Na de vakantie wil ik mijn Focus even weer mooi schoonmaken en tegelijk wat kleine krasjes wegwerken. Een poetsmachine komt hier niet door de financiële/ "die garage is al overvol met gereedschap" directie, dus ik ben veroordeeld tot het inzetten van elbow grease of (eventueel) een opzetstuk voor de boormachine. Welk materialen kan ik daarvoor het beste aanschaffen? Het gaat om hele lichte krasjes die niet door de kleur heen zijn. Ook gaat het me er niet om de hele auto in showroom conditie te brengen, het blijft voor mij wel een gebruiksvoorwerp, maar hem even weer wat netter te maken.
De financiële directie gaat vast wel overstag met het volgende: Commandant 4 lekker stevig met draaiende bewegingen inwrijven met een oude handdoek o.i.d. Goed wegpoetsen, niet te lang in laten trekken... En daarna eventueel nog herhalen met wat polish
Als je automatisch wil werken heb ik begrepen dat een asymetriach roterende machine het beste is. Dat lukt dus niet met een boormachine
precies dit, dus GEEN hulpstukken op de boormachine zetten want dan ga je geheid door de lak heen. daarna wel in een polish of wax zetten anders heb je na 3 weken weer dezelfde krassen terug.
Dan wordt het Commandant 4 en daarna een polish. Wat heeft voor die polish of wax de voorkeur? Ik ga normaal eens in de zoveel tijd naar de wasstraat (waar hij na 2,5 week Noorwegen ook wel aan toe is) en dan heb ik altijd een programma met polish en "hotwax". Is dat voldoende of kan ik beter een andere polish of wax halen en het zelf doen? And if so, welk merk/type?
Je gooit hem door de wasstraat en nu wil handmatig van de swirls af. Waar denk je dat die swirls van komen?
Erm... De wasstraat? En het gaat me niet zozeer om swirls, want die zie ik er niet zozeer op zitten (denk ik...). Er zitten wat van die kleine krasjes van takjes etc. op en die wil ik er af hebben. En ik wil met alle liefde zelf wassen, maar de wasstraat gaat even vlugger en schijnt milieuvriendelijker te zijn. En toen ik me hier inlas en dingen als kleien etc tegenkwam haakte ik in eerste instantie af. Zelf wassennej af en toe eens wat extra is prima, maar poetsen is nou ook weer niet mijn hobby. Maar als ik beter zelf hier op de oprit kan wassen dan is dat zeker een optie. Ik heb ook nog wel wat Meguiars shampoo staan, dus het kan . Wat zou je me dan adviseren als basispakket om de lak weer mooi te krijgen? Zo'n Ulimtate Paint startpakket van Meguiars en dan nog een washmitt en twee emmers bij? Of moet er nog meer komen?
Gebruik zelf Commandant 4 en daarna een oude fles Turtle Wax Metallic voor zulke krasjes (niet 'door'). Kun je jaren bewaren mits goed afgesloten en vorstvrij. Wasstraten zijn vaak bagger, met name die waarin je auto stilstaat en dat ding heen en weer gaat over je auto... Ga zelf liever naar een wasstraat waar je doorheen getrokken wordt. Betere ervaring mee dan die simpele. Maar uiteindelijk: met de hand ben je echt het mannetje
Ik zou je adviseren om even te gaan kijken bij de sponsor carclean. Speciaal voor dit soort vragen is daar een heel forum en als je hier betalend lid wordt kun je daar met korting kopen. Volgens staat er een soort how to hier op het het forum ook
Die how-to had ik gelezen en toen sloeg met de schrik dus om het hart toen ik las wat er allemaal zou moeten gaan gebeuren... Ik wil eigenlijk gewoon mijn auto wassen en die krasjes wegpoetsen. (Ok, en eigenlijk nog de auto en wielen "ontchromen", maar daar komt zo een andere vraag voor). Carclean ga ik ook even kijken. De wasstraat waar ik naartoe ga is Niels Autowas en daar word hij inderdaad doorheen getrokken na handmatig voorwassen. Ik kom daar 2 of 3 keer per jaar en dan doe ik het meest uitgebreide programma, incl polish en wax.
Als de tutorial van hier je al laat schrikken zou je beter niet naar carclean kunnen gaan want dat is voor de echte fanatieke mensen. Waar je nu tegenaan loopt is dat er een soort heel dun laagje over je lak zit wat er eigenlijk eerst af moet voordat je oppervlakkige krasjes kunt verwijderen. Daar is de commandant voor maar je kunt ook kleien en dan moet daarna sealen en dan was erop doen. Meest eenvoudige maar effectieve manier om de lak netjes te krijgen. Hoe je het ook wend of keert dat is gewoon een stevige klus.
Sonax Perfect Finish, aanbrengen met een microvezel pad. Met de hand wel ff werk maar werkt zeer goed op oppervlakkige krasjes. Bevat geen wax dus na het polijsten even afnemen met een microvezel doek, (liefst nog even afnemen met een alcohol oplossing of bijvoorbeeld Gyeon Prep) en daarna de wax/sealant of wat je ook wil aanbrengen. Succes
Had zelf altijd goede ervaring (voordat er 12j geleden een dual action machine werd gekocht waar ik nog steeds heel blij mee ben) met Meguaiars Ultimate compound. Kan je makkelijk verwerken met een ronde pad met de hand. Paar goede microvezel doeken erbij en uitwrijven maar. Ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon prep). Daarna inderdaad iets van een sealant aanbrengen.
Ik denk dat als je er nu tijd en moeite in gaat steken om de Focus netjes te krijgen en over een tijdje weer naar Niels gaat je beter iets leuks kunt gaan doen. Voorkomen is altijd het beste.
@gerardTDCI Voor mij is een DAP oid niet teveel, maar ik heb al een garage vol gereedschap en snap mijn lieftallige echtgenote daarom wel. Vandaar dat ik het met de hand wou gaan doen en dat leek me niet zo bar ingewikkeld (dacht aan een startsetje middelen en klaar), maar dat blijkt het dus wel te zijn. Helaas... @John_mk2_RS Goed punt. Maar als ik vervolgens met de hand ga wassen heeft het wel nut?
@John_mk2_RS Goed punt. Maar als ik vervolgens met de hand ga wassen heeft het wel nut?[/QUOTE] Lichte krasjes ga je op den duur natuurlijk sowieso wel krijgen, maar met wassen met een washmitt en 2 emmers (1 met water en shampoo en 1 om de washmitt steeds in uit te spoelen) veel minder snel dan met de wasstraat. Bij wasstraten hergebruiken ze het water ook. Zitten natuurlijk wel filters in, maar kan me zo voorstellen dat vanwege de kosten die niet door elke eigenaar even goed/vaak bijgehouden/vervangen worden en het is ook niet voor niets dat gebruik van de wasstraat vaak op eigen risico is lijkt me.
Dan kun je eigenlijk beter een wasbox gebruiken en je eigen spons meenemen en microvezel doeken. Sommige van die boxen kun je zelfs na het wassen op je gemak poetsen en in de was zetten. Is beter dan de wasstraat zolang je de borstels van die box maar niet gebruikt
Commandant en oude handdoeken? Ik dacht even dat dit sarcastisch bedoeld was, maar blijkbaar niet. Ik begrijp dat de TS niet geinteresseerd is in een swirlvrije auto, maar dat alleen wat grovere krasjes weggemoffeld/minder zichtbaar gemaakt moeten worden. Als je verder nog geen spullen in huis hebt, zou ik de Commandant links laten liggen en een medium of iets zwaarder polijstmiddel gebruiken dat ook handmatig goed te gebruiken is. Houd er wel rekening mee dat sommige krassen van takjes best wel venijnig kunnen zijn.