1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

mk2 ST: 4 foutcodes na vervangen intercooler en katalysator

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FransBauer, 1 aug 2019.

  1. #1 FransBauer, 1 aug 2019
    Laatst bewerkt: 17 jun 2020
    Ik heb een Ford Focus ST 2007 die standaard is. Ik kreeg de foutmeldingen op m'n OCB reader:

    [​IMG]

    Ik vond op internet een lijstje van alle Ford foutcodes, al is het niet echt duidelijk of ze ook voor Focus mk2 toepasbaar zijn:

    P1635: Mogelijke omschrijving: Tire Axle/Ratio out of Acceptable Range Conditions
    Kennelijk met andere bandenmaat dan de auto verwacht, waardoor er tellerafwijking is, vermoed ik.

    P1260: Mogelijke omschrijving: Theft detected - vehicle immobilized
    Vrij curieuze foutcode, welke ik niet helemaal kon plaatsen. Auto reed laatst nog gewoon prima. Er is niet met contactslot o.i.d. gerommeld. Althans, niet door mij.

    P0420:
    Voor Ford trof ik geen gegevens terug. Maar dit lijkt ook bij Volkswagen voor te komen. Katalysator effeciënte beneden drempelwaarde.
    Op de site: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html trof ik wel het volgende aan:
    Dat foutcode kan ik goed te plaatsen. Er is namelijk geen katalysator meer aanwezig. Al vind ik het merkwaardig, dat-ie daar pas na vele kilometers erachter kwam.

    P0299: ?
    Als ik kijk op de site: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-a.html zie ik bij 00299 wel
    Schakelaar Programma Versnelling (E122) staan, maar volgens mij is dat met twee nullen, en niet met 1 nul. Maar ik vind ook niet iets terug over de P0299 die mijn probleem kan verklaren.
    Op
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/foutcode-p0299.95067 lees ik dat foutcode P0299 voor een lage turbodruk staat, maar naar m'n idee had ik daar niet echt last van. Kennelijk is een luchtslang lek geraakt? Het zou wellicht ook kunnen dat hij de EGR-klep uitschakelt, i.v.m. ontbreken katalysator. Maar bij oudere benzinemodellen heb je geen EGR-klep, of vergis ik mij?

    Misschien dat men hier kan mee denken, waarom de P1635, P1260 en P0299 foutcodes tevoorschijn komen. Met name de eerste twee lijken niet echt een relatie te hebben met de modificaties.
     
  2. p0420 is het gevolg van het verwijderen van je katalysator. er zijn daar bepaalde 02 simulators voor. dat schroef je op je pijp en daarin schroef je weer je lambda sensor.
    hierdoor zou hij wel denken dat je kat goed werkt

    p1635 welke bandenmaat zit op de auto, orgineel? . slipt de koppeling niet.
    welke bandenmaat verwacht het systeem dat erop zit. althans staat geprogrammeerd in systeem

    p1260 dan zou ik ook verwachten dat de startmotor niet rondgaat of dat je start problemen hebt.

    p0299 geen idee zelf of je egr klep hebt maar bij mijn 2.0duratec zat een egr klep op ,dat was dus vanaf 2006.
    mogelijk dat het vanaf euro4 is gekomen bij sommige types.

    eerlijk is wel geen idee wat dreamscience map doet. maar ben ook benieuwd wat hij doet met orginele software van de auto.
    mogelijk dat de p1260 komt door de dreamscience, dat hij per ongeluk ook de p1635 veroorzaakt geen idee.
    zeg altijd bij storing terug naar fabrieksettings want dat helpt vaak met storingzoeken. is het echt een fout of software fout

    zou storingen wissen en als je een bluetooth obd stekker hebt via forscan uitlezen. of als je via usb hebt ook via forscan via de pc
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  3. Hartelijk bedankt voor je reactie. Om op je punten in te gaan:
    P1635:, zit er inderdaad een ander bandenmaat op: 255 ipv 235.
    P1260: hij start vreemd genoeg zonder problemen.
    P0299: ik merk nog genoeg vermogen. Wel ruik ik sterk het geur van rotte eieren, als je naast de auto staat. Ook blijft-ie vrij lang erg warm, terwijl de olietemperatuur-meter op 90 graden blijft staan

    Na deze foutmeldingen en je bericht, heb ik besloten de ECU met Mod X tune map te flashen. Hierna waren de foutcodes waren weg.

    Echter, vandaag gaste ik flink door op snelweg. Op snelweg wilde ik van 6 naar 5 schakelen, maar hij ging niet in 5e versnelling .Dit was natuurlijk erg schrikken, en in andere versnellingen werd het ook geblokkeerd. Hij kon alleen terug in 6e versnelling. Op vluchtstrook, auto uitgezet en opnieuw herstart. En de versnellingsbak werkt weer als vanouds, en motor reageert normaal. Dus even met OBD-reader uitgelezen, en het waren weer dezelfde drie foutcodes. Voor zekerheid de iets minder presterende Mod B+ erop gezet.

    Ik rij nog met originele koppelingsplaten, aangezien deze ietsje sterker leken te zijn (2006) dan de latere koppelingsplaten (2007) die niet sterk genoeg zouden zijn. Maar los van dat, dat je niet terug kunt schakelen, zorgt voor gevaarlijke situaties op snelweg. Het probleem is niet meer teruggekeerd. Enig idee waar dit aan kan liggen?
     
  4. Rotte eieren geur komt door ontbreken van katalysator.

    Mod X is de enige van de basismappen die de P0420 fout wegschrijft.

    P1260 kan het gevolg zijn van de motorkap te openen terwijl de auto nog op slot is. Alarmcode.

    P0299 heb ik 1x gehad toen fuel trim waardes uit de hand liepen en de ECU even inhield voor de veiligheid. Dit ter info, ik vermoed dat er bij jou iets anders aan de hand is.
     
  5. Rotte eieren geur was vroeger te ruiken bij de eerste ongeregelde katalysatoren. Het kan dus ook dat de regeling niet goed werkt.
    Als de geur door het ontbreken van een katalysator zou komen zou elk oldtimer naar rotte eieren moeten stinken.
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  6. Klinkt logisch, maar het vreemde is ook dat het niet het geval was bij oldtimers, zoals @meeder scherp opmerkte. Hoe komt dat eigenlijk?

    Goed om te weten. Je rijdt ook met Dreamscience maps?

    Klinkt erg logisch, bedankt voor je verheldering.
    Denk het ook, want hij heeft flink meer vermogen dan standaard, dus het is nog even gissen. Ik vermoed dat het schakelaar-probleem en te warm op ModX ook iets mee te maken hebben.
     
  7. De geur komt van sporen H2S in de uitlaatgassen. Er zijn twee redenen het meest voorkomend en dat is aan de ene kant een slechte verbranding en aan de andere kant een niet werkende katalysator.
    De katalysator moet normaal H2S omzetten naar andere gassen. Als de verbranding dermate slecht is dat de katalysator het niet meer aan kan heb je ook de mogelijkheid dat het gaat stinken.
    In dit geval zou ik eerst heel goed naar de aansturing van de motor kijken en daarna kijken of de katalysator echt in orde is.
     
  8. @FransBauer Ik gebruik idd ook Dreamscience. Meestal met Perf+ aangezien deze map vrij lineair is, zonder grote koppelpiek. Belast mijn standaard koppeling ook niet teveel.

    @meeder Hij heeft decat dus hij rijdt effectief zonder katalysator. Ik had op mijn vorige auto ook decat en stonk ook vreselijk. Op mijn ST heb ik een 100 cell katalysator en de geur is vrij normaal.
     
  9. Als ik kijk naar je mods zou ik modX er nog niet opzetten. Heb jij nog een originele ST koppeling en injectoren?
     
  10. #10 FransBauer, 12 aug 2019
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
    Wat ik eerder hier en op andere fora's, is dat Perf+ niet goed te combineren valt met decat. De motor zou bij wegvallen van tegendruk slechter lopen.

    Tevens zou Perf+ en Race een koppelbom zijn in lage toeren, terwijl ik vooral in lage toeren weinig gas geef om de koppeling te sparen. Alleen boven 4k geef ik pas gas. Bij Mod's map, zou het geheel meer gebalanceerd zijn, las ik. Misschien toch maar Perf+ proberen.

    Ik was in de veronderstelling dat de 440cc injectoren waren alleen nodig waren voor ModXRS. Bij Mod X wordt er blijkbaar van standaard injectoren uitgegaan, wanneer er uitgegaan wordt van de Dreamscience overzicht van maps:
    https://bit.ly/2KDbd70 met de modificaties.

    Overigens is het met koppeling wel gissen, omdat de Focus'en van 2006 nog een sterke koppeling hebben, en deze in 2007 door een 'zwakkere' koppeling vervangen werden, nadat sommige consumenten klaagden dat-ie wel zwaar schakelde. Dus ik heb de gok genomen en de koppeling erin gelaten. Hij lijkt niet al teveel te slippen, dus ik laat het even zo.
     
  11. Juist lage toeren zorgt voor meer stress op je koppeling. Want juist dan ga je koppel vragen.
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  12. Verkeerd geschreven inderdaad. Bij deze aangepast: vooral in lage toeren geef ik nauwelijks gas om koppeling te sparen. Alleen boven >4k geef ik volgas.
     
  13. Bij een standaard ST zit de koppeling al nagenoeg aan de max nm. wat die kan verdragen. Vroeg of laat gaat je koppeling er sowieso aan na het chippen.
     
  14. Klopt, Niels. Vroeger nooit slip met Perf+, ondertussen in zijn 6 slip. En dat is de meest milde map, goed voor 400 à 420 nm doorgaans. Het zijn race+ en dsci die je koppeling slopen door de forse stijging van het koppel rond 2500 à 3000 rpm. Ik heb over race (heb ik zelf niet) wel goede dingen gelezen. Maar als je je koppeling wil sparen, Perf+ gebruiken en es vaker terugschakelen ipv in lage toeren door te duwen.

    Dit klopt overigens niet. Ik rij zelf met 3" downpipe en 100 cell kat en mijn datalogs bevestigden mijn gevoel: de auto is sneller met deze mods dan zonder, op Perf+.

    Je auto is m.i. klaar voor mod x. Wel even die koppeling upgraden dan :) Rs injectoren zijn inderdaad enkel bij Modx-rs nodig.
     

Deel Deze Pagina