1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Michelin PilotSport 4S

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door BertDJ, 9 mrt 2021.

  1. Hallo!

    Ik heb op mijn ST (Diesel) nu de standaard 19" velgen met Michelin PilotSport 4S banden. Ik heb uitgekeken naar een wintersetje, maar de winter was er zo snel na mijn aankoop dat ik er dan eigenlijk niet meer achter gekeken heb. Bovendien stelde ik vast dat hij zelfs in sneeuw (mits uiteraard aangepaste snelheid) énorm veel grip had. Ik heb geen enkel keer doorgeslipt en heb me echt nog niet eens zo hard moeten inhouden ook. Heel aangenaam en veilig gevoel!

    Ik ga ervan uit dat dat deels door de auto zelf is, maar voor het grootste stuk misschien wel door die banden ook is. Verder weet ik er niet zoveel van, maar ik had daarbij volgende bedenking: op onze andere Focus (MK3, 1.5TDCi van 2017, gechiptuned naar 140pk) liggen nu nog winterbanden. Na de winter zou ik eventueel de standaard 18" velgen er terug opsteken, maar dan ook met die PilotSport 4S banden. Zo besparen we ook 2x per jaar een bezoek uit om die banden te wisselen (en een half jaar met minder mooie velgen rond te moeten rijden :D ).

    Mijn vraag is nu: wat denken jullie: zal ik dezelfde grip ervaren? Of heeft de combinatie van de zwaardere motor (diesel, 190pk) met die banden daar ook veel mee te maken?

    Bestaan er nog betere banden? Het is dan ook de bedoeling om hiermee winter/zomer mee te rijden, want met de PilotSport nu heb ik amper verschil ervaren.

    Thanks voor de input!
     
  2. hetzelfde merk en type band kan verschillend zijn in 18 of 19 inch.
     
  3. Heel moeilijk om goeie advies te geven ivm het ook wat je fijn vind.

    Heb meegemaakt dat ik bij zomerbanden wissel, grip had met naar binnen rijden en met de nieuwe winterbanden had ik minder grip toen ik buiten kwam merkte ik. Tuurlijk zijn nieuw dus eerste laag moet je er nog afslijten voor hij zijn volle grip heeft.
    persoonlijk rij ik op me zomerbanden rond, die 2dagen dat er sneeuw ligt rij je extra voorzichtig. Iets wat je met winterbanden ook moet doen.
    Heb 1 auto ongeluk gehad, en die reed op winterbanden.
    Met zomerbanden die onder de 3mm zit kwam ik gewoon nog mee met verkeer. Ja het kan zomaar gebeuren dat je precies op ijskuil staat. Dat was in parkeervak waar de sneeuwschuiver alles had aangedrukt.

    18 of 19inch zou geen verschil maken, zelfde als je michelin of continetal pakt.
    Je rijdt beheerst dan kom je ver. winterband zal altijd beter zijn dan welke zomerband. Bij ongeluk zou de gene blij zijn dat hij winterband had ivm toen meer te vertellen had.

    Maar goed ik rij met wat wielspin vaak weg in de sneeuw. ook keer gas in trappen om te zien hoe veel grip er is
     
  4. Ok! Toch nog helemaal niet zo evident dus :-) Bedankt voor de insteken al!
     
  5. Hoi Bert ik gebruik zelf al 20 jaar winterbanden, persoonlijk zou ik het niet aanraden om de winter door te rijden met zomerbanden.
    De winters hier zijn wel heel erg kort, toch als je kijkt hoe lang je te maken hebt met 7graden of minder dan is dat nog best lang.
    Voor hele goede reviews over banden moet je even kijken naar tyrereviews.com bijv.
    Dan legt hij ook mooi uit welk voordeel een Mild winter tyre heeft voor ons klimaat.
    Ik vind dat een winterband pas meerwaarde heeft als we massaal gaan remmen op de snelweg bij een graadje of 3 tot 5(of lager)
     
  6. Wat is het grootste nadeel dan? Hoger verbruik / sneller slijtage van de zomerband? Mijn belangrijkste punt is de grip, dus als ze wat sneller verslijten dan kan ik daar best mee leven als de grip hoogst is. Hoger verbruik is ook niet zo'n probleem, want het is een 2e wagen die bijlange niet zoveel kilometers doet als de hoofdwagen.
     
  7. Ik heb geen winterbanden verkopers pet op maar denken dat zomerbanden prima functioneren onder winterse omstandigheden wil ik toch echt naar het land der fabelen sturen. Weinig of geen wilspin hebben bij het optrekken zegt helemaal niets. Belangrijker is de zijdelingse grip, kortom wat gebeurd er als je een bocht neemt? Helemaal als het een uitwijkmanoeuvre betreft. Nog veel belangrijker is de remweg, deze neemt schrikbarend toe als je zomerbanden gebruikt onder winterse omstandigheden.

    Ik zou zeggen kijk eens naar het kanaal Tyre reviews op YouTube en dan niet alleen naar wat is een goede zomer- en/of winterband maar vooral naar de verschillende vergelijkingstest die Jonathan Benson uitvoert. Bekijk eens een test waar het verschil tussen zomerbanden en winterbanden onder winterse omstandigheden wordt getoond. Ik denk dat het dan wel duidelijk wordt dat een zomerband niets te vertellen heeft als sneeuw een rol speelt.

    Nu moet ik toegeven dat ik de afgelopen winters de winterbanden niet gebruikt heb op de sneeuw periode van februari jl. na. Ik ben niet de winterband gebruiker die zodra de temperatuur rond de 7 graden komt snel de schuur in duikt zijn winterbanden pakt en deze onder zijn auto plaatst, verre van dat. Sterker nog zodra de temperatuur weer boven nul komt en de sneeuw verdwenen is gaan de zomerbanden er weer onder. Voorbeeld: februari 2021 van zomerbanden naar winterbanden gewisseld op de vrijdag voor de eerste sneeuwval. Van winterbanden naar zomerbanden gewisseld een week nadat de sneeuw weer verdwenen was.

    Waarom ik niet elke winter de winterbanden plaats?
    a) De uitspraak 'Ik ben liever lui dan moe' is hier zeker van toepassing.
    b) De grip van de zomerbanden tijdens een gemiddelde Nederlandse winter is wat mij betreft nog altijd voldoende zeker als ze niet tot op het draad versleten zijn.
    c) Aanvulling op punt b) Winters in Nederland zijn vaak nat, veel regen, sneeuw is een uitzondering. Mijn ervaring met een nat wegdek en winterbanden is minder positief dan het gebruik van zomerbanden ondanks de lagere temperatuur.
    d) Ik heb de luxe van 4 wiel aandrijving. Niet zaligmakend dat weet ik, maar het helpt wel.

    Punt c) kan liggen aan de winterbanden die ik gebruik alhoewel het niet de minste zijn, Goodyear Ultra Grip 8 Performance 2, maar de Michelin Pilot Sport 3 zomerbanden hebben duidelijk meer zijdelingse grip als het wegdek nat is en dat voelt plezieriger aan als je graag snelle bochten neemt. Echter zodra sneeuw een rol gaat spelen verliezen de zomerbanden het op alle vlakken. Kortom in het geval van sneeuw of een lange periode waarbij de temperatuur onder het vriespunt komt, gaan bij mij de winterbanden toch echt onder de RS.

    Overigens kan een verschil in 18" en 19" weldegelijk uitmaken, althans als met het verlagen van de inch maat ook de breedte van de band afneemt. In de sneeuw is een smallere band in het voordeel omdat het loopvlak kleiner is wordt de druk per cm2 die de band op het wegdek uitoefent groter.
    Wat de velgen betreft, ik kan niet in je portemonnaie kijken maar er is geen wet die je verbiedt een mooie velgenset te gebruiken voor je winterbanden ;)

    Zoek de verschillen
    [​IMG] [​IMG]

    Bijkomend voordeel je zomerbanden slijten dan niet. :mrgreen:
     
  8. winterbanden is ook het verkeerde woord, er staat niet voor niets een sneeuwvlokje op de band oftewel sneeuwbanden.
    grip met zomerbanden op sneeuw is 0,0, mss 0,1 ;)
    maar in NL is het vaak zo goed geregeld dat de wegen al snel weer sneeuwvrij zijn, op de woonwijken na dan.

    hardere slijtage onder de 7 graden met zomerbanden, hoeveel slijten ze harder dan vraag ik mij af?
    kijk eens naar het label verbruik van een band, het verschil tussen een A en B label is verwaarloosbaar.
     
  9. Idd lage temperaturen of bij sneeuw zit een verschil in.
    Bij sneeuw en ijs zijn winterbanden beter.
    In nederland is dat net 3 dagen en alleen sochtends vaak. Dan met wat extra voorzichtigheid kun je met zomerband gewoon aan waar je moet zijn.
    Bochten en dergelijke kun je nog steeds goed maken. Echter bocht van 50 moet je eerder met 20 dan 30 benaderen. Trap je op de rem dan lig je ook zo naast de weg.

    Snap dan ool perfect dat overheid het niet verplicht. Ivm we met zomerband prima kunnen redden in de winter.
    Anders hadden ze het allang verplicht

    Lage temperaturen is de rubber van zomerband harder dus slijt minder en is grip ook iets minder. Echter komt het dan ook gewoon goed.
    Winterbanden in de zomer "smelten" zeg maar en krijg je al snel problemen mee.
     
  10. Ja je hebt gelijk Truckerowerner Iodokus en Berdj.
    Dit word ook bevestigd in de volgende review, met namen de tabel op 0.18 (sec)
    Zelfs dat zomerbanden beter remmen in (cold dry) dan winterbanden
     
  11. De Michelin PS4s is op het moment het beste wat je kunt kopen. In natte omstandigheden nog steeds extreem veel grip onder de 7 graden prefereer ik de band nog steeds boven (bijna alle) all seasons of winterband. Ongehoord, hoe goed die band is. Maargoed ook erg duur natuurlijk.

    Valt er veel sneeuw word het verhaal helemaal anders en is Allseason of winterbanden weer de betere.

    Over het algemeen is er zeker wat te zeggen over het gripverlies van zonderbanden onder de 7 graden en is een winter of allseasons veiliger.

    Ik heb onlangs mijn voorbanden gewisseld van Dunlop RT2 (met nog 6mm profiel) naar de Michelin PS 4S en het verschil is gewoon beschamend voor de Dunlop welke bijna net zo duur is. Kortom de PS 4S is de nieuwe benchmark in bandenland.
     
    Mark Kraai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina