1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Krassen binnenzuide dorpel

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Biobak, 23 jul 2013.

  1. [MENTION=1112]dwayneNMGN[/MENTION] Jij doet polijsten toch? Wat wil je er voor hebben? :D Ik vind het wel een poging waard nmlk.
     
  2. Vind je de lijsten niet mooier? Waar woon je als ik vragen mag? Misschien dat ik iemand ken in de buurt die even een poging zou willen doen om dit probleem te verminderen.
     
  3. [MENTION=11549]Biobak[/MENTION], Zo heb ik het gedaan. Ik heb er zwarte plakfolie voor gebruikt. En aangezien jouw :focus2: zwart is zou dit misschien best mooi staan.
    De huidige instaplijsten zou je dan ook weer terug kunnen plaatsen, mits je deze zonder dat ze krom trekken eraf krijgt.

    [​IMG]
     
  4. [MENTION=1387]jason101[/MENTION] Op zich nette oplossing, toch ga ik eerst proberen het met polijsten te verminderen. De huidige lijsten vind ik net wat strakker staan dan de overige getoonde oplossingen.
    [MENTION=1112]dwayneNMGN[/MENTION] Ik ben woonachtig ik Nieuwegein. Wat mij betreft hoeft het niet om de hoek te zijn, ben niet misselijk om een ritje te maken. Hoor het graag.
     
  5. #25 Juffer1, 1 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2013
    Met polijsten kan je een hoop wegwerken.
    Er zijn bij dit soort klusjes wel 2 dingen die je in de gaten moet houden :
    1. Wat er niet is kan je ook niet corrigeren. Ik zie op de eerste foto's veel witte plekken wat inhoudt dat de lak daar al weg is ?
    2. De binnenzijde van de deuren en dorpels zijn lang niet zo dik gespoten als de exterieur delen. Vooral als je machinaal gaat polijsten is het wel zaak goed op te blijven letten want je kan er zo doorheen zijn.

    Zelf gebruik ik met dit soort correcties altijd de lakdiktemeter en een kleine backingplate op de DAP.
     
  6. [MENTION=12126]Juffer1[/MENTION] Punt 1 : Een aantal krassen zijn zo dik en diep, die zijn helemaal door de lak heen, dus lak weg. Sommige ook nog niet. Ik ben mij er van bewust dat het daarom met polijsten zeker niet weg zal zijn.
    De diepe krassen zullen onverminderd blijven? Klopt dat? Wellicht zoals andere aangeven, eerst opvullen met toch up set va Ford en dan polijsten?
     
  7. Eerst ontvetten, dan rustig opvullen (liefst in meerdere keren). Daarna zal je alles vlak moeten maken, het liefst door te schuren (wetsanden).

    Het is echt een enorm tijdrovend klusje als je het mij vraagt, vooral omdat het een beperkte ruimte is waarin je moet werken.

    Overigens heeft Langka ook een hele mooie set om dit soort dingen bij te werken.
     
  8. #28 Biobak, 1 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2013
    [MENTION=12126]Juffer1[/MENTION] Hoezo beperkte ruimte? Portier open en je heb alle ruimte, of mis ik iets :)

    Ontvetten met bv. dubro en afnemen met schone doekl voldoende?
     
  9. dubro (of ander afwasmiddel) is geen ontvetter. Het ontvet wel maar bevat nog zoveel meer "zooi". Wat je eigenlijk nodig hebt is bijvoorbeeld terpentine of cosmetische alcohol. Wat nog beter is is IPA. Dit kan je bij de meeste apotheken wel te verkrijgen en anders heb ik dat wel voor je.

    Ik zal proberen om uit te leggen wat ik bedoel met beperkte ruimte.
    Je gaat straks ontvetten en die strepen / krassen / putjes invullen.

    Als de lak is uitgehard vormt zicht (overdreven) een bobbel op je dorpel. Die kop zul je eraf moeten schuren. Dat doe je me automotive (dus niet van de bouwmarkt) wetsand schuurpapier in een korrel 1000-2500.

    Als je van links naar rechts schuurt met de 1000 dan zul je de volgende stap van boven naar beneden moeten schuren. Motivatie daarachter is dat je de vorige schuurkrasjes niet meer wil zien.
    Als je alles glad hebt geschuurd dan is de dorpel dof. Die zul je weer moeten polijsten. Machinaal zit je dan al gauw aan een 5'5" pad (zeg maar cm of 10) vast. Zelf gebruik ik een kleine pad (3") maar dan nog is je dorpel geen 7cm breed en kan je slechts met een klein gedeelte van de pad op de plek komen. Het stukje wat strak tegen de verhoging aanligt is nauwelijks door de machine te bereiken en dus lastiger weerom glans te brengen.

    Het grote risico zit hem (voor mij) met name in het weer vlak schuren van de "bobbels" omdat de lak eromheen echt dun is. Als je daardoorheen gaat is alleen bijspuiten of een folie plakken nog een optie.


    Ik hoop da ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, anders hoor ik het graag van je !
     
  10. [MENTION=12126]Juffer1[/MENTION], maar als je de omringende lak nou goed afplakt zou je hiermee dit risico kunnen voorkomen?
     
  11. Er zijn zat opties te bedenken, vraag is alleen of het ook haalbaar is.

    Je hebt het over millimeter werk qua afplakken want je moet dan exact naast die bobbel gaan afplakken. En een stukje tape is ook al gauw een millimeter dik, dat lijkt niet veel maar is absoluut zichtbaar.

    Het is best te doen, maar zeker niet in een half uur klaar.


    Bij de Langka set zit een spatel, een doekje en een middel wat verf afbreekt.
    Theorie is dat je de verf net niet hard laat worden. Daarna doe je de doek (suède) om de spatel, doet daar "blob eliminator" op en schuift dan de overtollige lak weg.
    In de praktijk zul je zien dat er zelfs dan nog een ophoping blijft en dat je het nooit helemaal egaal krijgt.
    Je zult nooit ontkomen aan het schuren en mijn inziens is dat je grootste risico

    Eigenlijk zou je de lakdikte eerst eens moeten meten. Ik weet dat dat bij Opel en Mercedes zo rondt de 80-90 micron ligt waar de lakdikte van de exterieur delen tussen de 130-150 micron is. Wellicht is het bij Ford toch dikker gespoten wat het verhaal dan makkelijker maakt omdat je meer correctie ruimte hebt ?
     
  12. #32 dwayneNMGN, 2 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2013
    Opvullen is een tijdrovende klus. Zelf zou ik gewoon rustig polijsten. Dan zul je zien dat bepaalde witte strepen ineens niet meer wit zijn en alleen in een bepaalde hoek zichtbaar zijn. Andere diepere krassen zijn gewoon niet weg te krijgen.

    Het advies om te gaan wetsanden als leek lijkt mij niet gepast. Voor je het weet richt je meer schade aan dan je lief is.
     
  13. Als ik jou was, had ik allang die Ford dorpellijsten gekocht, zouden perfect passen bij de donkere kleur van de wagen...

    Niet twijfelen gewoon doen, zeker nu dat ik las dat er krassen zo diep zijn dat via polijsten er niet uit kunnen.
     
  14. Maar dat is wel wat noodzakelijk is om de (teveel) aangebrachte lak weer te kunnen verwijderen. Met alleen polijsten red je dat niet.
     
  15. Dat klopt inderdaad, zonder schuren gaat het anders lastig worden. Zelf zou ik ook voor de lijsten gaan. Die staan nog mooi ook.
     
  16. #36 Boomerang78, 2 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2013
    +1 Heb ze destijds bij de aankoop van mijn Focus laten plaatsen en het beschermt veel beter dan de smalle versie.
    [​IMG]
     
  17. Zoals Dwayne is zijn foto laat zien
    [​IMG]
     
  18. #38 Biobak, 4 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2013
    [MENTION=1112]dwayneNMGN[/MENTION]
    De lijsten die DRuganov aangeeft bedoel jij dan ook?
    [​IMG]

    Ik moest er even aan wennen, deze zien er toch wel strak uit. Mijn huidige hebben een meer klassieke uitstraling zoals je op de foto kan zien.
     
  19. Deze zijn inderdaad echt gaaf!
     

Deel Deze Pagina