1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Maximale trekgewicht van de 1.6 TDCi 105pk Wagon met 14% bijtelling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusford, 18 mei 2012.

  1. Hallo,

    Ik weet niet of dit in de juiste rubriek staat....

    Ik mag binnenkort een nieuwe focus bestellen (lease). Nou kan ik in de bestellijst "een wegklapbare trekhaak - Inclusief 13-polige stekker, permanente stroomvoorziening, Trailer Stability System en Hill Start Assist" als optie bestellen. Maar ik hoor verschillende berichten over het maximale trekgewicht van de 1.6 TDCi Titanium 105 Wagon 5d focus (14%).

    -De dealer zegt dat er alleen een fietsendrager op mag.
    -Ik heb Ford Nederland gevraagd en die melden dat auto's voor 1 sept op kenteken 0kg mogen trekken en vanaf 1 september 300kg mogen trekken.

    Weet iemand of dit klopt en of dit aan de constructie van de trekhaak ligt, of aan het koelvermogen van de motor? Trailer Stability System en Hill Start Assist lijken me niet noodzakelijk voor de fietsendrager.

    Wat zijn de boete's (waarschijnlijk hoog) als je wordt betrapt op rijden met aanhanger terwijl er op je papieren staat dat je maar 0kg/300kg mag trekken?

    Ik heb zelf een BE rijbewijs en zou het erg jammer vinden als ik geen aanhanger meer mag trekken. Een wegklapbare trekhaak is geen must, dit mag ook een vaste zijn (maar dat zal denk ik niet uit maken voor het trekgewicht). Overigens mag de Renault Megane (14%) wel 1300kg trekken.

    Heeft iemand van jullier hier ervaring mee?

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    focusford
     
  2. #2 stefke82, 18 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2012
    de renault zou volgens de daeler 1500 kg mogen trekken.

    Even terug ik denk zelf dat het te maken heeft met de elec. wegklapbare haak deze zal contructief niet zoveel mogen hebben (mechanisme)
    ik denk als je een vaste of afneembare haak monteert dat je hier geen last van hebt en ook in de buurt van de 1200 kg mag trekken.
    om dit zeker te weten kun je eens met ford bellen en vragen naar de reden en hoe het zit met een vaste haak.

    op speurders stond deze, weliswaar geen diesel.
    http://www.speurders.nl/overzicht/a...ob-wagon-titanium-demo-bj-2012-106971037.html
    staat een trekgewicht van 1500 kg bij

    Hier de specificaties van de nieuwe focus LET OP! heb de ligtste uitvoering gepakt.
    http://www.autoweek.nl/auto/60355/ford-focus-wagon-16-tdci-95pk-ambiente
    zoals je ziet zou hij 1200kg mogen treken geremd dus denk echt dat het aan de soort trekhaak ligt
     
  3. Ik denk niet dat het wat te maken heeft met de constructie van de trekhaak, maar met de regeltjes die Ford bedenkt bij een auto met laag brandstofverbruik. Als ik me niet vergis mogen de andere :focus3: 1200/1500kg trekken, afhankelijk van het vermogen van de motor (en waarschijnlijk ook de grotere remmen bij hoger vermogen).
     
  4. De 1.6 tdci mag ook gewoon 1200kg trekken.
     
  5. Volgens de brochure op de Ford site inderdaad 1200 kg voor de 105 en 115 pk versies.
     
  6. Daarom zeg ik al heeft het niet met de constructie van de haak te makenelec. inklapbaar, afneembaar of gewoon een vaste.
     
  7. #7 Iodokus, 18 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2012
    Het gaat hier toch om de 105 PK tellende TDCI of wel de Ford Focus Econetic Lease

    Specs van deze motorisering zijn niet opgenomen in de folder van Ford.
    De specificaties op de site van autoweek geven aan dat het max. aanhangwagen gewicht idd 0 Kg is.
     
  8. Allen dank voor de antwoorden.

    Het ziet er dus naar uit dat het niet aan de trekhaak ligt, maar aan de regeltjes van Ford. Het gaat inderdaad om de 105 pk Econetic versie. Als het aan de constructie van de trekhaak ligt, voor mij zou een vaste trekhaak ook goed zijn. Mits ik dan maar wat gewicht mag trekken. Ik ga maandag nog maar eens langs de dealer voor extra info. Ik houd jullie op de hoogte.

    Bedankt voor de antwoorden.
     
  9. Voor zover ik weet heeft de constructie van de trekhaak hier niets mee te maken. De trekhaak is contructief gezien gelijk aan de trekhaak van de ander modellen en mag dus voldoende trekken. Voor zover ik weet heeft de Econetic versie van de 1.6 TDCI langere versnellingsbak verhoudingen en vanwege de stroomlijn minder grote koel openingen in de voorbumper.

    Hierdoor zal de motor bij het trekken van een aanhanger vanwege de lange overbrenging al snel kracht te kort komen. Ook de kleinere koelopeningen zullen ervoor kunnen zorgen dat de motor niet voldoende koude lucht krijgt aangevoerd wat kan resulteren in een oververhitte motor.

    Bovenstaande informatie komt uit een artikel over de laatste Focus 2 fase 2 Econetic. Deze mocht officieel ook geen aanhanger trekken. Het zou me niets verbazen als dit ook voor de Focus 3 Econetic zo is vanwege de zelfde redenen.


    Daarnaast kan het ook zo zijn dat Ford voor de Econetic met trekhaak nooit een typegoedkeuring heeft aangevraagd. Dit is bij de Focus 2 ST en RS dacht ik ook het geval. Deze mogen volgens het kenteken ook geen aanhanger trekken.
     
  10. Doel je hier op de info die ik aanhaal want als dat zo is dan levert Ford deze info fout af aangezien dit de info is welke de leasemaatschappij krijgt van Ford. Ford verstrekt deze info bij de Focus 3 TDCI uitvoering Econetic lease :shrug:
     
  11. Nee ik bedoel het stukje dat ik zelf schreef. De laatste Focus 2 fase 2 Econetic (waarvan de tekst die ik schreef afkomstig is) mocht om deze redenen geen aanhanger trekken.

    Het lijkt me dan ook niet vreemd als de Focus 3 Econetic om dezelfde redenen geen aanhanger mag trekken.
     
  12. Aha :mrgreen:

    Ik denk idd dat Ford de lijn van de MK2 doorzet naar de MK3.
     
  13. Vandaag weer bij de dealer geweest en die verteld dat het niet aan de constructie van de trekhaak ligt en ook niet aan de capaciteit van de Econetic motor. Waarschijnlijk komt het maximale trekgewicht op 300-400kg. Het zou te maken hebben met de koeling van de motor. Omdat er minder gaten in de grill en onderkant van de auto zitten is Ford bang dat de motor overhit raakt als deze (meestal in warme/hete omstandigheden) een caravan een berg op moet trekken.

    Af en toe naar de vuilstort of een kast verhuizen waar ik mijn trekhaak voor gebruik zou geen probleem moeten zijn. Zeker met een enkelassige aanhanger, een dubbelassige aanhanger zit leeg al vaak aan dit maximale trekgewicht. Ook loop je nog wel een risico indien je bij een ongeluk betrokken bent. De verzekering kan weleens moeilijk gaan doen als je een te zware aanhanger hebt.

    Ik ga hem dus bestellen zonder trekhaak :).

    Groeten,

    focusford
     
  14. als je een aanhanger wil trekken dan moet je eigenlijk een bestelwagen van 2.2ton pakken en dan kun je zonder probleem nog een aanhanger achter doen van 1300kg
    met BE kun je zelf nog meer trekken tot max 7ton
    wagen 3.5 en aanhanger 3.5

    maar inderdaad veel trekgewicht gaat af van vermogen/koeling
    bij peugeot 508 moet officieel een rooster voor weghalen als je trekhaak monteert
    bij hybride mag je niks trekken ivm je electirsche auto hebt

    het kan met gemak allemaal
    focus 1 fase 1 stationwagon 1.6benzine
    daarachter een dubbelasser met 2 pallets vol ijzer (totaal zal het snel tegen de 2-3ton wegen
    gaat perfect (zolang je niet aangehouden wordt dan)
     
  15. Je mag met BE meer dan 3500 kilo trekken hoor. Een trekker opleggercombinatie (BE trailer) kan zomaar naar 9 ton totaal treingewicht gaan.
     
  16. als je een auto hebt die 3.5ton weegt dan mag je meestal niet meer dan 3.5ton trekken

    zie voorbeeld
    peugeot boxer 3.0hdi kenteken 9-vrh-71
    mag maximaal 3.5ton wegen (logisch)
    aanhanger mag geremd maximaal 3ton zijn
    een zwaardere combinatie ken ik in ieder geval niet

    verder las ik het volgende op http://www.kamperen-informatie.nl/trekauto-en-maximaal-treingewicht/
    hier staat namelijk hoe de maximale trekgewicht van de auto bepaalt wordt
    - totale combinatie moet 5x kunnen optrekken in bepaalde tijd op helling van 12%
    er zal zo nog wel paar regels zijn hiervoor die het tevens ook beperken
    dit is voor deze focus niet van toepassing ivm diesel de kracht wel heeft
    mogelijk dat bak of dergelijke niet aan kan
     
  17. @ werner: kijk is naar een Iveco Daily, die is veel lomper dan de boxer
     
  18. Met als kanttekening dat je zonder chauffeursdiploma niet boven de 7,5 ton mag rijden. Ook chauffeurs zonder C of D rijbewijs;)
    Maar daar gaat dit topic niet over...
     

Deel Deze Pagina