1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kuga: Inbouwen chinese achteruitrij camera

Discussie in 'Exterieur' gestart door mrfatmen, 29 aug 2021.

  1. Na dat ik een paar jaar gelden een camera in mijn Focus geplaats heb. Wil ik het nu weer gaan doen in mijn Kuga.
    Helaas is de achteruitrij camera een van de weinige opties welke ik mis.

    Inmiddels heb ik een camera aangeschaft, een verbeterde versie van de camera welke ik ook in de focus had.
    Er is nog geen specifieke unit voor de Kuga mk3 beschikbaar maar deze moet prima passen tussen de kentekenverlichting.
    [​IMG]

    Ben inmiddels informatie aan het opzoeken hoe ik de camera gaat aansluiten.
    Dat zal weer rechtstreeks op de APIM worden waarschijnlijk. Echter gaat dit een flinke klus worden aangezien voor het bereiken van de APIM bijna heel de middenconsole eruit moet.

    Zodra de camera binnen is volgt een uitgebreid foto verslag.

    Als er mensen zijn met ervaring voor de handeling sta ik open voor tips.
     
  2. met een beetje mazzel zit rechts achterin de connector voor de camera kabelboom, deze loopt in een keer naar de APIM!
     
  3. Deze onthou ik even. …
     
  4. #4 mrfatmen, 31 aug 2021
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
    Kan ik er vanuit gaan dat als connector C425 op punt 13 en 14 bedraad is.
    Dat dit rechtstreeks naar de APIM toe loopt?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. C425 zit nog in de klep, ik zou zelf op zoek gaan naar C327 of deze boven de hemel zit vlak bij de doorvoer naar de achterklep toe.
     
  6. Vrijdag en vandaag bezig geweest met het inbouwen van de camera.
    Het viel niet allemaal mee maar het is gelukt.

    Als eerste de documenten vanuit ETIS.
    De geïnstalleerde camera via Ali
    Handleiding om de bekleding van de achterklep te verwijderen
    Handleiding om de bekleding van de middenconsole te verwijderen en de APIM te vinden
    Indeling van de APIM stekker (C2383a)
    Indeling van de stekker voor het achterlicht (C461)
    Indeling van de stekker boven de hemelbekleding (C425)

    Voor de foto's heb ik een Google Photo album aangemaakt
    Handige forum post van het demonteren (niet van mijzelf)

    Vrijdag begonnen met de camera zelf een plaats te geven. Als eerste de bekleding van de achterklep eruit/
    Dit valt reuze mee, beginnen bij de middelste balk (deze met beleid los trekken), daarna de zijkanten, 2 schroeven en alle bekleding is eruit. Hier vandaan kan makkelijk de kenteken verlichting worden verwijderd.
    Nadat ik voorzichtig gekeken had en er achter kwam dat deze bijna volledig hol is hier in een gat geboord waarin de camera kon worden bevestigd. Deze weer terug geklikt en vervolgens stroom gepakt vanuit het achteruitrijlicht.
    Daarna de kabel via de rubberen hoes van de achterklep naar boven de hemelbekleding laten lopen (wat is dit een rot werk, koste het meeste tijd).
    De connector boven de hemelbekleding was helaas niet bedraad op de benodigde pinnen, dus de kabel maar naar voren gehaald. Via de rechter zijkant naar de vloer laten gaan. Daar vandaan onder de dorpel en de b-stijl door naar de a-stijl van de passagierskant. Hier zit een mooi vakje waar je makkelijk bij kan komen. Hier ga ik de kabels verbinden.

    [​IMG]

    Zondag verder gegaan met de aansluiting op de APIM.
    Als eerste het scherm verwijderd, hierna de scherm toetsen en dan de ventilatieroosters.
    Daarna moet het paneel links naast de bestuurde worden verwijderd waarna de AC unit naar beneden gehangen kan worden. Dit geeft genoeg ruimte om de unit hierachter te verwijderen. Hierna wordt de APIM langzaam zichtbaar en moet hij alleen nog naar benede gehaald worden. Na 3 schroeven kunnen we er eindelijk bij en kunnen er een Female jack plug toevoegen aan de APIM connector.
    Ik heb deze kabel bijna een meter lang gehouden zodat ik deze naar een makkelijker bereikbare plek kan voeren.
    Dit is uiteindelijk een vakje geworden in de a-stijl bij de passagiers.
    Hierna alles weer terug plaatsen en aansluiten.

    Daarna via forscan de APIM vertelt dat hij nu een Reverse camera heeft en alles werkt.

    [​IMG]
    In de Focus ging dit alles veel makkelijker en was het minder werk.
    Maar uit eindelijk viel het hier ook wel mee. Al dacht ik halverwege wel waar ben ik aan begonnen.
    Als de auto bijna geen enkel paneel meer heeft aan de voorkant. (had eigenlijk een overzichtsfoto moeten maken).
     
    henk 68, M.Blaak, Focustinus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Dit zal bij de mk4 focus niet heel anders zijn gok ik. Er zijn net als voor de kuga, geen pasklare oplossingen? Ook best natuurlijk, een universele kan net zo makkelijk in de originele handgreep.
     
  8. Ben heel tevreden met de universele. Kwaliteit is echt meer dan prima.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  9. Een vraag,over de a.p.i.m, ik zie op de foto geen video plug aansluiting.Ik zie alleen de bloksteker twee keer. Is dit een mannetje en vrouwtje?zit op die stekker dan de video aansluiting.Ik heb n.l de vierkante blok aansluiting met video aansluiting maar krijg helaas geen beeld.
     
  10. [​IMG]
    Ik gebruik deze. Die gebruik je achter de APIM. op de gele stekker sluit je dan de gele tulpstekker van de camera aan.
     
  11. Er zijn trouwens ook andere verloopkabel, met een vierkante stekker. Die zijn voor sync 2.5 systemen. Die werken voor zover ik weet niet op een sync 3 systeem.
     

Deel Deze Pagina