1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mistlampen als DRL schakelen met behoud mistlamp functie

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Dark Angel, 21 apr 2017.

  1. #1 Dark Angel, 21 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2017
    Aangezien ik de vraag al meerdere keren voorbij heb zien komen en aan mij gesteld is, uiteindelijk toch maar een How To gemaakt hiervoor.

    LET OP, voor alsnog alleen te gebruiken met Led lampen ivm het vermogen.

    Wat heb je nodig,

    1x DRL module (verkrijgbaar op AliExpress)
    2x H11 verlengkabels (verkrijgbaar op ebay)
    4x 12v Diodes (verkrijgbaar op ebay)
    1x Krimp stekker plat mannetje
    1x Krimp stekker met een oogje
    1x H11 Led lampen 6000k

    Gereedschap,

    Soldeerbout
    Zijkniptang
    Striptang
    krimpkous
    Isolatie tape

    Als eerste haal je de pvc omhulsel om de kabels van de verlengkabels vandaan.

    Vervolgens knip je de draden door en strip je de uiteinden daarvan en vertin je die met de soldeerbout en tin.

    Van de DRL module pak je de snoeren die normaal naar je DRL lampen of mistlampen zouden gaan.
    Bij mij zaten er stekkers aan de uiteinden. Deze knip je eraf en strip je ook hier de uiteinden van en doe je ze vertinnen.

    Als je dit gedaan hebt, komt het lastige werkje om alles aan elkaar te solderen.
    Je moet hierbij meteen de diodes er tussen solderen en let wel op dat je ze er op de juiste manier tussen zet (doorlaat richting van de stroom)

    De reden dat ik er Diodes tussen heb gezet is het volgende.
    Om toch ook mijn mistlamp functie wou behouden krijgt de Mistlamp/DRL dus spanning vanaf 2 kanten. Namelijk je DRL Module en je lichtschakelaar in de auto.
    Om er voor te zorgen dat als de DRL Module de lampen aanstuurt er dus geen stroom richting je lichtschakelaar in je auto gaat.
    Of dat kwaad kan, weet ik niet maar wou het ook niet uitproberen met het risico dat je schakelaar uitfikt.

    Visa versa werkt het net zo. Zodra de gewone lampen van de auto branden en je DRL dus uit is, kun je gewoon je Mistlampen aandoen via de schakelaar in de auto.
    Hierdoor gaat er dus stroom richting je mistlampen (DRL) maar ook richting je DRL module. Dit word dan tegen gehouden door de diode. (mits goed aangesloten en de doorlaat richting dus goed is.)

    Hierdoor loop je nooit het risico dat de een het ander niet opblaast en je mistlampen geschakeld zijn als DRL maar ook nog gewoon als mistlamp.

    Hieronder een plaatje hoe alles er dan uit komt te zien.

    [​IMG]


    Schuif van te voren eerst wel de krimpkous om de draden zodat je die later over de solderingen kunt zetten en dicht krimpen.

    Hierna doe je er een beetje isolatie tape omheen en vervolgens het pvc hulsje er weer omheen en dan ziet het er als volgt uit.

    [​IMG]


    Nu heb je eigenlijk al een soort van Plug en Play setje gemaakt.
    Vervolgens kunnen we alles in de auto monteren.


    Trek hiervoor de bestaande stekker van je mistlampen.
    Deze kun je vervolgens aansluiten op 1 kant van je verlengkabels.
    De andere kant van die verlengkabels sluit je vervolgens weer aan op je mistlampen.

    De DRL module zou je onder de koplamp van de bestuurders kant kwijt kunnen.
    De plus van de DRL module krimp je de platte krimp stekker (mannetje)
    Deze kun je aansluiten in je zekeringskast onder de motorkap welke naast je accu zit.
    Zoek hier een leeg plekje op waar normaal een zekering of Relais hoort maar welke niet geinstalleerd is.
    Doormiddel van een multimeter kun je uitvogelen welke aansluiting een geschakelde plus is.
    Dit is een beetje uitproberen. Zet de auto NIET op contact en ga de aansluitpunten na met de multimeter, de aansluitingen waar je nu spanning op meet moet je dus NIET gebruiken. Deze hebben dus een continue spanning.
    als je eentje hebt waar geen spanning op staat, zet je de auto op contact en kijk of er nu wel spanning op staat. Die moet je dus gebruiken en daar kun je de platte krimp stekker in steken.

    De Min van de DRL Module kun je gewoon ergens op de carrosserie aansluiten of gewoon op de Min van de accu.

    De signaal draad (was een witte bij mijn module) sluit je aan op de Plus van je stadslicht of van je Dimlicht. (wat je zelf prefereert)
    Zelf heb ik hem op het stadslicht aangesloten, zodra het stadslicht dan aangaat, gaan de DRL lampen (mistlampen) uit.

    Ik heb een schema gemaakt hoe ik alles heb aangesloten welke hieronder staat.

    Ik heb destijds helaas niet meer foto's gemaakt die ik hier kan delen dus ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is.

    Op deze manier kun je in elke auto je mistlampen als DRL schakelen op een vrij eenvoudige en goedkope manier.

    [​IMG]
     
  2. Zeer netjes omschreven Freddie :thumbs: hier heb je denk ik wel een paar mensen blij mee gemaakt :thumbup:
     
  3. dankjee !!! en je mails zijn ook goud voor me !!!
     
  4. dat is mooie how-to :thumbs:
    ik denk dat ik het zelfs zou kunnen nu, maar of ik het durf....:roll:
     
  5. Ik wil er wel een (set) in elkaar knutselen voor je eventueel ?!
     
  6. Haha ik ga eerst zelf probere ! Anders mag het wel harrie
     
  7. Hele nette howto!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. dankjewel voor het aanbod Harrie, ga het in overweging nemen :thumbup:
     
  9. #9 Jvdpol, 7 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2017
    Met het nouw contact tussen mij en freddie ga ik mijn kabelboom inbouwen.

    Kabelboom zelf gesoldeerd klaar liggen (zie freddie's foto)

    Net de zekeringskast door gemeten.

    Rood omcirkeld moet je zoeken bij mij was het de onders rij links. Waarop de
    Blauwe draad +platte steker inkomt.

    Wit ga ik op + draad stadslichten solderen.
    Kleur draad kom ik nog mee.

    Vedere kabel info koplampem etc...
    Word vervolgd.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  10. Waar je die witte in wil steken, is die van het stads of dimlicht?
    De witte moet je namelijk niet op het contact aansluiten. Daar moet in jou geval de blauwe op.

    De witte moet je net achter je koplamp aan de plus van je stads of dimlicht solderen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  11. AANGESPAST !!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  12. Stadslicht + = Zilveren draad.

    Hier op komt draadkleur WIT.

    Vedere uitslag..
    Kabelboom ingebouwd maar niets werkend.
    Dus alles ligt weer los.
    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  13. Mocht het niet lukken dan wil ik wel ff kijken ;)
     
  14. Mooie how to!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  15. Alle onderdelen zijn besteld. Zodra het binnen is ga ik deze update ook uitvoeren.
     
  16. Even een aanvulling.

    Voor alsnog alleen te gebruiken met Led lampen.

    Ik zal een aanvulling maken op het schema voor het gebruik van Halogeen en Xenon lampen als mistlamp.
    Dit ivm het hoge wattage hiervan welke de module niet aan kan (Max 30watt)

    Dit is op te lossen doormiddel van voorschakel relais tussen de module en de mistlamp.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. Mijn inbouw uitgesteld tot 2de module binnen is... zoals hierboven vermeld xenon en halogeen hebben te hogen watt zodat de module kapot klapt.

    Word vervolgd tot nieuwe levering module.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  18. Heb een extra link toegevoegd naar Led H11 lampen welke zonder verdere aanpassingen gebruikt kunnen worden


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. Nieuwe module binnen in werkelijk 7 dagen binnen vorige keer 2 weken + !

    Nu de leds van de link ook besteld voor zekerheid :)
    Puur voor testen.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  20. Mooie How-To. Ik loop al een tijdje met dit idee en heb het meeste materiaal al in huis. Toevallig kwam ik nu dit topic tegen en zie ik dat je alles aansluit op de manier die ik ook in m'n hoofd had. Ik zie dat jij alleen je lampen vervangen hebt voor LED-exemplaren, heb je misschien een foto van het resultaat als die branden? Ik heb compleet nieuwe mistlampen besteld (Deze) Ik twijfel alleen nog of ik het niet liever zoveel mogelijk origineel laat.
     

Deel Deze Pagina