1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Led dagrijverlichting Grill

Discussie in 'Exterieur' gestart door ArnoB, 8 jun 2015.

  1. Let er op dat er verschillende soorten/merken DRL controllers zijn waarbij de draadkleur lang niet altijd dezelfde functie heeft.

    Je moet dus altijd uitgaan van het schema dat bij de controller zit of dat de verkoper meelevert. Als je dit niet doet loop je de kans dat je de controller verkeerd aansluit en dat deze hierdoor defect gaat.



    Wettelijk gezien mag de DRL verlichting niet branden wanneer de stadslichten, dimlichten of mistlampen aan de voorzijde branden. Wanneer 1 van deze dus wordt ingeschakeld moet de DRL verlichting dus wettelijk gezien uitgaan of dimmen.

    Wanneer de DRL verlichting wordt gedimd wanneer de stadslichten, dimlichten of mistlampen worden ingeschakeld wordt de gedimde DRL verlichting gezien als stadslicht en dienen de normale stadslichten in de koplampen te worden uitgeschakeld. Het tegelijkertijd voeren van gedimde DRL verlichting en stadslichten is niet toegestaan.
     
  2. JW: heb je een link naar de Wegenverkeerswet waar staat dat dit zo is? Vlgs is het toegestaan om DRL te voeren zonder te dimmen.
     
  3. #283 JW, 10 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2016
    Ik heb hieronder even de relevante informatie geplaatst die ik hierover heb kunnen vinden (niet relevante informatie heb ik even weggelaten).


    Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:

    6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87)

    6.19.7. Elektrische schakeling De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

    Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.



    En verder:



    RVV Art. 41: Bijzondere lichten

    1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.




    De DRL verlichting mag dus alleen overdag branden wanneer de overige verlichting niet brand. Wanneer de overige verlichting wordt ingeschakeld dient de DRL verlichten uit te gaan of te worden gedimd (en wordt dan in gedimde vorm gezien als stadslicht).
     
  4. Grappig, dat maak ik niet op uit jouw quotes.

    In onderstaande Nederlandse wet lees is dat er dagrijverlichting mag worden gevoerd, maar niets over het verplicht dimmen bij het inschakelen van dimlicht.

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798
     
  5. #285 JW, 10 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2016
    Dimmen is ook niet verplicht. Je kan er ook voor kiezen om de DRL helemaal uit te schakelen wanneer de overige verlichting is ingeschakeld.

    De DRL verlichting mag simpelweg niet (op volle sterkte) branden wanneer de overige verlichting is ingeschakeld. Door de lampen te dimmen waardoor de lichtsterkte sterk afneemt worden ze niet meer gezien als DRL maar als stadslicht en zodanig vallen ze dan ook onder de wetgeving m.b.t. stadslicht. Gezien je maar 2 stadslichten mag hebben moeten de stadslichten in de koplampen dan worden uitgeschakeld.


    Het dimmen van de DRL verlichting is een aantal jaren geleden ontstaan doordat een aantal automerken dit af fabriek toepasten. Hierbij werd feitelijk gebruik gemaakt van een maas in de wet door de DRL verlichting in gedimde toestand aan te merken als stadslicht. Dergelijk auto's hebben naast de gedimde DRL als stadlicht ook geen apart stadslicht meer.
     
  6. #286 Gerke76, 10 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2016
    Hoi,

    Dank voor jullie antwoorden zover.:thumbs:

    [​IMG]

    Ik denk dat deze het wordt. Twee mogelijkheden om aan te sluiten dus. In de foto's staat wel een verklaring van de draden, maar niet of je ze allemaal moet aansluiten. Dus... wie brengt duidelijkheid?

    Verder: hebben jullie foto's van de positie van de DRL unit in de auto? En die svhuimpads die aangepast moeten worden, is dat goed te doen? M.a.W is dit een inrit klus of toch meer iets voor op de brug?

    Hoor het graag.

    Grt,

    Ger
     
  7. Kan best op de inrit hoor. Heb ze dr gewoon uitgesneden. De bumper hoeft dr ook niet af ofzo. De unit zelf heb ik naast het ontgrendel mechanisme van de motorkap geplaatst. Zie je bijna niets van.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  8. Ha, ok. En de kabels vanaf de zekeringkast en de min gewoon verlengd richting de aansturingsunit?
     
  9. #289 bjauto, 10 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2016
    Zelf heb ik de driehoeken verwijderd door een plamuurmes tussen de driehoek en de onderspoiler te duwen en de klempuntjes weg te duwen. Door dan aan de zwarte driehoek te trekken komt deze vrij eenvoudig los. En om de draden goed te kunnen leggen heb ik de koplampunits losgeschroefd en er uit geschoven. Werkte ook wat vrijer.

    Weet iemand trouwens wat de functie van de schuimblokken achter de driehoeken is? Ik heb ze ook helemaal verwijderd (wel bewaard).
     
  10. Ja inderdaad. Verlengt.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  11. Plamuurmes?? Gatverdamme, da's best rigoureus!

    Wat die schuimpads betreft: voetganger protectie, geluidsisolatie, denk ik?

    Tegen de tijd dat ik de set binnen heb meld ik me weer om moed te tanken...;)
     
  12. Jeetje , moed verzamelen? Je ze toch niet de flex in je auto? Zijn maar wat lampjes hoor. ..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  13. Ik zou willen dat ik die instelling had... Denk dat ik 'm op de brug zet en de binnenschermen even los haal of de koplampen uitbouw.
    Ik heb er vandaag eens voorzichtig aan getrokken en gewrikt, maar het wil nog niet loskomen... Dus: even de zaak losmaken maar.
     
  14. Het is echt geen hogere wiskunde.
    Even de koplampen dr uit een je hebt ruimte zat. Het mooi wegwerken is nog het meeste werk.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  15. Seauw, de set is besteld. Zal morgen een foto maken van de zekeringkast om jullie advies over de juiste plek voor de bypass zekering in te winnen.
     
  16. Ok,

    De zekeringkast. Lijkt erop dat 42 niet bezet is en maar één contactstrip heeft:

    [​IMG]

    Lijkt erop dat bij mij 42 ook niet bezet is. Welke zekering zou ik moeten nemen i.p.v. 42? Weet zo even niet welke zekering geschakelde voeding heeft. Iemand die al een alternatief gebruikt heeft?
    Mijn zekeringkast wijkt overigens op verschillende punten iets af van de afbeelding in het boekje... Maakt het niet eenvoudiger. :confused:

    Hoor het wel weer! ;)
     
  17. Gewoon proberen? Steek hem dr gewoon ergens bij


    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  18. Hier een filmpje hoe je een geschikte aansluting kan vinden.

    https://www.youtube.com/watch?v=Q3ZBHG24ghY
     
  19. Toch maar even de multimeter ter hand genomen. Zowel 43 als 44 zijn onbezet, maar beiden hangen aan de acc.
    Motor uit: geen spanning, motor aan: dikke 14V! :rock:

    [​IMG]

    Blijven er twee vragen over: kan ik daar gewoon gebruik van maken zonder dat er al een gebruiker aan zit? Dat kan dan met een gewone zekering-met-kabel, neem ik aan? Hoef ik geen bypass aan te schaffen, lijkt me. Of is die laatste gewoon het handigst?
     
  20. Gewoon een zekering in. . Als er wat aan zou hangen had er een zekering ingezeten. .

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina