1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hopelijk weer een jaar...

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Ecobeast, 18 aug 2019.

  1. 20190817_111012.jpg
    Gisterenmiddag opgehaald 1.6 ecoboost. Vanmiddag volle pk's erop. Ongelofelijk lekker zoveel koppel. Gisteren er gelijk maar 250km bij op gezet, mijn mondhoeken doen zo raar sindsdien...:D
     
    Rob-RS, jeroenbreuer, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Hier ook even zeggen dat je een hele mooie Focus hebt opgehaald.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  3. mooie focus ziet er goed uit en zal nog fijner gaan rijden vanmiddag , je gaat kramp krijgen in je mondhoeken :dance:
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  4. Nou Michael heeft niks teveel gezegd.......:rock::D:D:worship:
     
  5. Graag gedaan, ford had dit gewoon standaard uit moeten brengen, de auto rijd er zo veel fijner door
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  6. Nette wagen!
     
    A-V-M en Ecobeast vinden dit leuk.
  7. Mooie :focus3:! Heel veel plezier en veilige km's ermee.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  8. #8 Ecobeast, 31 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
    Edit: Topictitel is aangepast i.v.m. keuze voor Bilstein.


    Ik heb de volgende vraag; Is van alle types 1.6 ecoboost (hatchback) de vering die er origineel onder zat hetzelfde?
    Was er ook een sportonderstel leverbaar? Zo ja wat zijn de verschillen?
    Mijn vorig focus MK2 had af fabriek een sportonderstel met de 17 inch ralley velgen. Die lag strakker op de weg dan mijn huidige vandaar mijn vraag.
     
  9. toevallig net nieuwe veren besteld en dempers. (veer gebroken)
    er zijn 2 verschillende dempers, normaal en sport damper.
    daarnaast twee veren 1000kg vooras en 980kg vooras (waarde kan iets anders liggen maar ter indicatie)

    ga zelf nu deze week alles vervangen links en rechts en ga de gok dan ook aan om de sportdemper te monteren.
     
  10. Ok @trucker0werner , superinfo! Hoe kom ik erachter welke veren en dempers er op mijn auto zitten? Ik neem aan dat het ene type demper ook bij het ene type veer hoort? enig idee? En is het ene type veer lager dan het andere?
     
  11. hatchback en station zijn achter verschillend. sedan weet ik zo niet maar is nauwlijks te vinden.
    voor is het bijna allemaal hetzelfde

    anders 7zap.com chassisnr invoeren en daar kom je achter finis nr, deze via dergelijke onderdeel site zoeken, op basis van kenteken.
    en zo kom je bij juiste terecht.
    zo weet ik dat 2 verschillende dempers en veren zijn voor onze focus.
    dan tel ik aftermarket verlagings veerpoten en sportdempers niet mee
    echt alleen wat gelijk is aan wat ford levert.

    ga het denk ik vrijdag a zaterdag vervangen.
     
  12. :thumbup: Hou ons op de hoogte a.u.b.
     
  13. #13 trucker0werner, 2 apr 2020
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
    Toch nog snel even vannacht het vervangen. Vooral ivm ik een extra handje had. dat is nooit verkeerd bij zo'n klus. komt altijd wel van pas.
    Als eerst vervellende start, na goeie anderhalve week stilstaan, accu leeg. Kon achterklep open maken en dat was dat.
    Bleek accuspanning 8volt te zijn, hmm dus tijd voor nieuwe accu, mag wel na 8jaar.

    [​IMG]
    auto op bokken gezet en echt op een halve beun manier aan het werk gegaan.
    [​IMG]
    met stuk hout onder de draagarm en daar met spanbandje koevoet vast gebonden aan de draagarm, om net dat laatste beetje naar beneden te kunnen trekken.
    koppelstokje van stabilisatorstang door midden geslepen om zo later met damper eronder uit het beter te kunnen vervangen. deze vervang ik altijd ivm ik weet dat deze na aantal jaar niet los te krijgen zijn op normale manier.
    dus met slijptol koppelstokje beide kanten in 2je geslepen, daarna de kogels losgeslepen. Onderste moer van koppelstang kun je net een sleutel op krijgen

    [​IMG]
    deze was dus de kapote veer.

    damper maakt nooit echt uit welke je pakt. de vernauwing in damper zelf zijn iets anders. dat verandert je rijcomfort, alleen niet je hoogte.
    veer kan dan wel iets schillen.
    in mijn geval had ik op vlakke grond voor 3 vingers tussen spatscherm en wiel. dat was aan de kapote kant net 2vingers.
    nu heb ik met gemak 4 vingers. dit kan aantal redenen hebben dat dit anders is. nieuwe veer is nog niet echt aantal keer ingeveerd dus veert iets verder uit (rede ook van advies altijd beide vervangen) damper nog niet volledig in de fusee geschoven.
    of simpel weg verkeerde veer, veer die te sterk is.
    waar ik hem besteld heb is hij voor mij auto zeggen ze, staat niks van gewichten bij. ook bij andere plek krijg ik die als enige.


    al met al heb ik vannacht goeie 2uur bezig geweest.
    ja met goei gereedschap en brug was ik sneller geweest. maar ach het is uiteindelijk ook gelukt.
    na een klein blokje gereden te hebben, kan ik zeggen dat hij stuk strakker aanvoelt voor. komt deels door nieuwe damper en ook door sport damper heb gekozen.
    morgen nog een grotere ronde rijden en kijken of ik nieuwe accu kan halen en erin zetten.
    nu dat hij in de straat staat lijkt het heel stuk mee te vallen met de hoogte van de veren. echter geen gelijke vloer dus morgen na ritje op vlakke vloer checken.


    edit:
    vandaag gekeken en helaas niet direct accu kunnen regelen, dus maar besteld.
    onderdeelnr. en alles gecontroleerd. viel me op dat afstand van de veerschotel tot damper bijna 1.5cm scheelde.
    Het blijkt dat de nieuwe demper nog verder moet, de oude demper steekt niet uit onder de fusee, maar de nieuwe wel. na wat gevloek het goed gemonteerd, probleem opgelost.
    [​IMG]
    Rechts boven en links onder daar zit hij goed.
    Had het gezien dat pin niet helemaal in gleuf viel, maar damper viel van 5cm naar deze positie, mijn ogen dacht ik toen hij heeft het einde breikt.
    op foto links boven zie je roest laagje zitten. tot zover komt orginele damper, ivm deze langer is, bleef hij daar steken.
    uiteindelijk met schuurpapier schoongemaakt, hierna met krik draagarm omhoog gedouwt.
    bijtel ertussen en met vuisthamer achterkant wat verder open gespleten, toen viel na een paar keer extra schuren alles op zijn plek.
    Dus tip voor je het monteert, eerst alle roest weg schuren




    @Ecobeast
    volgende onderdelen heb ik gemonteerd, alleen de rubbere stuk wat tussen de demper en veer zit, en de extra gewichtje bij de koppelstang heb ik overgezet.
    2x lager 30841 febi
    2x bovenste stuk van lager 30786 febi
    1x monroe stofkap PK156
    1x demper bilstein 22-220547
    1x demper bilstein 22-220530
    2x veer sachs 998 935
    2x koppel stang SKF VKDS 344001

    Het is dus goed mogelijk om van normale dampers naar sport dampers te gaan. (twee bilstein dempers zijn voor sport chassis)
     
    RSBülent en Ghosty J vinden dit leuk.
  14. #14 Ecobeast, 3 apr 2020
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
    Hoi, bedankt voor je uitgebreide verslag! Geen behoefte om achter ook de dempers te vervangen? Ik ga er van uit dat die er ook zijn in de sport chassis variant. Ook ben ik benieuwd naar je ervaring na een wat langere rit.
    :thumbup::thumbup::thumbup:

    Als je op het billstein partnummer googled dan zie je inderdaad dat het voor een sportchassis is.. De veren daar in tegen vind ik nog een vaag verhaal.
     
  15. Kan ik er van uitgaan dat de 'sportversie' de versie voor een ST-line zijn?
     
  16. Achter maakt niet uit tussen normaal rn sportchassis ziet geen verschil tussen.
    Ene kant denk ik om ook te vervangen, maar vindt het niet echt nodig. Je merkt het minder.
    Als daarmee het stuiterend gevoel weghaal, ja dan wel. Dan wil ik het ook graag doen.

    Wat betreft veer, ja dit is wat ik heb gepakt.
    Nu nadat alles goed zit heb ik 68cm tot de rand van zijscherm op alle hoeken.

    Of de st-line dit ook heeft geen idee.
    Denk dat st-line voor mk3 na 2015 is dus de mk3.2, mogelijk dat daar weer hele andere onderdelen voor nodig zijn
     
  17. Hoewel je al eerder hebt geschreven dat vervangen schokbrekers niet nodig is zolang ze door de APK komen lijkt het erop dat je nu toch gemerkt hebt dat het zeker verschil maakt. De schokbrekers achter hebben net zoveel kilometers achter de rug als die aan de voorkant dus zijn waarschijnlijk evenredig minder geworden / versleten. Of je het stuiterende gevoel ermee weg gaat halen zul je alleen weten als je ze vervangt.
    Ik heb ze alle 4 (door Anton) laten vervangen (en dan zonder doorslijpen van allerlei zaken, was totaal niet nodig) en ben daar zeer tevreden mee.
     
  18. ik heb idd gezegd dat voor dampers auto leven mee kunnen, dat er geen directe rede is deze onderhouds technisch preventief te vervangen.
    je vervangt hem omdat je het wil. niet omdat je het misschien over een jaar defect kan gaan.
    distirbutieriem is iets dat je bij zekere km-stand gaat doen ivm als het kapot gaat, zeer prijzig wordt.
    damper als die lekt heeft hij al een lange tijd goed liggen zweten. dan vervang je hem. zweet hij niet dan kun je hem gewoon mee rijden.

    in mijn geval heb ik het mee vervangen, dit puur omdat ik van normale damper naar sport damper wou gaan.
    als er geen verschillende dampers waren dan had ik alleen 2 veren en top lagers besteld.
    gevolg dat ik voor net 120euro klaar was nu 360euro.

    koppelstang weet ik uit ervaring dat deze na aantal jaar zo vast zitten dat imbus/torx verbinding dol draaid, dat je hierdoor moer niet los krijgt.
    als je het toch besteld voor die paar euro, dan kun je het snelst met slijptol vervangen.
    op werk heb ik alleen voornamelijk nieuwe koppelstangen en schroef ik hem met luchsleutel zo los.
    dit is hetzelfde als de toplagers waarom ik die mee besteld heb en vervangen heb. omdat als je hem eraf trekt je pech kan hebben dat je de lager uit elkaar trekt.
    veer/damper/toplager kunnen wat klem zitten. zoals geanticpeerd bleek een lagerschaal uit elkaar te vallen.

    het klopt wel dat je alleen weet of het stuiterend gevoel weg is, als je het zelf vervangt.
    deze weekend over nadenken, want is wel handig als je dit vervangt voor je hem laat uitlijnen.

    moet wel zeggen heb de 1.5week wel met corrolla gereden die verlaagt is en die is van 87 zonder stabilisatorstang, dus kan ook deels ontwenning zijn dat het anders aanvoelt
     
  19. @trucker0werner je hebt het nu een tijdje geleden gedaan, vind je het een verbetering?
    Grtz Ruud
     
  20. enigste verbetering is dat ik van standaard demper naar sportdemper ben gegaan.
    Hierdoor voelt het wat stugger en minder rol beweging.

    Tot hede heb ik weinig gereden door corona. Alleen denk ik wel als je de auto indauwt en veert niet meer dan 3x op en neer. Dan dempt de demper genoeg. Zo is mij altijd geleerd om de damper te controleren op werking. Goeie damper veert terug naar wagenhoogte en deint niet na.
     

Deel Deze Pagina