Mocht dit fenomeen je gaan achtervolgen in de toekomst; een complete nieuwe motorkabelboom kost niet helemaal het einde van de wereld (wel even bij volvo bestellen !).
ik wil je voorzichtig influisteren om eerst alleen de voorpijp te wisselen. Deze 5 pitter is nogal geneigd om ongegeneerd te dreunen als je hem niet dresseert met een goede demper. Dat is natuurlijk best leuk (de eerste week).
Heb je er ervaring mee? Op youtube kan ik een hoop ST's, RS-en en Volvo's vinden met een aangepaste uitlaat, maar nergers specifiek één met verwijderde middendemper.
Genoeg ervaring met het proberen te dempen van deze 5 pitters, uiteindelijk ben ik telkens weer aangeland bij een nagenoeg standaard pijp. Die middelste "demper" is niet echt een demper, meer een resonator. Deze heeft ook weinig weerstand. Haalt ook een boel temperatuur uit de gassen. Verkijk je niet op de dempende werking van de af-fabriek katalysator, dat scheelt echt veel met een 100CPi "race"poes. Uiteindelijk kan je het natuurlijk ook gewoon proberen zonder resonator. Hij zit er relatief simpel tussen, terugbouwen is snel gedaan.
Dit is overigens geen Ferritta pijp , maar een van JTsuperflow. Zelfde als er bij mij onder zit Bij mij is het overigens een 200cell kat , maar dit was een vrije keuze als ik het me goed herinner. Zou het eerst maar eens gewoon met originele middendemper proberen.
Dit zijn opmerkingen waar ik wel iets mee kan! Ik hoop dat de boel na 11 jaar zonder al te veel moeite/geweld los wil. Ik heb op de onderdelen schema's al een pakking gevonden voor tussen de turbo en de downpipe, maar moet er tussen de katalysator en het uitlaat deel van middendemper ook nog een pakking? JTsuperflow staan idd ook in jouw shortlist, maar wordt maar weinig aangeboden. Vandaar dat ik dacht dat het een Ferrita was. En op basis van de merk ben ik er vanuit gegaan dan er een 100cells kat bij mijn downpipe zit, maar dat zou net zo goed een 200cell kunnen zijn.
Tussen de turbo en de voorpijp zit een heel ander soort pakking, een dunne hittebestendige fiber ring. Tenminste, bij een originele voorpijp. Die heeft een sparing in de flens waar deze ring ca 60% in valt. Bij aftermarket flenzen is dit vaak anders geconstrueerd. Tussen voorpijp en middendemper zit zeker een pakking; de standaard 2 gats versie (die 3 gaten heeft )
idd, gewoon een originele pakking bij Ford/Volvo halen. en die 2 gats pakking even universeel inkopen.
Vanochtend heb ik het interieurfilter, volgens mij voor het eerst, vervangen. Het lijkt eenvoudig, maar schijn bedriegt! Wat een enorme K#T klus! Moeilijk bij te lichten, moeren zijn slecht bereikbaar en het gereedschap mag niet te groot zijn. Eerst het gaspedaal los, maar niet afkoppelen. Dat werd aangeraden in een online video. Klepje van het filterhuis er af. Ook die schroeven zijn slecht te bereiken, dus ook hier compact gereedschap gebruikt. Links oud, rechts nieuw. Zegt het getal helemaal rechts ook iets over het jaartal van productie?
interieurfilter is leuk karweitje maar de stekker mag gerust los, contact staat toch uit. zat vervangen zelfs 1x pech gehad dat de schroefdraad los liet van de plaat waar hij op vast zit, gevolg hele steun los moeten halen. de interieurfilter ziet er niet heel verkeerd uit. kans groot dat hij jaar tot 2 is vervangen. in ieder geval gok ik op dat het niet meer dan 60.000km geleden is geweest, want dan was het nog viezer geweest productiedatum zegt ook niks. het kan zijn dat hij al lange tijd op de plank heeft gelegen, zit niet echt een houdsbaarheidsdatum op.
Omdat er geen inzetstukken van Powerflex beschikbaar zijn voor de achterste motorsteun, heb ik na een tip van @dutchguy zijn Focus RS baksteun overgenomen. Hopelijk blijft het blok hierdoor beter op zijn plek hangen.
bizar, dezelfde zat op mijn mk3 st. Daar was hij veel te slap voor. Met de “electric” motorsteun ging het een stuk beter