Mk 2.5 1.8 Limited Probleem met koppeling/bak of anderszins

  • Beste Bezoeker,

    Het forum draait inmiddels op de nieuwste versie. De vertrouwde uitstraling is voor een groot deel teruggebracht, maar we zijn nog bezig met het afronden van verschillende onderdelen. Daardoor kun je hier en daar nog zaken tegenkomen die anders werken dan voorheen of nog niet helemaal gereed zijn.

    We vragen daarom nog even om jullie geduld. In de tussentijd kan het forum gewoon weer actief gebruikt worden.

    Loop je ergens tegenaan, werkt iets niet goed of mis je een onderdeel dat er voorheen wel was? Laat het ons weten.

montagne

Forumlid
2 feb 2008
1.863
373
Amersfoort
Voornaam
Erik
Zoals in het "mijn Focus" topic al vermeld al een tijdje een slepend schurend geluid.
Ik heb er al door een bevriende monteur naar laten kijken. Er is toen ook gereden en hij heeft toen niets kunnen vinden.
Sinds het wisselen naar de winterwielen vond ik het geluid al iets erger. Sinds afgelopen maandag is het verergert.
Zijn er specifieke zaken bij de QQDB motor i.c.m. met de IB5 bak? Heb op het forum niks kunnen vinden.
Heb vanmiddag wel ontdekt dat als ik rijdend de koppeling in trap het geluid verminderd/weg is. Ruggespraak met de monteur bracht het druklager naar boven. Ondanks dat ik de auto, 2 jaar geleden, met weinige km's heb gekocht wil natuurlijk niet zeggen dat er niks versleten kan zijn. Misschien door de weinige kilometers over een lange periode juist wel. Maakte me eerder wel zorgen over de koppeling omdat er waarschijnlijk veel in de bak geroerd is.
Heeft deze nu een enkel of dubbel vliegwiel? Ik vind verschillende antwoorden.
Zaterdag gaat de voorzijde in elk geval omhoog om de wielen via de motor te kunnen laten draaien. Kijken of het geluid zo te traceren is.

Ik hoor graag van jullie. Bij voorbaat mijn dank.

Gr Erik
 
Dag Henk,

Wiellager bedoel je?
Afgelopen juli heb ik de auto al na laten kijken. Ook op de brug. Er is toen niks gevonden. Verder ook geen zorgen gemaakt maar nu het deze week veel meer herrie te horen is laat ik hem liever staan tot ik weet wat het precies is
 
Vandaag werd "Blue Monday" een echt gevoel vandaag.
Nadat zaterdag, op afstand, niks meer duidelijk is geworden.
Ik had vrijdag de Bosch Car Service al gesproken vanwege de komende APK en alvast over het probleem gemeld.
Vanmorgen de auto weggebracht. Vanmiddag kwam het oordeel.

Het druklager was inderdaad stuk..... maar toen kwam het. De versnellingsbak was ook overleden. Olie zwart en stonk volgens de garagehouder.

Vanavond al even op zoek naar een gebruikte bak.
Via de onderdelenlijn al enkele kandidaten gevonden.

Ook op zoek naar een nieuwe koppelingset. De monteur zoekt mee en die komt tot de ontdekking dat het vliegwiel er bij geen één aanbieder bij zit. Dus dat wordt de dealer. Wat gek!!
Waar halen jullie die.
Ik hoor het graag!
 
De 1.8 Duratec HE heeft een vast vliegwiel. In tegenstelling tot een dubbelmassa vliegwiel wordt een vast vliegwiel zelden tot nooit vervangen. Het is dus volstrekt normaal dat het vaste vliegwiel geen onderdeel is van de koppeling set.

Waarom zou je het vliegwiel willen vervangen? Is deze beschadigd of erg ingelopen? In de meeste gevallen is het vlakken van het huidige vliegwiel afdoende en hoeft deze niet te worden vervangen.


Overigens zou ik de versnellingsbak niet zomaar vervangen "omdat de olie zwart is en stinkt". Dit mag wel beter geargumenteerd worden. Is de versnellingsbak uberhaupt wel geopend om te constateren wat de schade is?

Versnellingsbakolie stinkt vrijwel altijd en bij een auto van deze leeftijd is het ook absoluut niet vreemd dat de versnellingsbakolie zwart is. De versnellingsbakolie heeft geen vervangingsinterval dus zolang jij of de vorige eigenaar/eigenaren nooit specifiek opdracht heeft gegeven om deze te vervangen is de kans heel groot dat deze nog nooit is vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: montagne en Bramzel
Dag JW,
Bedankt.
Zal dit, en je andere reactie, even doorgeven aan de monteur. Omdat je hem gewoon kunt overzetten wordt hij dus ook niet als onderdeel verkocht? Ik heb er geen ervaring mee en ik ga af op wat ze bij BCS zeggen. Heb op zich geen slechte ervaring met BCS.
Dus ik zou in principe eerst de koppeling kunnen vervangen en later verder kijken?

Zou BCS op omzet uit zijn?
PS ik hoefde niet te betalen dus ik ga ervan uit dat ze de bak niet open hebben gehad. Had het over een half uurtje wat de volgende keer wel zou komen. Stinken zou komen door slijtage van lagers in de bak.
 
Laatst bewerkt:
Wat JW zegt, iedereen die z'n bakolie al eens heeft vervangen weet dat zowel de oude als de nieuwe olie stinkt. Wat een lucht...
 
  • Leuk
Waarderingen: montagne
Vandaag de koppeling en olie besteld. Vervanging is ingepland bij bevriende monteur. Zal er wat over plaatsen in het "Mijn Focus" topic.
Bak laat ik even voor wat het is. De wagen heeft nu ruim 128.000 km gelopen waarvan ik er de afgelopen 2 jaar 60.000 voor mijn rekening heb genomen. De lage km stand was ook de voornaamste reden om hem te kopen.
 
Vandaag de koppeling en olie besteld. Vervanging is ingepland bij bevriende monteur. Zal er wat over plaatsen in het "Mijn Focus" topic.
Bak laat ik even voor wat het is. De wagen heeft nu ruim 128.000 km gelopen waarvan ik er de afgelopen 2 jaar 60.000 voor mijn rekening heb genomen. De lage km stand was ook de voornaamste reden om hem te kopen.
In het slechtste geval moet je alsnog de bak vervangen.
 
Vandaag de koppeling en olie besteld. Vervanging is ingepland bij bevriende monteur. Zal er wat over plaatsen in het "Mijn Focus" topic.
Bak laat ik even voor wat het is. De wagen heeft nu ruim 128.000 km gelopen waarvan ik er de afgelopen 2 jaar 60.000 voor mijn rekening heb genomen. De lage km stand was ook de voornaamste reden om hem te kopen.
Met die km stand verwacht ik niet dat de bak overleden is hoor. Nieuwe transmissievloeistof doet vaak wonderen als deze nog origineel is.
 
In het slechtste geval moet je alsnog de bak vervangen.

Inderdaad. Dat hoop ik niet dus we beginnen met de koppeling

Met die km stand verwacht ik niet dat de bak overleden is hoor. Nieuwe transmissievloeistof doet vaak wonderen als deze nog origineel is.
Die mening lees ik vaker. Misschien is BCS idd op zoek naar werk/omzet. Dus nieuwe koppeling en olie en dan kijken we verder.
 
Inderdaad. Dat hoop ik niet dus we beginnen met de koppeling


Die mening lees ik vaker. Misschien is BCS idd op zoek naar werk/omzet. Dus nieuwe koppeling en olie en dan kijken we verder.

Bij een hele jonge auto had ik gezegd dat reviseren wel een optie zou zijn, maar dat gaat in dit geval van de MK2 de waarde van een goeie 2e hands bak ruim te boven.
 
Ik zie dit topic nu pas, ik zal mijn ervaring even delen.

Ik heb de auto gekocht met 93000. Staat nu 104000 op. Bak maakte herrie en was verrot. Gereviseerde met nieuwe koppeling laten monteren bij Eurotransmissie in Rotterdam. Was 1330 euro.
Zelfs na vervangen koppeling met hydraulisch lager, hoor ik mijn lager bij stationair nog steeds (een beetje).
Een kennis die bij Ford werkte toen deze auto op de markt kwam had er ook een met 44000km voor garantie moeten vervangen.
 
Ik zie dit topic nu pas, ik zal mijn ervaring even delen.

Ik heb de auto gekocht met 93000. Staat nu 104000 op. Bak maakte herrie en was verrot. Gereviseerde met nieuwe koppeling laten monteren bij Eurotransmissie in Rotterdam. Was 1330 euro.
Zelfs na vervangen koppeling met hydraulisch lager, hoor ik mijn lager bij stationair nog steeds (een beetje).
Een kennis die bij Ford werkte toen deze auto op de markt kwam had er ook een met 44000km voor garantie moeten vervangen.
Dat geluid bij het stationair draaien geloof ik niet dat het lager dat doet. Als je de koppeling intrapt is het waarschijnlijk weg of niet? De MTX bak van de Focus 2 2.0 Duratec gaan echt zelden kapot.
 
Ja als je hem in trapt is het weg. Geen idee, je moet er echt naar luisteren wil je het horen.
En ik heb dezelfde auto als montagne. 1.8 QQDB met IB5. Vreselijke combo.
Die 2.0 wilde ik liever, ja die zijn goed. Net als m'n MK1.
 
Ja als je hem in trapt is het weg. Geen idee, je moet er echt naar luisteren wil je het horen.
En ik heb dezelfde auto als montagne. 1.8 QQDB met IB5. Vreselijke combo.
Die 2.0 wilde ik liever, ja die zijn goed. Net als m'n MK1.

Rijdend de koppeling intrappen was ook mijn laatste test. Ik hoorde het geluid al veel langer maar het kon op de brug niet worden gelokaliseerd. Dacht eerst aan lagers of zo. Achteraf logisch dat we het niet konden vinden.
 
Update
Afgelopen vrijdag de nieuwe koppeling en druklager geplaatst

Nadat de accu met bak, luchtfilter huis en parafaan e.d. gedemonteerd was een steunbalk gemonteerd om de motor op te hangen zodat ook de motorsteun gedemonteerd kon worden.

Omdat wielen en wielkuipen ook waren verwijderd meteen een mooie gelegenheid om de spatborden aan de binnenkant ook schoon te maken. De passagiers zijde zat heel verrassend niks in.

Daar was de mogelijke boosdoener. Het druklager. Al maakte deze met draaien niet heel veel geluid.

Nieuwe druklager gemonteerd nadat de bak was schoon geblazen.

Hoewel nog niet helemaal op had de koppeling plaat wel zijn best tijd gehad.
Dus toch geen overbodige luxe.
Maar omdat het druklager niet zoveel geluid maakte bij het terug bouwen nog verder gekeken en wat bleek: Het lager van de rechter aandrijfas klonk en voelde niet echt soepel.
Weer opweg naar huis was inderdaad het geluid nog steeds (grotendeels) aanwezig.
Dus deze ook maar bestellen en vervangen.
Waarom was dan toen het geluid weg bij, al rijdend, de koppeling intrappen?
Of wilde ik het geluid niet meer horen?
Morgen nog maar eens even proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: gerardTDCI
Door het intrappen van de koppeling valt de spanning op de aandrijving weg vanaf de motor en gaan de wielen de versn.bak aandrijven misschien worden de lagers daardoor anders belast waardoor een slijtage minder hoorbaar wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: montagne