen vanaf 2005 e10 kunnen tanken.
    Scooters hebben wel veel problemen met e10 momenteel.

    Ik rij zelf een 1.0 wagon automaat maar voel zelf de trilling niet en rij eigenlijk altijd in de normale modus en tank sinds ik de wagen sinds begin december vorig jaar heb gewoon e10 (euro95)

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  12. Trilling komt niet alleen bij de stations voor, heb er zelf met de hatchback ook veel last van. Heb een tijdje op 98 gereden maar merk geen verschil helaas.
     
  13. Buiten de Ethanol toevoeging heeft het ook te maken met de klopvastheid (Octaangetal) van de brandstof.
    Door de hogere klopvastheid kan de ECU o.a. het ontstekingstijdstip aanpassen waardoor de motor mooier loopt.
    Dit geldt niet voor iedere ECU aangezien er soms niet verder wordt teruggeregeld dan bijv Euro 95
    Echter bij de EcoBoost motoren en meer moderne (turbo) motoren gebeurt dit wel.

    Het tanken van 98 kan dus een betere motorloop met zich meebrengen plus een beter gemiddeld verbruik
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  14. Nu heb ik het geluk dat ik de focus (1,5l automaat) zakelijk rijdt en zowel "95" als "98" kan en mag tanken. Ik heb dit dan ook getest, eerst heb ik 7500 km op euro 95 gereden met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100km (volgens boordcomputer) vervolgens heb ik 7500km gereden op shell v power (98) en daar heb ik een verbruik van 7,2 l/100km. Het is dus marginaal zuiniger en merk in het normale verkeer niet veel van de "betere"brandstof.
     
  15. Hoe weet de auto dan welke benzine er is getankt?
     
  16. Door middel van sensoren. Vroeger was er een "klop" (ook wel "pingel" sensor genoemd) aanwezig. Hoe het nu met de nog modernere electronica gaat weet ik niet exact.
     
    Marcel123 vindt dit leuk.
  17. Nog steeds met een klop sensor en icm. Alle andere sesnoren kun je berekenen of je optimaal ontsteekt.
     
    Marcel123 vindt dit leuk.
  18. Ik geloof de verkooppraatjes van Shell (en consorten) ook niet, dat die betere brandstof voor betere prestaties zorgen. Maar voordat ik de Focus had, dus nog met mijn 308SW, heb ik vorig jaar tijdens de skivakantie één keer bij een nóg goedkopere benzinepomp getankt in het dorp waar ik was. Nou, had ik dat maar niet gedaan: de auto was niet vooruit te branden. Wat daar voor rotzooi in die tank zat, weet ik niet, maar ik ga daar dus nooit meer naartoe. Was toen trouwens nog diesel.
    Ik tank enkel bij Esso en dan de E10. Die doet het prima.
     
  19. Ik “geloof” de praatjes deels wel, maar dat is uit eigen ervaring, maar ook auto afhankelijk!

    Mijn vorige auto was een Citroën DS3 met de beroemde / beruchte 1.6 THP motor (trouwens 140.000km probleemsloos mee gereden)
    Dit blok zou in basis 156pk en 240nm leveren.
    Heb deze auto na een kilometer of 8000 op de rollenbank gehad, met enige aanpassingen zoals een Forge Intake en Euro 95 in de tank van BP.
    Tijdens deze test leverde het blok 167pk en 289nm

    Bij 10.000km de auto op dezelfde rollenbank gehad met Euro 98 van BP in de tank, zelfde omstandigheden, en toen leverde het blok 173,8pk en 310nm.

    Een redelijk verschil dus!
     
  20. Ervaren jullie ook problemen met het handsfree bellen? Het lijkt alsof het geluid van het gesprek uit mijn stuur komt en ik krijg het met geen mogelijkheid over de speakers. Wanneer ik Android auto gebruik heb ik daar geen last van. Ik heb een Ford focus uit 2019
     

Deel Deze Pagina