1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mk1 olie in bougiegaten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 16 nov 2019.

  1. Gisteren begon de auto ineens moeilijk te lopen, inhouden, op drie poten, moeilijk stationair...
    Direct een setje nieuwe bougies en bougiekabels gehaald in de hoop dat daar het probleem zit en anders wordt het volgende week een nieuwe bobine ook.
    Thuis aangekomen trek ik de bougiekap er uit en wat blijkt, al mijn bougies staan met hun voetjes in de olie!
    De hele zooi zo goed en zo kwaad als het ging gisteren schoongemaakt. Eerst met perslucht (slecht idee, alles onder de olie nu!) Daarna met een stofzuiger en een dun pijpje op de stofzuigerslang (Geweldig idee!).
    Dan de hele motorruimte goed schoongemaakt met ontvettend middel en veel water, ook motorblok.
    Vanmorgen dan de bougies vervangen, blijkt er weer olieachtige substantie rond de bougies te zitten. Kan het zijn dat dit komt door een kapotte pakking van het kleppendeksel, of heb ik gewoon nog restanten olie met het water terug in de bougiegaten gespoeld?
    Alleszins, bougies en kabels zijn vernieuwd nu en de wagen startte prima en het motortje draaide soepel rond. Straks even een testritje maken om hem goed warm te krijgen en zien of de storing echt verholpen is.
    Ik lees ook verhalen over een kap van Volvo die boven op het motorblok kan gezet worden ter bescherming tegen water. Welke kap is dat en waar is die te krijgen?
    Verdere tips zijn ook nog welkom.
     
  2. Kap is bij volvo te krijgen. Maar dat is voor ruitenvloeistof dat langs je ruitensproeier kopje naar binnen komt. En zo op je bougies druppelt. Kap helpt maar sommige hebben toch water daar gehad.
    Alleen je hebt over olie. Daar zal zo'n kap niet bii helpen.

    Nu heb je alles goed schoon en rijdt hij weer goed. Zou ik aantal dagen rijden en opnieuw kijken
     
  3. Ik denk dat het de kleppendeksel pakking is.
     
  4. Wat voor een motor heb jij? Het is bijna wel zeker de pakking van het kleppendeksel, komt namelijk wel vaker voor.
    Het vervangen is best goed zelf te doen en als je toch bezig bent vervang dan gelijk de O ringen. Even googelen op O ring seal of grommet en dan moet je ze wel kunnen vinden.
     
  5. Is de 1,6 zetel 100pk
    Welke o-ringen zijn dat precies?
     

Deel Deze Pagina