1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Mijn ST170 - paar dingen aangepakt

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Niels_mondeo, 17 okt 2019.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zo het nodige onderhoud aan de ST170 laten uitvoeren wat ook broodnodig was:

    - De rubbers van de achterassen waren helemaal gaat en moesten vervangen worden.
    - De katalysator heeft 1 of andere beunhaas proberen te repareren, uiteraard kwam die daarmee niet door de APK
    - Nieuwe schokbrekers, veerpoten + lagers etc.
    - Remleidingen waren ook niet meer goed en knapte zelfs tijdens de remproef voor de APK :shock:

    Verder staat er nog wat ander onderhoud op de planning:
    - Stuurhuis lekt wat olie dus ik ga op zoek naar of een nieuwe of een gereviseerde.
    - Condensor voor de airco blijkt niet te werken.
    - Er komen 2 nieuwe remklauwen (achterzijde) op.

    Dit gaat volgende week allemaal vervangen worden, daarna is het tijd voor andere upgrades.
    De foto's spreken voor zich:

    De katalysator
    [​IMG]

    [​IMG]

    De gare rubbers:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Zo, dat is geen preventief onderhoud... achterstallig, onderhoud is het. Mooi dat het nu gefixt wordt!
    Mankeert er verder niks aan het onderstel? Ik bedoel zaken waarmee hij vast door de apk komt, maar die eigenlijk wel vervangen moeten worden?

    Kan me niet voorstellen dat die lollies zo rot zijn en de rest netjes is.
     
  3. Ik heb nagenoeg alles preventief laten vervangen, aangezien de hele "boel" er toch al onder weg moest.
    Het subframe moet ik alweer zakken voor het stuurhuis en daarna laat ik alles weer goed uitlijnen.
     
  4. En toch kan het, bij mijn MKII zien ze er ook slecht uit, terwijl de rest netjes genoeg is.

    Verder lekker bezig, Niels. Maaruh een geknapte remleiding of slang?
     
  5. Zo alweer een paar maanden verder met de ST170.

    Eind november 4 nieuwe banden laten monteren (Vredestein).
    De ringen van de mistlampen hadden lichte oxidatie. Deze weer zo goed als nieuw kunnen krijgen door ze een paar uur in een bakje Coca Cola te laten 'marineren'. Vervolgens licht na poetsen met een MF doek en ze zijn weer als nieuw:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En weer 'schoon':
    [​IMG]

    Helaas bleek ook het stuurhuis wat olie te lekken wat steeds erger werd, helaas zijn er geen stuurhuizen voor een st170 nieuw meer te bestellen bij de Ford dealer. Uiteindelijk een gereviseerd exemplaar van een Duitser kunnen overkopen die bezig was om zijn ST170 om te bouwen naar een RS1, leuk project trouwens. Tevens een originele spoiler bij deze Duitser kunnen kopen die op zijn rs pack zat. Hij had ook nog wel een complete bumperset van een collection/ rs-pack te koop, alleen zoals zo vaak waren de mistlampen kapot en die zijn nagenoeg niet meer te vinden.
    De spoiler moet nog wel gespoten worden, maar dat komt nog wel een keer.

    [​IMG]

    En het stuurhuis
    [​IMG]

    Met de hulp van @Tigershark het oude stuurhuis eruit en de nieuwe erin:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat alles gemonteerd was uiteraard de ST170 laten uitlijnen:

    [​IMG]

    De ST170 rijdt weer lekker strak door de bochten, het is kwa vermogen een flinke downgrade vergeleken met de 330pk en 510nm die mijn mk2 ST had. Alleen kwa bochtwerk geeft de ST170 toch meer plezier.

    Volgende updates zijn nieuwe remmerij rondom inclusief de remleidingen. Tevens een nette motorkap zonder steenslag van een sloper gevonden. Ook hebben de achterdeuren last van een beetje roest, contact gehad met @Gert jan en die gaf al aan dat deze niet meer te redden zijn of dat er toch nog een kans is dat de roest terugkomt. Gelukkig van een andere sloper 2 achterdeuren in de juiste kleur kunnen vinden die er strak uitzien.
     
    John_mk2_RS, Tigershark, gerardTDCI en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Laatste tijd begon ik de wiellager rechtsachter steeds meer te horen, dus op naar de volgende klus. 2 nieuwe wiellagers (gelijk linksachter maar laten vervangen) van SKF besteld. Zoals te verwachten zat alles muur en muurvast. Tevens de remzadels achter laten reviseren:

    IMG-20200326-WA0089.jpg
    IMG-20200326-WA0090.jpg

    Daarna weer normaal kunnen rijden en bochtjes pakken met de ST:
    20200327_184532.jpg

    20200327_184607.jpg


    De volgende klus dient zich ook alweer aan, het vervangen van de pakking van de kleppendeksel. Ik zag een klein beetje olie bij de bougies, bekend probleem dat de pakking dan vervangen moet worden. Wel voor OEM ford gegaan en tevens wordt het aanbevolen de "O" ringen te vervangen. Op Engelse fora had ik gelezen dat het wordt aanbevolen om toch een originele pakking van Ford te plaatsen ipv een imitatie (irritatie). Om de kosten hoef je het ook niet te doen, bij Ford was ik hooguit €25 meer kwijt.
    20200328_091623.jpg
     
    Robbie, gerardTDCI en John_mk2_RS vinden dit leuk.
  7. Lekker hè, zo’n strak sturende MKI met een beetje vermogen! Tijdje terug nog weer eens een stukje gereden in “mijn” oude MKI. Ondanks dat het ding er niet meer uitziet en ook de 1.8 ook al de 280.000km had aangetikt, reed dat dat ding nog net zo strak. En de motor loopt ook nog perfect zonder olieverbruik.
     
    gerardTDCI en Niels_mondeo vinden dit leuk.
  8. Ja dat wel, het is kwa vermogen echt wel een downgrade. Ook heeft de leasebak meer vermogen dan de st170, maar kwa wegligging is een mk1 echt goed.

    Zit al een tijdje te kijken om na de zomer een rs2 aan te schaffen, maar wil toch eens een proefrit maken met de rs1.
     
  9. wat een gave bak zeg! Ik hoor inderdaad wel vaker dat het onderstel van een MKI nog steeds het beste Focus onderstel is. Ik denk dat deze wagens steeds zeldzamer worden. Weet je zeker dat je hem weg doet?
     

  10. Als ik het geld had, dan kocht ik een RS1. Dat is voor mij de ultieme focus. Alleen onderdelenvoorziening wordt langzamerhand wel een probleem.
    Een RS2, in de juiste kleur zonder upsmuck, is natuurlijk ook gewoon een gaaf ding. Zijn wel weer een stuk duurder dan een RS1, beide wagens zijn vooralsnog redelijk waardevast. Het verschil tussen de RS1 en 2 qua ervaring is erg groot. Waar de RS2 door zijn vermogen gewoon snel is, voelt deze in vergelijk met de RS1 “log” aan. Je merkt dat je met een grotere en zwaardere auto op pad bent, waar de RS1 veel feller aanvoelt.
     
  11. Oh deze gaat niet weg hoor. De dagwaarde stelt geen ruk voor en heb al 2x zoveel uitgegeven aan onderhoud haha.
     
  12. Beleving speelt natuurlijk ook mee en die 5 cilinder uit de rs2 werkt daar zeker aan mee. Kwa uiterlijk vind ik de rs3 zeker wel geslaagd. Waardevast speelt voor mij niet een rol. Een auto is sowieso een waardeloze investering, uitzonderingen daargelaten uiteraard.
     
  13. ik ken iemand die beide heeft, het verschil is echt groot zoals Marco al aangeeft.
    met de RS1 moet je werken waar de RS2 al de elektronica heeft om dat "te beheersen"
    wil je alleen voor het 5 cilinder geluid gaan, dan kun je net zo goed een V70 kopen :mrgreen:
     
  14. Het geluid herken ik wel van mijn vorige st225, heb er 2 gehad ;)

    Een overdreven grote station (v70) of een snelle hatchback (focus) is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. V70 voor het geluid en om te cruisen, RS1 voor de fun :rock:
     
  16. Daar gaat mijn leidinggevende hier thuis nooit mee akkoord :P
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Nu de temperaturen weer gestegen zijn merkte ik dat de airco moeite had met koelen een snelle blik naar de condensor was voldoende, deze vervangen voor een nieuwe. Na het weekend de airco maar laten vullen.

    Plaatje zegt genoeg:
    condensor.jpg
    Helaas een klein beetje lekkage van koelvloeistof. Bekend probleem met de thermostaathuis, geen idee of de originele er nog inzit of een imitatie. Wat ik wel had gelezen is dat die voor een st170 weer anders is dan bij de andere mk1 modellen. Er komt sowieso een originele van Ford op.

    lekkage.jpg
    Tevens een kleppendeksel van @hoomer gekocht en deze laten stralen en coaten. Even afwachten hoe dat gaat staan.
    kleppendeksel.jpg kleppendeksel 2.jpg
    Onderhand is het van een hobby auto eigenlijk al een heel project geworden. Nog genoeg te doen en tijd tekort. Nog even een paar foto's gemaakt voor het complete plaatje:

    graffiti-1.jpg graffiti-2.jpg side-1.jpg
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  18. kleppendeksel is nice :rock:

    originele thermostaat huis was iets van 270 euri bij de dealer dacht ik.
     
  19. Oei die prijs is even slikken ja... vreemde is alleen dat die pas gaat lekken (bijna niks) als het koelvloeistofniveau op max staat. Staat die in het midden dan is het ook voorbij.

    Er komt sowieso geen imitatie op, wat ik hier zo lees op het forum is dat die binnen de kortste keren weer gaan lekken.
     
  20. imitatie is inderdaad geen optie, wordt uiteindelijk alleen maar duurder.

    Johnny vertelt mij net dat we met (10%) korting iets meer dan 200 hadden betaald.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina