1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

lak van de koplampen

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door henk67, 18 dec 2016.

  1. Wie heeft er een oplossing als de lak van de koplampen af gaat.
    Is er iemand binnen het forum die dit voor me zou kunnen oplossen.
     
  2. welke lak?
     
  3. Er zit alleen een coating op de koplampen, geen lak.
    Er zijn bedrijven die claimen dat ze die coating weer kunnen aanbrengen.
     
  4. probeer even een foto te maken.
     
  5. #6 JW, 18 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2016
    Dit is de UV coating die loslaat. De UV coating is er om er voor te zorgen dat de koplampen niet bovenmatig snel verweren als gevolg van de UV stralen in het zonlicht.

    Helaas is bij sommige koplampen de UV coating niet altijd even hoogwaardig. Vooral bij goedkopere aftermarket koplampen komt het relatief vaak voor dat de UV coating loslaat. Daarbij kan het gebruik van lampen zonder UV filter (goedkopere Xenon lampen hebben dit vaak niet) ook invloed hebben op het loslaten van de UV coating van de koplampen.


    Er zijn inderdaad bedrijven die de koplampen opnieuw kunnen voorzien van een UV coating. Dit is echter over het algemeen niet goedkoop.

    De FK Angel Eyes die ik destijds in mijn Focus 2 had hadden ook last van loslatende UV coating. Gezien deze lampen destijds vrij goedkoop waren vond ik het niet interessant om deze opnieuw te laten voorzien van een UV coating. Ik heb er dan ook voor gekozen om de koplampen te polijsten en regelmatig te voorzien van een goede wax laag.
     
  6. #7 bassochist, 8 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2017
    bij de fusion van de vrouw, liet ook de uv laag los, ik heb het opgelost door deze helemaal te schuren en te polijsten (dat is eigenlijk ook de enige oplossing buiten het vervangen van de koplampen of het koplampglas), en vervolgens een uv coating aan te brengen van IGL, flesje kost 30 euro, en blijft een jaar zitten ongeveer, gewone wax of sealant gaat niet werken, dit blijft hooguit een paar weken zitten, je kan er ook voor kiezen om ze tevoorzien van een 2k blanke lak.

    hier wat foto's van voor en na, ga uit van een 3 kwartier tot een uur per lamp.

    voor.
    [​IMG]

    tijdens het schuren.
    [​IMG]

    na het polijsten.
    [​IMG]

    totaal plaatje.
    [​IMG]

    spullen die ik gebruikt heb.

    eerst schoonmaken met gewoon autoshampoo en daarna drogen

    nat schuren met korrel 1000

    nat schuren met korrel 2000

    nat schuren met korrel 3000

    daarna nogmaals schoonmaken en drogen

    daarna machinaal polijsten met een DA machine (ik gebruik een dap 900)
    - oranje light cutting icm monello inizio
    - witte polishing pad icm monello mezzo
    - groene finishing pad icm monello finale

    vervolgens weer goed schoonmaken, drogen en dan een wax, sealant of coating naar wens aanbrengen of spuiten met een 2k blanke lak.

    bescherming is wel noodzakelijk anders zijn ze binnen no time weer geel.

    resultaat was een beter uitziende auto, de lichtopbrengst significant verhoogd en het strooilicht geminimaliseerd.
     
  7. Dat is niet duur maar ook niet erg lang.

    Helaas maar gedurende een jaar.

    Het is wat al eerder wordt genoemd: goede oplossingen (en ook voor de langere termijn) zijn niet goedkoop.
     
  8. #9 bassochist, 8 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2017
    dat is niet helaas maar een jaar als je die coating gewoon opnieuw aanbrengt na een jaar niks aan de hand dan blijven ze gewoon mooi, lange termijn oplossing is spuiten met 2k blanke lak, want je mag mij wel eens een coating opnoemen die langer blijft zitten als een jaar.
     
  9. Wat is eigenlijk de reden dat je de koplampen in de auto hebt laten zitten?
    Resultaat is goed!
     
  10. het is ten eerste niet nodig en je moet iets hebben om de lamp vast te houden en in de bankschroef klemmen zag ik niet zo zitten, als ik ze zou willen spuiten zou ik ze er na het polijsten uit halen, maar ik ga eerst kijken hoe die coating zich gaat houden, deze zit er nu een half jaar op en alles ziet er nog prima uit.

    en op het moment van polijsten was ik nog niet in het bezit van etis, dus ik wist ook niet of de bumper eraf zou moeten, en er was geen tijd om voor langere tijd de koplampen eruit te halen omdat de vrouw nog met de auto op pad moest.
     
  11. Ah vandaar. Het leek me makkelijker met het oog op het per ongeluk raken van het lakwerk van de auto.
    Ik ben wel benieuwd hoe de coating zich houdt.
     
  12. daarvoor heb ik m ook rondom afgetaped.
     
  13. Ik heb hier nog 2 lampen die je best van mij mag doen hoor.
    Ikzelf ben niet in het bezit van de middelen om dat te doen.
    Misschien dat Gertjan ze dan kan voorzien van deze laklaag.
    Maar als ze eerst maar eens klaar zijn en in die wax dan ben ik al zeer blij.
     
  14. Gertjan gaat de lampen opknappen.
     
  15. Lampen in de auto laten is in principe het makkelijkste. Ik doe regelmatig auto's polijsten en dus ook koplampen. Ik laat ook altijd de lampen in de auto zitten. Qua schuren ligt het aan de oxidatie om machinaal of handmatig te wetsanden. 2a3 hits met de rotary en een UV/sunblocker erop en klaar. Afhankelijk van de oxidatie en temperatuur 30 tot 60 min voor een complete set.
     

Deel Deze Pagina