1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage bij dakrail, advies bij reparatie nodig

Discussie in 'Exterieur' gestart door Bear, 3 mei 2020.

  1. Lekkage bij dakrail, advies bij reparatie nodig

    Na drie maanden zoeken, heb ik eindelijk (bijna) gevonden waar mijn Focus lekt (wagon, First Edition uit 2011) . Als ik bij de dakrail linksachter water op giet, druppelt het via een naad in de D-stijl aan de binnenkant.

    Het eerste symptoom was dat de bekleding linksachter kletsnat was, en dat ik een laagje water vond in de bak van het reservewiel. Na dat verwijderd te hebben, kon ik maar niet vinden waar het water binnen kwam. Wat het zo moeilijk maakte, was dat er telkens na een regenbui wel een plasje lag in de gleuf in de kofferbak waar het oog van de mat zit, maar eromheen en erboven was niets nat. Er ware ook geen vlekken op de hemelbekleding. Een paar dagen geleden ben ik maar met de gieter aan de slag gegaan, en heb ik eindelijk de lekkage gevonden (zie foto).

    https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/JuTi7EiXDZbveTT/download

    Voor de reparatie heb ik wat advies nodig. Ik vermoed dat de hele hemelbekleding eruit moet. Voor sommige punten zie ik hoe ze lus kunnen, maar er zijn ook een paar waarvan ik niet zeker weet hoe ik ze los kan krijgen:
    - Aan het einde van de dakrail zit een zwart plastic blokje. Er zit enige speling in, en ik vermoed dat de lekkage ergens daaronder zit. Is dit blokje te verwijderen zonder de hele dakrail los te halen? Zou erg handig zijn als ik van binnen niet alles moest loshalen.
    En anders:
    - A-stijl kap: welke kant op trekken?
    - B-stijl kap: schroefje onder het "AIRBAG" klepje
    - C-stijl kap: schroefje onder klepje (? heb ik niet gecheckt)
    - D-stijl kap (is al los, horizontaal trekken na het losschroeven van een ander afdek-stuk)
    - Achterin, tegen dak aan, in de hemelbekleding, zijn twee ronde dopjes: ik heb geprobeerd om ze los te trekken, maar dat lukte me niet. Is het een kwestie van nog harder trekken, of moet ik iets anders doen?
    - Handgreepjes losschroeven
    - 2 lampjes in het midden en de brillenhouder + alarm blok vooring: weet ik niet.
    - zonnekleppen: losschroeven

    En dan de vraag waarmee te repareren (al is het nog niet duidelijk of het gaat om lekkage bij de bevestiging van de dakrail of een scheurtje in de lasnaad). Wat in op andere fora langs zag komen:
    • bison siliconenkit auto marine
    • bison polimax express
    • bison: afdichtband (als het gat van de schroef lekt)

    En ik vroeg me nog af of het gebruik van een momentsleutel belangrijk is (bij het terugplaatsen van de dakrail).
     
  2. Hallo!
    Ik heb hetzelfde probleem, rechts achter bij de cover van mn bagageruimte lekt het dak.
    Ik zit eraan te denken om inderdaad die zwarte cover weg te halen en de boel vol te kitten.
    Hou je op de hoogte hoe het gaat!
    Groeten ryan
     
  3. Ik ben benieuwd, ben er zelf nog niet aan toegekomen. Als ik je profielfoto bekijk, denk ik dat het bij jou iets makkelijker zal zijn, want je hoeft niet je hele hemelbekleding en dakrail los te halen.

    Nog wat relevante links over (de-)montage en vergelijkbaar lekkage problemen:
    - Lekkage kofferbak/dak FoFo 2 Fase 2 (2010) station
    - FoFo 2 Fase 2 Dakrails monteren, Hoe/Wat/Waarom
    - Lekkage kofferbak wagon, oorzaak iets anders?

    Ik denk eraan om rubber seal te gebruiken, dat loopt misschien beter in de kieren, en als je vlak smeert, vormt het minder een barrière voor de waterafvoer, waarvoor de goot bedoeld is. Ik zou willen voorkomen dat er water in de goot blijft liggen door een kwak kit.
     
  4. Als je de rubber seal van Bison bedoelt denk ik dat je beter kit kan gebruiken. Ik heb dat spul laatst gebruikt (voor tuinhout) en ik vind het erg dik.
     
  5. Inderdaad, dat bedoelde ik. Ik had het idee dat je het met een kwastje wat minder dik en preciezer kan opbrengen dan wat uit een kitspuit komt, maar blijkbaar valt dat tegen. Goed om te weten, dank je wel.
     
  6. Ik heb vandaag nog even geprobeerd om de hemelbekleding verder los te halen. De lampjes heb ik eruit gekregen, maar de twee ronde pluggen door de hemelbekleding bij de achterklep krijg ik er niet uit, zelfs niet met een tang. Ook de kap met het brillenbakje/alarm sensoren in het midden voorin kreeg ik er niet uit. Ik ben bang dat ik iets breek als ik harder trek.
     
  7. Ja das klote, dingen afbreken blijft altijd een dingetje.
    Ik weet niet of zulke info ook in de Haynes manual staat?
    Ik ga dit weekend denk ook eens kijken waar die lekkage nou precies vandaan komt, als t ff kan hoop ik het gelijk op te lossen
     
  8. Gewoon met een kitspuit, pak een latje waar de verf mee mengt, maak hem bijna de zelfde vorm als de goot, dan kun je hem mooi strak maken, daarna inspuiten met en spuit van water en sop, dan met de vinger super glad maken, heb ik met mijn focus 2 fase 2 ook gedaan.
     
  9. Ondertussen nog een keer aan de slag geweest. De pinnen achterin heb ik eruit gekregen door verschillende kunststof touwtjes eromheen te draaien en dan verschillende kanten op te trekken/wiebelen. Er was behoorlijk veel kracht voor nodig.

    Ik heb de hemelbekleding bijna los, maar wat me nog niet is gelukt is:
    - A-stijl kap eraf krijgen. Het lijkt een andere clip te hebben dan de andere kappen. Is dit eentje die je af moet breken? Ik heb eronder gekeken, en ik heb het idee dat het misschien ook te schuiven is (in de richting van de voorkant van de auto), maar ik heb grip.
    - De zonnekleppen hebben een lampje, maar ik zie geen stekkertje om ze los te koppelen. Waar zit die? Misschien kan ik de hemelbekleding naar achteren eruit schuiven zonder de A-stijl kap los te maken.

    Ik zag ook dat er een airbag zit aan de zijkanten (B-stijl) moet ik daar extra voorzichtig zijn? Wat mag wel en niet?
     
  10. Ik gebruik meestal kneedbare gum die men ook gebruikt voor koplampen.

    ik meen dat je moet oppassen met siliconen kit want dat vreet de lak aan.
     
  11. Plan A lukte bij mij niet, na uitgebreid de lage dakrail bevoeld te hebben leek deze vastgeklonken te zijn, kon iig geen moer/bout ontdekken met m'n vingers, plan B was de naden onder de dakrail en bij de scharnieren van de klep gewoon volspuiten met lak, dat heeft gewerkt, want nu weer droog vanbinnen. Originele lak was op de naden gescheurd door uitzetten en krimpen.
     
  12. Ik ben benieuwd hoe lang dat houdt, wens natuurlijk het beste voor je.

    Bij mij kon je de schroeven en moeren van de dakrails gewoon zien na het laten zakken van de hemel. Ik heb meteen beide kanten afgekit met Bison Auto Marine, bij het stuk bij de achterklep, waar de naden van de carrosserieplaten samenkomen. In de goten in de carrosserie onder de dakrails zag ik haarscheurtjes in de lak over de hele lengte, Dat heb ik met lak opgevuld, omdat daar weinig beweging in zit, het op zich (nog?) niet lekte, en ik wilde de afwatering niet verstoren.

    Ik heb overigens naaste deze lekkage ook lekkage gehad bij het derde remlicht en een van de remlichten in de achterklep. Erg fijn allemaal ...
     

Deel Deze Pagina