1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Meer vermogen uit FoFo 1.6 Ti-VCT 16_V (85kW) motor!

Discussie in 'Performance' gestart door Henry Ford Jr., 15 apr 2019.

  1. Ik heb een Focus II Wagon uit 2007 met een 1.6 Ti-VCT 16_V (85kW = 115 PK) benzinemotor, rijdt prima, gebruikt geen olie en/of water en is best zuinig 6 tot 7 liter per 100 km (1:14 -> 1:17), eigenlijk ben ik best tevreden over deze motor, want de motor heeft net dat meer extra vermogen t.o.v. de standaard 1.6 met 100 PK bij het inhalen of invoegen een stuk beter!

    Maar nu mijn vraag ik heb ontdekt (wist ik al een tijdje, maar had toen nog niet deze Focus, dus verder nooit over na gedacht) dat er later in de Focus III dezelfde motor is geleverd met 92 KW = 125 PK! Ik heb de beide motoren qua specificatie's op papier en uiterlijk (in het echt) in een andere auto vergeleken en kan geen enkele verschil vinden, waar zit dat in, mogelijk de programmering (lees computer) of is er meer anders en/of aangepast?

    Ben benieuwd of iemand dat weet en of het (eenvoudig) mogelijk is mijn motor aan te passen?

    Heb ooit zelf bij een Escort ook een aanpassing gedaan, daar had de 1.8 benzine standaard (ik dacht) 115 PK of zo, maar in Duitsland werd hij ook geleverd als 130 PK en heb toen de motor in een NL aangepast zodat hij het hogere vermogen had! Was wel meer nodig dan ik zo dacht o.a. computer en benzinepomp (hogere opbrengst) en ook uitlaat als ik het me goed herinner ten minste! Was eigenlijk een gewone 5-deurs hatchback, maar menig Golf GTI-tje keek raar op als ik hem gewoon bij acceleratie volgde, wolf in schaapskleren!

    Alvast bedankt, voor informatie, ervaringen, raad, etc!
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  2. Heb zelf dit blok als 120pk in de fiesta gehad en die met bluefin op 130pk 170nm laten zetten.
    150pk is met een goede luchtinlaat en volledige uitlaatlijn met spruitstuk en chip op maat ook te halen.

    Ook de fiesta metal heeft dit blok met af fabriek 134pk. Heeft ook iets met het luchtfilter huis en een cat back.
     
  3. eigenlijk is met elke zelf aanzuigende motor (turboloze motor) hetzelfde, voor paar duizend euro meer heb je extra vermogen.
    chippen levert soms maar 5-10pk op met geluk. Echter ga je naar andere nokkenassen kom je beter in de buurt.

    had een 2.0duratec en bij een kn-meeting op de bank leverde hij op de wielen bijna 10pk minder dan degene die van uitlaatspruitstuk tot achter had vv voor een grotere uitlaat. De kosten lagen daarvan boven de 2000euro, ivm custom made.

    kort gezegd kost het best wat geld voor een beetje extra vermogen, rendabel vindt ik het niet echt.
    of je moet het zo hebben als we met de 1.6ecoboost hebben dat je van 150pk versie naar 182pk versie kan gaan. onderin blijft het zelfde maar boven in heb je meer te vertellen.
    alleen als ik je zo hoor denk ik niet dat de 1.6ti-vct dit heeft
     
  4. Hoe goed is je Russisch? Hier hebben ze namelijk wat leuke info staan over de 1,6 Ti-VCT:
    https://ffclub.ru/topic/159181/jump_6570/
    https://ffclub.ru/topic/159181/jump_7140/

    Ogenschijnlijk zit het verschil in de gasklep en andere software.
    Ik ben ooit eens begonnen met het uitzoeken of de grotere gasklep van een MK3 zou passen. Ik durfde alleen niet de bekabeling aan te passen.
    Volgens de Russen zou het redelijk makkelijk moeten zijn.
     

Deel Deze Pagina