1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Als je een thread leest waarin opmerkelijkheden en kinderziektes leest dan weet je dat daar problemen te lezen zijn. Dit wil niet zeggen dat dit de norm is. Ik heb zelf inmiddels 10000 km er op zitten en heb totaal geen problemen tot nu toe (even afkloppen).

    Wat ik alleen opmerkelijk vind is wat ik eerder in een post heb verwoord is dat het scherm bij gebruik van de achteruitrijcamera niet meer gedimd is. Volgens de dealer waren hier al heel wat klachten over gekomen en dat Ford dit in de toekomst mee zal nemen in een software update (dat hopen we dan maar)
     
  2. Ja snap ik, is natuurlijk ook een uitvergroting van de werkelijkheid en hoeft niet te betekenen dat het op iedere auto zo is.
    Maar toch houd ik m’n hart een beetje vast :roll:

    Desalniettemin is het ook prettig om alle andere positieve verhalen te lezen!
     
  3. Ik heb ook een pano dak maar echt geen last hoor.
    Heb de auto nu 4 maanden en ik rij ongeveer 8000km per maand, ook over onverharde stuiterwegen.
     
  4. Bij mij wordt het ook steeds erger helaas. Inmiddels probeer ik putdeksels e.d. al zoveel mogelijk te vermijden :) (om schokken te voorkomen)

    Moet hierbij wel eerlijk vermelden dat ik het natuurlijk grotendeels zelf schuld ben. Heb een hoop vering weggehaald!

    Ik had het eerst alleen bij de linker achterdeur, maar inmiddels linksvoor (bestuurder) ook. De rechterdeuren worden veel minder gebruikt, daar doen ze het nog goed.


    PS. Ik antwoord op de "negatieve" zaken in dit topic, omdat het hier over gaat :) Wil niet zeggen dat ik negatief over de hele auto ben.
     
  5. Ik heb de auto zojuist ter reparatie weggebracht en heb de door edge protector aangegeven. Krijg een leen auto mee...

    Doe de deur open, ook een lamme dooredge protector......... Zucht

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
     
  6. er is ook een thread over de positieve kanten van de MK4 ;)
     
    Patman_66 en henk 68 vinden dit leuk.
  7. @FW-FFSTLine Ik ben erg tevreden over de auto. Heb alleen een paar kleine dingetjes.

    - Zo heb ik sinds een weekje last van de rammelende raamrubbers wanneer de B&O speakers zo ongeveer op maximaal volume staan.
    - Ook heb ik 's ochtends bij het achteruitrijden om weg te gaan rijden, dat de rem flink piept. En ik ga best vroeg weg, dus als dit nog erger gaat worden, dan maak ik mijn buren wakker. :P
    - Twee weken geleden reed ik achter een witte Peugeot 107 (als ik het goed heb, kan ook 106 zijn) met zwarte bumper. Mijn adaptive cruisecontrol zag die auto niet en mijn ford wilde dus dwars door die auto rijden. Gelukkig heb ik links van het gaspedaal nog zo'n ding zitten om op te trappen. Tijdens dezelfde rit even achter andere auto's gezeten, daar ging het wel goed, maar terug bij die Peugeot ging het weer mis. Heel vreemd.

    Mijn panoramadak piept niet. De motor loopt soepeltjes (150PK benzine automaat). De SYNC is nog nooit gecrashed. Ik rij ongeveer 1 op 14,7 (normal mode). Ik heb geen edge protectors, omdat ik begin dit jaar al negatieve ervaringen hierover op het forum las en dacht: die ga ik dan maar niet nemen. Gisterochtend had ik een dikke file naar mijn werk (A50, vanwege een kettingbotsing) en zat heerlijk relaxed te wachten tot de file voorbij was, terwijl de auto zelf met de file optrok (wel af en toe de "resume" knop in moeten drukken) en hij zelf stuurde. Wat is rijden in een file fijner geworden!!!
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  8. mooi systeem dus, maar wel blijven opletten dus ;)

    dat is vaag inderdaad, zou het wel melden bij de dealer, wellicht gaan ze het aanpassen in een update (als er genoeg meldingen over komen)

    dat geloof ik graag, jammer dat zo'n file altijd zoveel tijd kost :schater:
     
  9. @gerardTDCI Ja, dat zal ik dan maar melden, bij de eerstvolgende beurt. :)

    Gisteravond nog weer een opmerking van iemand die ik mee nam in de auto: oh, wat een sjieke auto! Kon ik trots weer vertellen wat er allemaal in, op en aan de auto zit. :cool:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. #1190 GuidoT, 27 nov 2019
    Laatst bewerkt: 27 nov 2019
    Gisteren terug naar de garage. Deurbeschermer doet het, maar FordPass heeft geen verbinding meer. Het icoon op de SYNC 3 display dat aangeeft dat de voertuiggegegevens en locatie worden gedeeld, is verdwenen. Het voertuig wissen en terug ingeven in de app lost zoals verwacht niets op. 3 medewerkers hebben ernaar gekeken, maar ze geven toe dat ze geen idee hebben hoe het op te lossen. Ze vermoeden dat de verandering van de module nog ergens moet geregistreerd worden en dat dit 36u zou kunnen duren. Ze hebben al verschillende modules vervangen, maar ik was de 1e met dit probleem. Ze gingen nu mijn VINnr doorgeven ter controle.

    EDIT: Ik vind zonet het volgende filmpje. Wanneer ik naar de connectivitysettings wil gaan, zegt hij dat ik contact moet opnemen met de dealer. Mijn Live Traffic zal dus ook niet meer werken.
     
  11. @GuidoT Wat een vervelende toestand, zeg. Hopelijk is het inderdaad met 36 uur opgelost.
     
  12. Kijk, altijd leuk dit soort berichten! Leuk om jouw ervaringen zo te lezen.

    Is er een mogelijkheid voor je om 's ochtends vooruit weg te rijden? Of laat de situatie dat niet toe.
    Dat piepen van de remmen merkte wij ook met onze testrit. Kan met dit vochtige weer ook te maken hebben met roest op de schijven in combinatie met remblokken die lekker koud zijn.

    Het verbruik van 1 op 14,7 vind ik best redelijk. Auto is nog redelijk nieuw, de dagen worden kouder, dus wellicht wordt dat nog wel ietsje beter ook!

    Kan niet wachten...... :roll:
     
  13. @FW-FFSTLine Ik moet eerst achteruit rijden, vanuit een schuin geparkeerde positie, zodat de auto recht op de weg staat. Daarna kan ik kiezen om vooruit te gaan (Is ietsje om) of achteruit de straat uit. Bij goed zicht kies ik de laatste optie.

    Die piepende remmen heb ik inderdaad alleen in het begin. Wanneer de schijven opgewarmd zijn, dan gaat het prima.

    Volgende week voor het eerst de nieuwe winterbanden eronder. :D Ben benieuwd naar de wegligging, dan.
     
  14. Ter info, ik heb de auto laten keuren via een onafhankelijke partij vanwege de cilinderuitschakeling. Hier een paar stukken tekst uit het rapport:

    Tijdens de proefrit hebben wij diverse malen het navolgende geconstateerd:

    Rijdende in deellast waarbij het gaspedaal ligt wordt belast en waarbij het motortoerental circa 2250 toeren per minuut bedraagt, zijn er trillingen c.q. schokkende bewegingen van het voertuig in het interieur waarneembaar. De voertuig snelheid varieerde hierbij tussen de circa 99 - 110 km/h.
    De klacht doet zich uitsluitend voor in de rij-modus normaal en eco. Wanneer de keuze selectie voor rij -modus in “sportief” geselecteerd staat wordt er geen cilinderuitschakeling toegepast.
    Ook in de andere voornamelijk 3de ,4de en 5de versnellingen waarbij soort gelijks werd gereden en de motor werd belast ervaren wij de klacht c.q. de rijeigenschappen waarbij de trilling en het schokken te bemerken zijn.

    Gedurende de proefrit met het op bladzijde 1 omschreven voertuig en met een vergelijkbaar referentie voertuig hebben wij bij beide voertuigen gelijkwaardige rijeigenschappen en trillingen waargenomen
    De door ons geconstateerde rijeigenschappen voldoen, zoals de fabrikant aan een dergelijk voertuig heeft gesteld.
    Er is geen sprake van een aantoonbare exemplarische afwijking van het voertuig maar van een producteigenschap.
    De door ons waargenomen trillen en rijeigenschappen komen voort uit de motor mechanica en worden veroorzaakt door het uit schakelen van 1 of meerdere cilinders.

    In uw opdrachtformulering gaf u aan de navolgende vragen beantwoord te willen zien, wij zullen onder elke door u gestelde vraag, in het rood gekleurd een antwoord geven.;

    1. Hoe ervaart u het rijgedrag van de auto?
    Antwoord; Het rijgedrag van het voertuig laat zich omschrijven als product conform.

    2. Verandert het rijgedrag van de auto als de cilinderuitschakeling plaatsvindt?
    Antwoord; Het rijgedrag en/of comfort neemt af bij activatie van de cilinderuitschakeling

    3. Hoe beoordeelt u het rijgedrag van de auto als er wordt gereden op twee cilinders?
    Antwoord; Het rijgedrag in het genoemde toeren gebied kan als oncomfortabel worden ervaren.

    4. Is het comfort van de auto nog acceptabel als er op twee cilinders wordt gereden?
    Antwoord; Het comfort laat zich omschrijven als schokkerig maar er is technisch niets aan te wijzigen het voertuig presteert zoals de fabrikant dat bedoeld.

    5. Is de auto volgens u gebrekkig?
    Antwoord; Er is geen sprake van een gebrek maar van een producteigenschap.

    6. Wat moet er volgens u gebeuren om het gebrek te herstellen (softwarematige aanpassing?)
    Antwoord; Het voertuig vertoont een positievere rijeigenschap wanneer er in de sportstand wordt gereden. Doordat dan softwarematig geen gebruik wordt gemaakt van cilinderuitschakeling.


    Het is maar dat je het weet... De volgende auto wordt er dus eentje zonder deze "producteigenschap"....
     
  15. Als iets goed is of gaat hoor je nooit iets over Gerard, alleen als er wat fout gaat. Ieder merk auto heeft wel iets maar als ik dit allemaal lees dan wordt het na mijn huidige focus zeker geen mk4. Ik heb mijn focus 3.1 nu tweeënhalf jaar en na onderhoud (nog) geen andere problemen kunnen constateren. Auto is nu inmiddels ruim 7 jaar oud.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Sja, alleen op Facebook is alles van iedereen fantastisch:schater:.
    Op een forum als dit lees je nou eenmaal vaak over problemen.

    Ben het echter wel met je eens jason101.
    Mocht ik na mijn huidige Focus wéér een Focus aanschaffen, zal dat denk ik toch een fase 2 worden:roll:
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  17. @Larkan : maar in hoeverre is de sportstand onzuiniger? Als het zo storend is zou ik gewoon alleen sportstand gebruiken.

    Greetz Emiel
     
  18. De sportstand zal vast onzuiniger zijn, maar ik heb geen vergelijk omdat ik er continu in rij. Wat ik hinderlijker vind is dat ik hem elke keer op de sportstand moet zetten als ik ga rijden om te voorkomen dat de cilinderuitschakeling in werking treedt...
     
  19. Ik rijd over het algemeen op de stand normaal, heb alle toerentallen geprobeerd maar ik heb nergens last van. Zou het kunnen zijn dat ze bij het chiptunen de cilinder uitschakeling uitgezet hebben misschien?
     
  20. Of het “probleem” bij de Fase 2 verholpen zal zijn weet niemand.
    Enige wat ik weet is dat het bij de 1.5 Ecoboost niet merkbaar is en dat het verhaal hier boven dus ook daadwerkelijk wel klopt, het is helaas een producteigenschap!
     

Deel Deze Pagina