1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lampje tellerunit vervangen.

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Peter, 6 jul 2008.

  1. Ik heb 1 ? lampje kapot van de snelheidsmeter en wil deze vervangen. Preventief vervang ik ze allemaal dan. Althans dat is de bedoeling.

    Ik heb het forum doorgespit, heb wel gelezen dat het mogelijk om 5 lampjes gaat T5, maar geen topic kunnen vinden voor demontage.

    Dus mijn vraag aan jullie: hoe krijg ik het dashboard geopend dat ik er bij kan?
    Is er een How_To topic van..... misschien een linkje?

    Greetz,

    Peter
     
  2. Zeer simpel:

    2 of 3 schroefjes verwijderen in de bovenin zwarte plastic rand rond je teller.
    Trek deze er dan af (denk aan het stekkertje van de kofferklep schakelaar).
    En de teller zit dan met 4 schroeven vast. Trek de stekker los dmv de hefboom achterop de stekker: nokje indrukken en hendeltje naar beneden trekken. De lampjes kan je dan zo bij komen.
     
  3. Bij onze focus is het lampje ook stuk dus als je een how to maakt dan kan ik ook even kijken.
     
  4. Ik heb geen focus 1 meer maar uit me hoofd moest het zo:

    1. Draai de drie schroefjes eruit aan de bovenkant van de kap.
    2. Trek voorzichtig de zwarte teller kap eruit, als die een beetje los zit maak het stekkertje los van de achtklepschakelaar.
    3. draai de schroeven van de unit los (4 stuks).
    4. nu kan je het geheel er voorzichtig uittrekken.
    5 Maak de stekker van de unit los (is dacht ik een klipje wat je om moet duwen, hefboom)
    6 Het geheel kan eruit.
    7. nu kan je de lampjes eruit halen door ze een slag te draaien (halve cm)
    8. Ik heb toen het cruisecontrol lampje op de plek van de kapotte lamp gedaan (had geen cruisecontrol lampje, zat er wel.)

    !!!De tellerunit mag je niet ondersteboven houden dan kunnen de tellers kapot gaan!!
     
  5. Duidelijk allemaal.
    Zo moet het m.i toch wel lukken. :thanks:
     
  6. heeft iedereen nou poep in zijn ogen; das toch hetzelfde als ik hierboven getyped heb :neu_ugly:
     
  7. Mensen die dit nooit hebben gedaan en niet handig zijn vinden het eng om een schroefje er uit te draaien. Daarom dacht ik, werk jouw post even stap voor stap uit.
    Het is voor sommige minder vanzelfsprekend. Maar de credits zijn voor jou dutchguy :P :lol:

    ps
    Peter misschien moet je onderwerp even verandere naar "vervangen lampje tellerunit" of iets dergelijks. Dashboard is ongeveer alles voorin :D
     
  8. @Dutchguy & Kolere

    Je kan mij erg veel vragen over pc en reparatie, je mag me alles vragen over tomtom........ maar auto's :oops:

    Ik ben niet te benauwd om een schroefje los te draaien, maar reparatie aan een auto etc ....het is idd voor mij iets wat zeer zeker niet vanzelfsprekend is.

    Ik ben dan ook blij met elke info op een vraag.
    Voorbeeld, dat van de teller (en op de kop houden)... het is dat het mij verteld is, anders had ik er never nooit geen rekening mee gehouden.

    En voor de rest heb ik alleen maar diepe bewondering voor hen, die fluitend tellerunits, schakelaars, koplampen (angeleyes) vervangen :!:

    Nogmaals zoals eerder vermeld: allemaal bedankt voor de info.
    Nog even en ik durf de volgende keer nauwelijks nog iets te vragen.

    edit: topictitel aangepast.
     
  9. tom tom?

    die moet je toch ook uit elkaar schroeven om een adres in te voeren :lol:
     
  10. Yip :lol:

    Het duurt even voor de buizen warm zijn en je beeld hebt.

    Bij de nieuwste versie wordt het toetsenbord ook middels relais aangestuurd. Een hele verbetering. :woohoo:
     
  11. Ben vanmorgen even bezig geweest, en alle 5 lampjes zijn nu vervangen.

    Dadelijk even in omgekeerde volgorde de unit terug plaatsen, en inderdaad...... piece of cake, appeltje / eitje
    Maar je moet het wel even weten.

    Zijn er misschien ook nog tips of een how_to om de lampjes te vervangen die bij de regelknoppen (verwarming, aanjager etc) geplaatst zijn?
    Dan kan mijn dag niet meer kapot, ondanks de regen. :D
     
  12. Heel mooi!
    en ehhh....
    Das natuurlijk niet de bedoeling he :o
     
  13. Voor de mensen die geen zin hebben om te lezen of graag plaatjes
    kijken, hierbij de plaatjes versie met beperkt commentaar:
    (ohja, benodigde gereedschap: 1x kruiskopschroevendraaier)

    De bewuste stekker met hefboom:

    [​IMG]

    De 5 lampjes die je met een tangetje eruit draait ivm borging:

    [​IMG]

    De voorkap eraf waardoor het duidelijk word waarom je alle service-
    lampen niet kan vervangen.... zijn diode's:

    [​IMG]

    Close-up:

    [​IMG]

    Van bepaalde stappen zijn geen foto's gemaakt, puur omdat dat hier
    goed beschreven staat :wink:
     
  14. Bij mij is ook één lampje van de snelheidsmeter kapot.
    Van 0 t/m 70 km/h wordt de snelheidsmeter niet verlicht.
    Kan iemand mij ook vertellen om welk type lampje het hiet gaat.

    Kijk voor het juiste type lampe hier
     
  15. zou je deze lampjes evt kunnen vervangen voor bijv blauwen exemplaren?
     
  16. Dat kan, maar zal geen nut hebben, aangezien de tellerunit voorzien is van een heel dun groen laagje.

    Je schijnt het er wel af te kunnen krijgen maar is volgens mij monnikenwerk ;-)
     
  17. Groen filter is eruit te halen. Ook het lcd venstertje waar de km stand instaat kun je ombouwen naar blauw (linkje). Zelfs met de knipperlichtaanduiding kan dat. En dan ook nog alle schakelaars en je bent een heel eind op weg. Genoeg over te vinden op internet.

    Vb schakelaar
    [​IMG]
     
  18. Goede duidelijk How-To is dit :thanks:
    Bij onze Focus is ook één lampje kapot en wel bij de benzinemeter. Vrij vervelend kan ik je vertellen en ik zat er eerst over na te denken om het te laten vervangen maar met deze How-To lukt het helemaal!
     
  19. Afgelopen zaterdag ook de tellerunit er uitgehaald om het kapotte lampje te verwissellen met het lampje dat er naast zat, zodat in ieder geval de snelheidsmeter weer volledig/voldoende verlicht wordt.
    Toen ik de unit er weer inzette en het contact omzette, schrok ik even enorm, want de tellers van de toerenteller en snelheidsmeter sloegen allebij helemaal uit! Om (gelukkig) daarna weer naar nul terug te gaan. Waarschijnlijk was dit om de meters te calibreren.
    Een ander punt dat mij opviel, is dat na herinstallatie de dagteller weer op nul begint.
     
  20. Ja! Dat doen ze, maar 't kan geen kwaad. Ze zijn gewoon de nulstand kwijt zoals je zegt. En zo kun je alle lampjes testen : zet het contact op "0" en druk de reset-schakelaar van de dagteller in, houdt deze ingedrukt en zet het contact op "2", blijf deze indrukken, tot je ziet dat er iets anders verschijnt dan de dagteller. Door nu de reset-schakelaar kort in te drukken, kan je door de verschillende tests lopen, waaronder de batterijspanning. Ook kun je het toerental digitaal in je dagteller zien.
     

Deel Deze Pagina