1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage koelvloeistof.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Muilbek, 21 feb 2021.

  1. Hallo, sinds een paar dagen verliest mijn mk3 focus 1.6 EcoBoost uit 2012, koelvloeistof. Ik kan (nog) niet zien waar. Heb al gecheckt of de koppakking lek is, maar dat is niet het geval. (co2 test, geen mayo in de olie dop en schone koelvloeistof in het tankje.)
    Zijn er bekende delen die ik zeker moet checken, omdat ze vaak gaan lekken?
    Mvg René Muileman

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
     
  2. Zoek even in dit forum naar de koelvloeistof slangen die wel eens willen gaan lekken.
    Ook het expansievat zelf wil nog wel eens gaan lekken.
    Let goed op het niveau, heeft jouw Focus de modificatie gehad met de niveausensor bij het expansievat?
     
  3. Bekende punten van koelvloeistof lekkage zijn er zeker.

    Zo komt lekkage bij het koelvloeistof reservoir relatief vaak voor omdat het reservoir als gevolg van de relatief hoge koelvloeistof temperatuur waardoor er (haar)scheuren in het reservoir ontstaan. Persoonlijk ben ik voorstander om dit reservoir en de dop met overdruk klep periodiek preventief te vervangen.

    Daarnaast komt lekkage bij de seal van de waterpomp ook nog weleens voor. Gezien deze (mechanical) seal wordt gesmeerd door koelvloeistof is een minimaal (nauwelijk merkbaar) koelvloeistof verlies volstrekt normaal en zullen er altijd sporen van koelvloeistof rondom de seal zichtbaar zijn. Hierdoor is het lastig om te bepalen of er sprake is van lekkage of minimaal koelvloeistof verlies dat als normaal moet worden beschouwd.
     
    Muilbek vindt dit leuk.
  4. Is die modificatie met niveau waarschuwing van toepassing op elke MK3 fase 1?


    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  5. Thanx ik ga dit zeker ff checken. Ik had al even gezocht op het forum, maar nog niet een passend antwoord gevonden. Modificatie heeft hij volgens mij gehad. Ik ben in augustus bij een Ford dealer geweest om te vragen of hij alle modificaties heeft gehad, dit konden ze zien in hun computersysteem. En er stond niks open.

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
     

  6. De terugroepactie waarbij een koelvloeistof niveau waarschuwing is geplaatst is alleen van toepassing op de 1.6 ECOboost. Alle overige motortypes hebben dus geen koelvloeistof niveau waarschuwing.
     
  7. Thanx, hij gooit er vrij veel uit. Ik heb hem vrijdag gevuld tot max, en vandaag begon hij alweer te mekkeren dat ie dorst had. In totaal nu 1liter bijgevuld. Maar nog geen sporen van lekkage kunnen waarnemen. Ik ga nog ff op onderzoek uit.

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
     
  8. Goh, dat klinkt best vreemd. Is het koelsysteem van de 1.6 Ecoboost zo verschillend van de andere typen motoren?
    En is de koelvloeistof niveau waarschuwing ook op andere types (lees: op de ST [emoji41]) te realiseren?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  9. De enige reden dat alle Ford modellen welke zijn voorzien van de 1.6 ECOboost d.m.v. een terugroepactie zijn voorzien van een koelvloeistof niveau waarschuwing is omdat er bij dit type motor een veiligheidsrisico was. Wanneer de 1.6 ECOboost oververhit raakt kan de cilinderkop scheuren. Wanneer dit gebeurd kan er motorolie over de hete uitlaat lekken wat vervolgens brand kan veroorzaken.

    In theorie kunnen de koelvloeistof niveausensor en regelmodule van de 1.6 ECOboost op elke Focus 3 worden gemonteerd. De koelslangen van de 1.6 ECOboost passen echter niet op andere motortypes en zullen op maat moeten worden vervaardigd. Daarnaast zal sowieso de softwareversie van de teller recent moeten zijn omdat oudere softwareversies de waarschuwingsmelding voor het koelvloeistofniveau niet bevatten. Tevens zal de motor niet in noodloop gaan wanneer het koelvloeistofniveau te laag is omdat de PCM software dit niet ondersteund.
     
    meeder en Bassie666 vinden dit leuk.
  10. @JW kan een niet goed werkende overdrukklep in de dop ook zorgen voor onderstaand fenomeen? Na een langere rit staat het niveau erg laag maar als je dan voorzichtig de dop los draait stroomt het reservoir weer netjes vol tot max.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Ik denk dat ik iets gevonden heb. Heb het niet zien lekken maar er zijn wel lek sporen te zien. [​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
     
  12. nooit je dop losdraaien met warme motor. niveau zou altijd iets stijgen dan.
    er staat altijd druk op systeem, dit zorgt ervoor dat kvs niet bij 100graden kookt maar pas bij 110-120graden.
    draai je de dop eraf en is plaatselijk elders 110graden, dan kookt de kvs meteen met gevolg dat hij overstroomt bij de dop en je lelijk kan verbranden.
     
  13. De situatie bij mij was na een uur stil staan. Waarbij het niveau erg laag stond en na rustig losdraaien kwam het niveau weer naar maximaal.
     
  14. Toch weer lekkage, nu bij het thermostaathuis. Iemand hier ervaring mee?

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina