1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Laadstroom dynamo zakt van 14 naar 12 volt

Discussie in 'Electronica' gestart door Vi-Power, 1 jun 2018.

  1. Ik heb net een nieuwe accu geplaatst in mijn focus 3. Oude accu “leek” helemaal op te zijn (zelf na 1 dag aan de druppellader binnen 2 dagen leeg). Uit nieuwgierigheid heb ik de nieuwe accu en dynamo doorgemeten.
    Resultaat: accu in rust 12,5v. En net na het starten van de motor geeft de dynamo een laadstroom van 14.5v (prima toch). Maar na elke minuten zakt de laadstroom helemaal naar 12.5 v. Zelfs bij 2000-3000 toeren blijft laadstroom rond 12.5v.
    Is dit normaal? Doet de stroomregelaar dit? Of is de dynamo toch de boosdoener?
    Wat ik weet is dat een accu bij laadt vanaf zo’n 14v of meer. 12.5v lijkt mij dan niet voldoende om bij te laden. (Misschien is dit ook de reden waarom mijn oude accu de geest gaf of niet of nauwlijk bijlaadt tijdens het rijden.

    Gr Vi
    1.6 ecoboost Focus 3 titanium
     
  2. yep dit klinkt idd niet goed.
    laastspanning is 13-15volt
    12.8volt is volle accu en 12.3volt is vaak lege accu
    dit is zonder welke verbruiker dan ook gemeten, ander moet je hiervoor een speciale meter hebben.
    12.5volt kan als de accu echt vol is, dat hij gestopt is met laden. als je doorrijdt en zakt dan tegen de 12volt, wil dus zeggen dat dynamo niet bij laad.
    dit kan zijn omdat hij denkt dat de accu helemaal vol is. of omdat hij niet goed werkt.

    heb je na accu wissel wel de bms gereset, anders moet je dit eerst ook doen
     
  3. Ik heb de bms indd gereset (5x op achter mistlampknopje drukken ect...) vlak nadat de nieuwe accu er in zat (varta d54 gloedje nieuw).

    Hij start nu verder prima enzo hoor. Maar vond de drop in laadstroom niet normaal.
    Accu is nieuw en startklaar geleverd, kan het zijn dat de spanningsregelaar dan de laadstroom omlaag bijsteld omdat de accu eigenlijk al 100% vol is?
     
  4. yep dat kan, heb gehoord van andere dat de dynamo zelfs stopt met opladen als de accu vol is. met mijn gare accu dit nog niet meegemaakt natuurlijk maar toch heb het gehoord
     
  5. Nou hopen dat dat het geval is. Komende tijd mar even rijden met de “Test screen” als het goed is staat ook de accu spanning ergens tussen.
     
  6. Is normaal. Als de accu voldoende is opgeladen zakt de spanning naar 12v. Dat is onderdeel van het Smartcharge systeem.
     
  7. 12,3 volt telt al als lege accu!?? Oei..dan is de mijne wel gaar...
    Radio valt na kwartier ofzo al uit als de auto niet op contact staat en is dan ook op contact niet meer aan te krijgen. Spanning is op dat moment 11,6 Volt... De start/stop werkt overigens ook al een tijdje niet meer dus ik had al wel zo'n vermoeden dat hij niet tof meer was
     
  8. 12.3volt is wel als je de accu uit de auto hebt en geen verbruikers erop hebt staan.
    tevens met de nieuwe agm accu's is dit anders. zelf is die van mij ook vaak rond/onder 12volt, maar start nog steeds. SOC is altijd al laag en alleen als ik op vakantie ben dan wil de start/stop ook 1x werken. in het algmeen doe ik toch altijd me koppeling intrappen en dus blijft de motor gewoon doorlopen.

    dat radio naar kwartier uitvalt doet bij meerdere auto's dit is puur om de accuspanning te besparen
     
  9. Ik heb een poosje ook problemen gehad dat de accu niet goed werd opgeladen. Bij mij was het toen de min (contact helemaal achterin) die niet goed vast zat. Deze goed vastgemaakt en toen geen problemen meer gehad. Controleer dus even goed of alles goed vast zit (massa-punten-check).

    Mijn start-stop doet het nu super. Zelfs met airco aan werkt hij vaker wel dan niet :)
     
  10. Nou mijn "prima" accu is inmiddels toch vervangen... (zie mijn post hierboven)
    Volgens de test die ik de dag na mijn post heb laten doen was mijn accu nog prima. Wel wat minder opbrengst maar hij kon nog wel ff mee. Hij is met zo'n digitale meter getest op SOC, koudestart en laadspanning.
    Twee weken later op de dag van vertrek naar vakantie weigert de auto te starten met de symptomen van een lege accu. Auto starten met startkabels en toch gaan.. Op de korte tussenstops geen last maar volgende morgen wéér niet starten. Dus weer kabels eraan en gaan. Maar op de tweede dag was het na 10min stilstaan al niet meer mogelijk te starten... die dag 2x startkabels gebruikt... Dag na aankomst een Ford dealer opgezocht en daar de accu laten meten. Na een ritje van goed 20 minuten werd te accu met eenzelfde tester weer "goed" bevonden. Volgens hun was er meer aan de hand. Ze vroegen zelfs of mijn blok niet te heet was geworden toen ze het nieuwe koelstofreservoir van de terugroepactie zagen... Toen in mijn allerbeste Frans geprobeerd uit te leggen dat het volgens mij toch écht de accu was hebben we de auto 10 minuten laten staan alvorens nogmaals te meten... en ja..heel verassend bleek toen de accu wél "aan vervanging toe" Volgens de garage gaat zo'n accu of ineens helemaal kapot, of hij is goed. Een beetje kapotte of verslechterde accu kon niet..
    Maar nu de accu vervangen is en im 207 euro lichter ben lijkt alles wel weer goed te zijn en heb ik nog twee fijne weken vakantie [emoji41]

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  11. #12 PhoenixNLx, 31 jul 2018
    Laatst bewerkt: 31 jul 2018
    zo, dure accu... ik heb 143 betaald, incl verzendkosten. Zonder was ie 123 euro, wel zelf vervangen dan, maar arbeid in Frankrijk is niet zo duur, dus 70 euro aan arbeid is denk ik wel prijzig toch?
    Maar goed, je kan weer verder! :)
     
  12. @PhoenixNLx Een vergelijkend warenonderzoek lijkt me wat lastig als je op vakantie bent. Denk dat Steef30 blij is dat het is opgelost.
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  13. Dat zeg ik, je kan weer verder ;)
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  14. Ik heb in NL ook net iets boven de 200 euro betaald bij de dealer. Dus ik denk dat het geen vreemde prijs is.
     
  15. Prijs is niet zo vreemd hoor. Ik wist al dat de accu 160 euro kostte. Door het start/stop systeem "kan" er ook geen normale lood accu in zoals die in oudere auto's zitten. Als ik online het juiste type Varta of Bosch accu had besteld was ik 150 euro kwijt geweest. Ik heb daar ter plekke gevraagd wat de prijs van de accu was een ze gaven ook die 160 euro aan. Ik was idd allang bij dat ik weer normaal verder kon dus neem die extra kosten wel voor lief. Zie me in het Frans ook nog niet onderhandelen tussen verschillende garages [emoji23]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
     
    PhoenixNLx, De Baat, rfknol en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina