Hier ben ik al even mee bezig, maar dat verliep vrij langzaam… informatie over het ford-connect systeem is vrij moeilijk bij elkaar te zoeken. Standaard ‘praten’ deze modules over de HS3-CAN, echter de Kuga 2 heeft deze bus niet (de Focus 3 ook niet trouwens). Als we dan naar de Amerikaanse Escape kijken, welke wel een TCU heeft geleverd gekregen, communiceert deze over de I-CAN (ook wel de MM-CAN genoemd, welke wel aanwezig is in de Kuga 2 en de Focus 3). Onze Poolse en Russische ‘vrienden’ hebben uitgevogeld dat je een Europese module uit een Focus 4, Fiesta 8 en de Ecosport kunt flashen met de Amerikaanse firmware van de Escape zodat deze gaat communiceren over de MM-CAN (in de as-built wordt dan weer aangegeven dat deze in EU gebruikt gaat worden)! Ford TCU; JX7T-14G229-A*, JX7T-14G229-D*, KN15-14G229-A* of de KT1T-14G087-E* Na wat zoeken heb ik een module uit een Fiesta gevonden met een antenne erbij, deze aangeschaft en op de testbank gelegd. Flashen van de firmware, met een UCDS, duurt ongeveer 35 minuten. Let op, met Forscan kan dit wel tot 4 uur duren….!! Voor het flashen heb je een boatloader en de twee calibration files nodig. De boatloader, het -AA.vbf bestand is afhankelijk van het model TCU wat je hebt. De twee calibration bestanden is voor iedere van de drie bovenstaande module’s hetzelfde. Als je dit wilt gaan doen kan ik wel helpen, voor zover ik dat kan. De fakra connectors, type “D” violet en “I” beige zijn voor de twee 3G/4G/LTE antenne’s (https://en.wikipedia.org/wiki/Inverted-F_antenna). Dit is voor de diversity functie, de antenne met het sterkste signaal wordt op dat moment gebruikt, waarbij de violet connector is RX/TX en de beige connector is RX only. De WiFi hotspot functie gebruikt een interne antenne van de TCU. Met 1 antenne op de violet aansluiting zou het ook moeten werken alleen blijf je dan een DTC fout houden omdat dat er een antenne ontbreekt. De JX7T- module heeft nog een 3e fakra connector, type “C” blauw, dit is voor een GPS ontvanger voor de module’s die ook het e-call/GNSS alarm oproep systeem ondersteunen. Coax kabels kun je zelf maken met de juiste connectors en coax (RG-174), je kunt ook standaard kabels kopen op o.a. amazon met een “Z” codering. Dit is een blauwe connector welke op alle Fakra stekkers past. De electrische bedrading omvat; Pin 1, Bruin-Groen, +12Vdc continu Pin 13, Zwart-Blauw, Massa Pin 8, Paars-Grijs, I-CAN Low Pin 16, Blauw-Grijs, I-CAN High Gebruikte connector is er eentje van Tyco, de 917981-2, waarbij de -2 alleen de kleur aan geeft (zwart in dit geval). Bijpassende female pinnen zijn ook van de Tyco, de 175265-1. De I-CAN kun je vinden op je Sync3, ACM, IPC en OBD2 connector, allemaal dezelfde draadkleur. Als de modem is ingebouwd, moet je in de Sync3 nog aangeven dat er een TCU in zit en dat deze Hotspot capable is (Optioneel). APIM TCU is Present; 7D0-02-02; xxxx 9xxx xxxx APIM Hotspot is Present (optioneel); 7D0-02-03; 4xxx En voor diegene met een automaat; BCM remote start; 726-22-02 xxx1 xxxx xxxx IPC remote start menu; 720-02-02 xxxx Axxx Doe nu een master reset op je Sync3 en verwijder je voertuig uit de Fordpass app, verwijder de Bluetooth koppeling, zet de WiFi en Bluetooth uit op je telefoon en werk via 3G/4G of 5G !!! Het activeren doe je op een Android telefoon met de Fordpass pro app, als dit is gebeurt kun je je account openen op Fordpass wat op de iPhone of Android staat geïnstalleerd. De Pro app heeft geen verdere functie…. Als alles weer is opgestart, moet het ESN van je TCU zichtbaar worden in je sync3 waar ook je VIN staat. Nu komt het belangrijkste, doe het volgens deze volgorde anders krijg je het niet aan de gang, been there done that !! Programmeer de volgende as-built in de TCU; 754-01-01 B109 0000 0056 754-01-02 005E 754-02-01 03A0 01 754-03-01 7D7D 7D7D 7DD0 754-03-02 7D7D 7D7D 7DD1 754-03-03 7D7D 7D7D 7DD2 754-03-04 7D7D 7D7D 7DD3 754-03-05 7D7D 7D7D 7DD4 754-03-06 7D7D 7D7D 7DF9 754-03-07 7D7D 7D7D 7DD6 754-03-08 7D7D 7D7D 7DD7 754-03-09 7D7D 7D7D 7DD8 754-03-10 7D7D 1E86 754-04-01 7C7C 7C7C 7CCC 754-04-02 7C7C 7C7C 7CCD 754-04-03 7C7C 7C7C 7CCE 754-04-04 7C7C 7C7C 7CCF 754-04-05 7C7C 7C7C 7CD0 754-04-06 7C7C 7C7C 55 Open met Forscan de live data, selecteer de TCU en alle PID’s en klik play. Hier zie je een veld dat heet ‘TCU_AUTHSTATE’, deze moet je bij iedere stap naar voren halen na een aanpassing; Als de TCU in ‘factory mode’ staat, verander dan; 754-01-01 B100 0000 0056 De TCU gaat nu op een moment naar ‘provisioning mode’ in live data, verander nu 754-01-01 B148 0000 0056 De TCU gaat nu op een moment naar ‘waiting for authorization’ Als je deze melding krijgt kun je de Fordpass Pro app starten, voertuig toevoegen en wachten op de melding in je sync3 dat er toestemming wordt gevraagd om te verbinden. Als je dit accepteert zal de TCU overgaan naar ‘Authorized mode’. Als het goed is staat je auto nu in de app en kun je de sloten bedienen, km stand aflezen, brandstof nivo zien en de locatie zien op de kaart. En voor degene met een automaat moet je de auto kunnen starten op afstand !
Pffff gaat mij volledig boven m'n pet..... Maar ik ben dan ook maar een eenvoudige timmerman wel heel veel werk voor een bij verwarming.... Met stoel en stuurverwarming is de boel inderdaad zo op temperatuur, helemaal vergeleken met m'n werkbus (transporter) die er beduidend langer over doet om het een beetje behaaglijk te krijgen. Respect!!!!!!!! Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
echt heel gaaf dat je dit doet en kan!! ik zou niet eens weten dat het überhaupt mogelijk is/was. heb je post 161 gelezen Sietze? dat is wel even wat meer werk dan alleen die bijverwarming
@Rykers Ja, die heb ik dus net besteld voor BEIDE Vignale's.... dus 9 maart weer naar Dordrecht als ze binnen zijn.... EN DAN STOP IK MET UPDATEN (denk ik)
Veel succes met stoppen van updaten...... Dat heb ik heel veel mensen al horen zeggen, inclusief ikzelf
Vandaag René (@R.Obbink) op bezoek gehad om zijn 3e remlichten te vervangen door de zwarte variant, en die van mij ook meteen . Foto; het gaat er dus om wat je niet meer ziet
Dat ziet er strak uit. Zitten er gloeilampen (PY21W) in de knipperlichten? Zo ja dan zou een setje Silvervisions van Philips (andere zullen ze ook hebben natuurlijk) oom mooi staan. Dan ben je die oranje gloed kwijt en daardoor nog oogt het misschien nog een tikje strakker. Smaken verschillen en daardoor stop het updaten ook niet...
Hmmmm is een idee.... of LED alhoewel ik dan denk dat het canbus systeem dat niet leuk vindt en vreemd gaat doen (heb ik gehad bij mijn C_Max, daar kon geen LED in want dat werkte niet)
De achterlicht units eruit halen om een lampje te wisselen is een kl@te klus. Je halve binnenkant moet er uit. Ik vond het niet waard.