[/URL][/IMG] Had ook via de PB al wat reacties...ff paar dagen ziek geweest..vandaar wat laat. Thanx vd reacties. Wat ik overigens bedoel met 'doffe plekken' zijn twee van zulk soort plekjes. Alsof iemand er iets heeft geprobeerd weg te poetsen...wat kaal.
Ik ben op de S-max van mijn vader ook al eens zo'n plek tegengekomen. Even met de dap erover (medium en final cut) en er was niks meer van te zien kostte niet eens heel veel moeite.
Dat klinkt hoopgevend Met de "DAP" heb je dus enkel de plek behandeld? Of moet je wel dat hele deel (portier / scherm e.d) doe om onderling verschil te zien?
Mits je de goede spullen hebt is een plek als die redelijk makkelijk weer tot glans te polijsten. Echter de ene plek is de andere niet, en de ene lak is de andere niet, dus ik beoordeel het altijd ter plekke. Een plek zoals op de foto zou je plaatselijk kunnen polijsten. Of het resultaat over het hele paneel gezien dan naar wens is kan je ook pas dan beoordelen. In elk geval hoef je niet de gehele auto te doen.
Ik ben voorzichtig met de uitspraak dat het snel weg te werken is met een DAP. Ik heb me daarmee vaker in de vingers gesneden. Dan kwam er schuurwerk aan te pas, of was het helemaal niet meer te corrigeren. Je weet het pas écht als je wat dingen probeert.
Ik kan wel zeggen dat de vorige eigenaar mijn lak volledig heeft laten vern**ken vlak voor verkoop. Alsof ze de polijstmachine erop gezet hebben zonder de auto eerst te wassen. In mijn naiviteit dacht ik dat ik de swirls zelf wel weg kon polijsten, maar dat gaat echt niet.
Welke combi gebruik je [MENTION=14628]Vogel[/MENTION]? Het kan natuurlijk zijn dat je lak knetterhard is, waardoor het vreselijk moeilijk is om te corrigeren. Als het swirls zijn, kunnen ze er uit. Wellicht heb je meerdere hits / zwaardere combo nodig, maar ze moeten er uit kunnen.
Wat [MENTION=13501]Joost91[/MENTION] zegt maargoed het blijft lastig om online een lak te beoordelen. Wellicht dat met een zware compound, of zelfs een rotary machine of machine met grotere uitslag dan een DAP, wel uitkomst kan bieden. Een DAP500/900 is een prima machine, maar mist correctie kracht op met name harde lakken. Daarom ben ik overgestapt naar een Rupes 15.
De vraag is ook of het wel swirls zijn of dat het diepere krassen zijn. We weten te weinig en hebben er geen beeld van. Deze case is best een nieuw topic waardig.
Zal wel iemand met een rotary zijn geweest die hem even dacht te poetsen, laatst nog een toyota corolla gehad om te detailen die zat van onder tot boven met de hologrammen van een rotary, de dap900 was sterk zat om ze volledig te corrigeren.
[MENTION=13418]Centennial[/MENTION] met welke polish heb je die hollogrammen verwijderd? Rotary is beter in corrigeren maar als je niet oppast veroorzaak je inderdaad die krassen waar je het over hebt. Beter is dan de volgende stap te nemen door de finishen met Dual action (DAP). Ik heb het vermoeden dat jij dat hebt gedaan. Maargoed, ben er niet bij geweest
een bekende van mij die had een toyota gekocht en deze werd gepoetst afgeleverd.. was een klein bedrijfje, deze heeft hem zelf gepoetst met als resultaat dat je echt van die sporen op het hele dak en motorkap zag als de zon erop kwam, echt van die sleepsporen van de polijstmachine. Ik heb deze auto netjes gewassen geheel met klei gedaan en met 3 stappen met de dap geheel gecorrigeerd, ik begin niet eens aan een auto die niet schoon en met klei bewerkt is. Sommige denken zo even met een rotary aan de gang te kunnen maar dit is niet echt iets wat even makkelijk is als met een dap polijsten. Dit is gedaan met de polijst producten van monello zowel pads als de 3 verschillende stappen polijst middelen.
Aaah ok, met monello welbekend. En ook een welbekend verhaal over de kleine poetsbedrijven..... Maargoed, goed opgelost dus