1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Led koplamp verlichting

Discussie in 'Electronica' gestart door hans01, 31 okt 2018.

  1. Kan zonder canbus. De FF 2.1 heeft namelijk geen koplamp controlle.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  2. Dank je Freddie
     
  3. Moet ik deze in de Focus 3.1 ook activeren net zoals xenon? Of is led wel plug en play?
     
  4. Volgens mij heeft de Focus 3 controle van de verlichting. Aangezien led een lagere weerstand heeft zal het dan moeten worden aangepast.
     
  5. Met zo'n canbus module is het bij een 3.1 ook plug and play.
     
  6. Hier nog wel wat info: klik
     
  7. Bij de Focus 3 worden de halogeen koplampen aangestuurd d.m.v. een PWM (Pulse Width Modulation) signaal. Hierbij wordt de spanning naar de halogeenlampen op een zeer hoge frequentie in en uitgeschakeld. Deze frequentie is dermate hoog dat dit met het blote oog niet zichtbaar is. In de praktijk is hierdoor het voltage dat op de lamp staat aanzienlijk lager als de accuspanning. Wanneer je gaat meten is circa 9 Volt gemiddeld vrij normaal. Het doel van het PWM signaal is om de levensduur van de halogeenlampen te verlengen. Wanneer de halogeenlampen van spanning zouden worden voorzien van de accuspanning zouden de halogeenlampen vanwege de relatief hoge spanning van de Focus 3 geen lang leven hebben.

    Een LED lamp is in principe prima geschikt om te worden aangestuurd door een PWM signaal. PWM is een prima methode om een LED lamp te dimmen. Echter zijn de meeste automotive LED lampen voorzien van elektronica (bijvoorbeeld een spanningsregelaar/overspanningsbeveiliging). Deze elektronica is in veel gevallen niet geschikt om te worden aangestuurd met een PWM signaal. Het aansturen d.m.v. PWM kan leiden tot een aanzienlijk kortere levensduur van de elektronica.

    Daarnaast ligt vanwege het PWM signaal de spanning op de LED lamp dus gemiddeld op circa 9 Volt. Dit terwijl de lichtopbrengst die door de fabrikanten wordt opgegeven over het algemeen gebaseerd is op een hoger voltage. De LED lampen branden dan vanwege het PWM signaal dus niet op hun volle sterkte.


    Door de koplamp instelling in de centrale voertuigconfiguratie te wijzigen worden de koplampen niet meer d.m.v. PWM aangestuurd maar d.m.v. de accuspanning en wordt tevens het lampcontrole systeem voor de dimlichten gedeactiveerd. Deze instelling is uitermate geschikt voor het toepassen van aftermarket Xenon of LED. Er hoeven geen speciale "CANbus" sets of "Warning Cancellers" te worden toegepast.
     
    Dark Angel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina