1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Leaserijders vaker betrokken bij ongevallen?

Discussie in 'Media' gestart door gerardTDCI, 15 okt 2019.

  1. zag dit artikel voorbij komen, https://www.nu.nl/auto/6003863/hoe-...s-van-leaserijders-teruggedrongen-worden.html
    nou kan je een mening hebben over leaserijders maar dat gaat het hier niet om.

    beetje kort door de bocht vind ik, 6% is verantwoordelijk voor alle schades in een jaar maar ze maken toch ook veel meer kilometers?

    het antwoord van Athlon is dan wel weer positief om de leaserijders (vrijwillig) mee te laten doen om kennis en rijgedrag te vergroten.
     
  2. Als zakelijk lease-rijder kan ik alleen maar instemmen dat dit erg kort-door-de-bocht is. Ik rij ongeveer 50.000 km/jaar en daarvan is 45.000 km zakelijk.

    Even een klein stukje uit dat artikel van nu.nl:
    Dit vind ik een goede suggestie. Sinds dat ik deze auto heb met automaat, adaptive cruisecontrol met lane assist en file-assistent, rij ik veel rustiger. Nu was ik al niet zo'n agressieve deelnemer in het verkeer, maar met deze technieken is filerijden een genot geworden! Natuurlijk is filerijden nooit echt leuk, maar ik kan echt blij worden wanneer de auto zelf de file volgt met remmen, gasgeven en sturen. Echt heerlijk!

    Dankzij de adaptive cruisecontrol houd ik ook beter afstand tot mijn voorligger.
    Mijn vorige auto was een 308SW. Toen ik die 1 maand had, heb ik er een ongeluk mee gehad: een kop-staart botsing op de A50. Resultaat: 12.000 Euro schade. Met deze Ford zal dit veel minder snel gebeuren, want...
    Toen ik op de A50 reed, was het januari, het was al donker (vroeg in de avond) en het was gemiddeld druk. Dat wil zeggen, het verkeer reed goed door, maar niet met 120 km/u. Met een gangetje van ongeveer 100 km/u ging ik samen met mijn voor- en achterliggers een aantal vrachtwagens inhalen. Ik reed ongeveer 1 seconde achter mijn voorganger (ja, dat is te kort). Ik zag de remlichten, wilde gaan remmen, maar zag ineens: oei, die remmen héél hard en voor ik ook maar kón remmen, zat ik er bovenop. De eerste persoon van de kop-staart botsing vertelde later dat zij voor zich zag dat er flink geremd werd en zij remde zelf "uit alle macht". Dat was een BMW. Nou, een BMW staat heel snel stil wanneer je dat doet. Geen tijd om te reageren.
    Met zo'n systeem als nu in mijn Focus zit, kan de auto reageren op dit soort situaties.

    Wat ik ook mooi vind, is dat de auto bij het achteruit rijden controleert of er links of rechts verkeer aan komt. Zo ja, dan krijg ik daar een overduidelijke waarschuwing voor. Ik heb geen achteruitrijcamera (mijn ervaring met andere auto's is, dat ik die niet actief gebruik), maar dankzij dit systeem zitten er toch "ogen" achter mijn hoofd die opletten. :)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Leasewagens rijden meer kilometers dan privewagens Die zijn dus meer onderweg en op de weg. Dus de kans is dan ook veel groter dat je een aanrijding kan krijgen.
     
  4. lijkt me ideaal maar schuilt hier niet het gevaar dat je dan snel afgeleid bent?
    ach, de auto doet het wel dus kan ik even rustig om mijn telefoon kijken?
     
  5. Plus meer in de spits, als het drukker is.
     
  6. :confused:
    het is toch altijd drukker in de spits.....anders heet het geen spits Maarten :mrgreen:
     
  7. Klopt. Gelukkig geeft de auto een waarschuwing na 13 seconden dat ik mijn handen aan het stuur moet houden. Doe ik dat niet, dan gaat na 5 seconden een alarm af. Reageer ik daar niet op, dan gaat de auto vaart minderen.
    Verder merk ik dat de lane assist soms de verkeerde strepen wil volgen, zoals bij een afslag in de bocht. Dan denkt hij: ik wil rechtdoor, maar dat was dus de afslag naar rechts, terwijl de weg naar links afbuigt. Oftewel, ik moet wel steeds opletten of de lane assist geen foutje maakt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Ik ben ook een stuk rustiger gaan rijden met lane assist en adaptieve CC.
    De systemen zijn nog niet zo geavanceerd als autopilot van Tesla maar zeker in de file is het zalig. Het enige dat ik zou willen in de file is dat je kan kiezen of de auto in het midden, links of rechts in de rijstrook aan moet houden.
    Op de linkerbaan zou ik het liefst willen dat de auto dan wat meer links blijft rijden zodat motorrijders er makkelijker tussendoor kunnen. Als je rechts rijdt dus juist rechts aanhouden. Bij normale snelheden is in het midden prima.
     
    Doc en musiman vinden dit leuk.
  9. @meeder Precies dat vind ik dus ook. Hij houdt geen rekening met motorrijders, wat ik anders wel altijd doe wanneer ik in de file rij.
     

Deel Deze Pagina