1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Lpg g3

Discussie in 'Performance' gestart door sjansse, 22 feb 2010.

  1. Ik wou eens peilen of er mensen zijn die een ST225 op LPG rijden.
    En zou dat kunnen, is immers een Volvoblok
     
  2. Ik heb het nog nergens gezien in Focus ST. Maar misschien iemand anders?
    In de volvo's heb ik regelmatig LPG instalaties gezien. Zowel de 10 als de 20 kleppers.
    Dus in theorie zou het moeten kunnen. Maar dat zeg ik wel met de kantekening dat de 850S70/V70 echt als kilometer vreters zijn neergezet. De set-up van de Focus ST is natuurlijk veel sportiever. Alhoewel de Volvo's ook niet langzaam zijn.

    Als je er verder in gaat verdiepen ben ik benieuwd wat voor info je naar boven tovert.
    Alhoewel in geen intresse heb in LPG in te bouwen in mijn ST. Daarvoor rijd ik te weinig kilometers. ;)
     
  3. Ik heb hier ff gekeken:
    http://www.autobytel.nl/keuzehulp/LPGOmslag.asp

    en dan blijkt dat ik al bij 8000 km per jaar ga verdienen, zij het nog weinig.
    Vanaf 12000 km is dat al 450 euro per jaar, inclusief nieuwe G3 installatie.
    20000 km levert al 1145 euro per jaar op.
     
  4. Het klinkt aannemelijk. Maar voor die fictieve 450 euro per jaar wegen heel veel nadelen.
    - Prestatie verlies
    - Inleveren van bagage ruimte. En die is al niet groot bij een ST als je een reservewiel hebt.
    - Korte actieradius omdat de gastanks vrij klein zijn.
    - Meer onderhoud aan de auto door hogere temperatuurhuishouding in de motor.
    - Onderhoud aan G3 instalatie (wat vaak word vergeten)
    - In het buitenland is niet altijd LPG te verkrijgen.

    Maargoed, als bovenstaande geen issue is dan kan LPG best prima rijden.
    Ik heb zeer positieve bestuurders gesproken.
     
  5. Dan moet ik je toch tegenspreken op enkele punten.
    Prestatieverlies is er niet bij een G3 installatie.(volgens de inbouwer)
    Bagageruimte lever ik ook niet in, de tank ligt op de plaats van het reservewiel, er wordt door de LPG inbouwer een compressortje of een navulsetje geleverd.
    De tank is 40 liter, verbruik is hetzelfde als benzine.
    De andere nadelen zullen zeker meetellen, weet ik echter niet uit ervaring.
     
  6. Verbruik hetzelfde en geen prestatieverlies? Ik ben reuze benieuwd.

    Het klopt inderdaad dat je met de G3 de best presterende gasoplossing hebt. Maar wel degelijk prestatieverlies. En verbruik is met gas altijd iets hoger.
     
  7. Gaat het op den duur niet ten koste van de cylinder-kop en klepzittingen ivm hogere temperaturen?

    Hoeveel moet je daar voor reserveren wanneer je die wilt laten reviseren? En om de hoeveel km's moet je reviseren?
     
  8. #8 kolere, 22 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2010
    In Duitsland rijden er heel veel ST's op lpg. Maar neem wel een LPI installatie, deze leiden absoluut niet tot vermogensverlies! Alleen g3 leidt wel tot verlies en is een stuk slechter dan LPI. LPI is niet goedkoop (2500-3000 euro) maar dan ben je zeker van een goed systeem. Slijtage valt ook wel mee bij deze systemen door de smering die wel aanwezig is.
    Als je echt gaat planken uit voorzorg op benzine overschakelen. Ik zou het altijd nemen op een ST. Als je deze adviezen maar in acht neemt.

    Een kop revisie zal dan niet snel nodig zijn maar al is dat na 150.000 km nodig die kosten heb je er dan allang uit.
     
  9. Alle adviezen zijn welkom, ik ben niet zo dat ik kostte wat kost op LPG wil rijden.
    Ik onderzoek de mogelijkheden om het zo maar eens te zeggen, en daarbij zijn jullie adviezen zeer welkom.Laat maar komen die adviezen.
     
  10. Ik ken diverse mensen uit de Volvo-Scene, ook de 2,5 liter's rijden vaak met lpg.
    Maar dan wel met een goede Lpi installatie. Vermogenverlies is eigenlijk geen sprake van, sterker nog..... vaak zijn die bakken ook nog eens behoorlijk getuned :badgrin: Je praat dan over vermogens van over de 300pk

    De vraag is echter: in hoeverre is de ST motor bouwgelijk aan die van Volvo?
    Op het eerste gezicht is het blok hetzelfde, maar geldt dat ook voor de interne onderdelen zoals de kleppen en klepzetels?

    Je zal het gegarandeerd goed aan de praat krijgen, daar ben ik zeker niet bang voor. Maar ik zou wel bij een (of meerdere) experts vragen hoe het met het inwendige van de motor zit.
     
  11. Nu even de knuppel in het hoenderhok, waarom????

    Waarom koop je een :st: wetende dat het geen zuinig auto is en ga je deze verbouwen om zuiniger te kunnen rijden, althans zuiniger aangaande het afrekenen bij de pomp, waarom??

    Ik weet het ik ben eigenwijs, maar los van het feit dat ik sterk mijn twijfels heb over mogelijke problemen, het ST blok is immers niet volledig gelijk aan het 2,5T Volvo blok, begrijp ik niet zo goed waarom een :st: in gebruikskosten overeen zou moeten komen met een niet :st:, daar is dit monster toch niet voor.
     
  12. Nou... das heel simpel.

    Je wilt graag een snelle auto, maar maakt teveel kilometers om rendabel in een benzine auto te rijden. Dan koop je dus een snelle wagen met lpi installatie. Of je gaat jezelf ergeren in een minder snelle diesel.

    En natuurlijk het ultieme argument: Gewoon omdat het kan!
     
  13. Hm, oké dat zou kunnen maar ik blijf het vreemd vinden je offert immers de toch al zeer beperkte bagage ruimte van een ST op voor een kleine tank gas en een nog kleinere actieradius :shrug:

    Overigens zijn er helaas ook negatieve ervaringen met de ST en gas hiervoor verwijs ik graag naar de Engelse collega ST rijders Met name het te heet worden van de motor kan ernstige problemen veroorzaken.
     
  14. Ik voel hier een leuke discussie opkomen... :lol:
     
  15. ff een klein offtopic vraagje tussendoor met het oog op de toekomst ;):

    Is deze kleiner dan een "gewone" focus II hatch?
     
  16. @Bazz, ja!
    De ST met reserve wiel heeft een kleinere bagageruimte omdat er door de uitlaat geen reservewiel bak meer is. Dus de bagagevloer is opgehoogd om de thuiskomer toch neer te kunnen leggen.
    Maar er zijn ST's zonder reservewiel geleverd die dus wel de "normale" kofferbak afmetingen hebben.
     
  17. En die heb ik dus, je kan er genoeg kratten bier in verstouwen. ;)
     
  18. @FF, of bedoel je je reserve voorraad octaan 100 uit duitsland?
    sorry iets te ver off-topic... ;)
     
  19. beetje verschil, maar bij een gewone hatch kies je natuurlijk voor een WAGON!!!!! :jerry:
    Die heb je niet in :st:

    Maar met 40 liter 80% gevuld en een verbruik van 1:9 sta je iedere 288km aan de pomp. das bijna dagelijks tanken. lekker voor de zegels, maar verder????
     
  20. Voor octaan 100 hoef ik maar 2 km te rijden, dus geen jerrycans nodig (tank ik niet vaak, veels te duur -> afzetterij)
    Maar voor octaan 98 uit Lux is die ruimte wel handig, maar zoveel neem ik niet mee, wil geen rijdende bom zijn (de ST zélf is dat natuurlijk wel :mrgreen:).
     

Deel Deze Pagina