Zo ook dit topic maar weer een beetje updaten. We waren gebleven bij de nieuwe velgen en banden. Als eerst de wielen goed schoon gemaakt, onvet en in de coating gezet: Vervolgens zijn de nieuwe Michelin's gemonteerd (wat een heerlijke banden zijn dat trouwens) En konden de comp's eindelijk onder de RS. Eerst ff een vergelijking van het verschil in stand mbt het verschil in et waarde. Met de originele wielen: Met de Compomotive: En dan wat foto's gemaakt van de RS met de nieuwe wielen:
Na weer heerlijk genieten van de RS begon mij op te vallen dat hij wat slechter begon te lopen. Best vervelend vooral als je wat meer vermogen vroeg begon de RS erg in te houden. Ik had al metteen door dat ik een lucht probleem had maar na wat zoeken nog niks kunnen vinden. Erg frustrerend. Even later nog maar een keer grondig gezocht naar lekkages en uiteindelijk het probleem gevonden. Het bleek een gescheurde slang te zijn van de recirculation valve naar het inlaatspruitstuk. (Geen onbekend probleem van de RS) Gelukkig was vriendje Dimitri, hier beter bekend als Dimelot, op dit moment in Engeland op het fordfair dus die even op expeditie gezet. Al vrij snel had hij een mooie set voor mij gevonden in silicone. Eenmaal thuis had hij deze opgestuurd naar mij en de RS reed weer als van ouds. Heerlijk dus. Wat een beest is het zeg. Hier nog ff de foto's:
Omdat ik had besloten om het escort rs turbo project wat op de lange baan te zetten omdat ik voorlopig eerst bezig wil om de RS verder te verbeteren en upgraden, wou ik de auto's omwisselen van garage. De garage waar de rs stond is eigenlijk alleen opslag. Ik heb daar geen stroom en licht. Tijdens de wissel gelijk besloten om de sleutel garage mooi op te knappen. De vloer in nog ruw beton en door de vorige eigenaar paars geverfd. De muren waren een soort groen/blauw wat ook niet mooi is. Het grappige is dat ik de vorige eigenaar nog heb geholpen met verven aangezien dat een vriend van me is. Toen vond ik het al een verschrikkelijke kleuren keuze maarja, het was niet van mij en wist toen ook niet dat het later wel van mij zou worden haha. Het plafond bestaat uit losse ruwe beton blokken waar af en toe wel een klein beetje gruis tussenuit komt wat dan op de auto valt. Dit is niet zo fijn natuurlijk dus eerst het plafond maar eens gestuct en wit gesausd. Zo valt er geen rotzooi meer van het plafond en lijk het gelijk een stuk netter. Vervolgens de muren ook allemaal wit gesausd waardoor het wat ruimer en schoner oogt. Hier knapte het al flink van op, maar die vloer kon niet achter blijven. Deze heb ik eerst goed schoon en vetvrij gemaakt. Vervolgens met hulp van een vriend die dit proffesioneel doet de vloer opnieuw geegaliseerd. Nadat dit goed uitgehard was hebben we de vloer geschuurd en in een proffessionele coating gezet en als laatst nog wat flakes in de vloer gestrooid.
Nu mocht de RS eindelijk weer vol trots op zn nieuwe stekje staan nadat de coating goed uitgehard was In september 2017 stond het jubileum treffen van de RS1 gepland op het test terrein van Ford Dunton in Engeland. Hier ben ik Uiteraard heen geweest. Samen met Martijn zijn we via hoek van hollland met de boot naar Harwich vertrokken samen met Bart en Paul die hun RS ook mee hadden. Wat een geweldige dag was dit zeg. Zaterdag avond dus met zn 4en (3 RS1tjes) naar de Boot gereden Savonds op de boot heerlijk wat biertjes gedronken met zn allen, daarna lekekr slapen om smorgen weer optijd wakker te worden in Harwich. Bij het afrijden van de ferry reed Paul een uitlaatklemmetje los en kon zo niet verder rijden. Gelukkig waren de havenwerkers erg behulpzaam en konden we even gebruik maken van de brug in hun werkplaats om het te fixen Ze waren erg onder de indruk van de RSjes en het geluid wat eruit kwam. Na de complimentenregen en het fixen van de uitlaat ging de reis door naar Dunton. Dit keer was het onze beurt om onder de indruk te zijn. Vorig jaar op Fordfair stonden we met 60 RS'en bij elkaar. Dat vond ik erg indrukwekkend. Dit keer waren we met ongeveer 200!!!!! RS'en bij elkaar. Ongelovelijk wat was dit gaaf. De een nog mooier dan ander. Dit was zeker een dag om nooit meer te vergeten en ik kan alleen maar uitkijken naar het 20 jarig jubileum. Na een hoop rondlopen, auto's bewonderen, gesprekken met mede eigenaren en leden van de club, het verzamelen van onderdelen zijn we rond een uur of 4 weer vertrokken richting Harwich waar we met zn 4en nog lekker gegeten hebben en een flink stukje getourd (lees geraced) hebben over de engelse b wegen. Wat was dat gaaf zeg en het ging echt erg hard. In de auto bleek al snel dat de dag op Martijn ook erg veel indruk had gemaakt want die was al snel vertrokken haha (sorry maatje )
Nu het weer winter is, staat de RS weer binnen zn winterslaapje te doen en is er weer tijd voor upgrades. Om te beginnen maar eens de nieuwe 3 inch downpipe en flexpipe van BCS uitgepakt die ik mee had genomen vanuit engeland. En de delen die nog op de RS zaten gedemonteerd. De nieuwe delen voorzien van nieuwe Lambda's Nieuwe pakkingen besteld Vervolgens alle steunen en boutjes die weer hergebruikt zouden worden netjes schoon gestraald en een steun na het stralen een beschermend laagje verf gegeven Dat zit er weer mooi onder nu. Het enige wat nu nog moet gebeuren aan de uitlaat is het kleine verbindingstukje tussen de flexpipe en de cat back. Dit is het enige deel na het spruitstuk wat nu nog 2.5 inch is ipv van 3 inch. Dit deel laat ik in het voorjaar op maat maken zodat de hele lijn 3 inch is. Kunnne we dat hoofdstuk afsluiten.
Het enige nieuws wat ik hier nog moet delen om weer helemaal bij te zijn met de actualiteit is het volgende. Een tijdje geleden had ik al nieuwe bekleding gekocht voor de voorstoelen omdat de bestuurders stoel wat schade heeft aan een lende steun. De zittingen waren de geupograde versie met stiknaad. Dit gaat helaas niet over mijn oude zittingen passen. Nu attendeerde Bart (een vriend en mede RS1 eigenaar) mij op een setje nieuwe zittingen op ebay. De versie met extra stiknaad zelfs dus gelijk contact opgenomen met de adverteerder. Dit bleek een liefhebber uit Belgiƫ die zijn RS een tijdje terug verkocht had en dit schuim nog had liggen. Precies wat ik nodig heb dus gelijk gevraagd of hij de set van ebay wilde halen omdat ik ze sws wel wou kopen. Na wat onderhandelen waren we er eigenlijk al snel uit en kon ik de set ophalen. Erg blij mee. Deze ga ik samen met de bekleding naar een proffessional brengen. Dit heb ik besloten omdat ik zelf niet de juiste tools en know how heb om dit zelf te doen. Zeker niet gezien de waarde en zeldzaamheid van deze delen en ik het erg zonde zou vinden als er iets beschadigd doordat ik het zelf ga proberen. Ik hoop dus dat de stoelen dit voorjaar klaar zijn en weer in de RS kunnen. Tot zo ver voor nu en hopenlijk kan ik snel weer nieuwe updates posten hier.
Mooie updates Herman! Werkruimte ziet er ook erg strak uit. En de foto's van de RS'en zijn ook heel gaaf
wat heerlijk om dit weer te lezen Herman super mooie ruimte heb je wat zeker waardig is. lekker bezig ook en die meeting in Duton is er echt 1 om nooit te vergeten denk ik
Bedankt voor de leuke reacties allemaal. Ben ook erg blij met mn garage nu. Is een mooi plekje om straks na de RS ook het RS turbo project weer op te pakken