1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kortsluiting

Discussie in 'Electronica' gestart door Crown, 28 jun 2010.

  1. Gisteren na 11 dagen vakantie auto van long time parking afgehaald.
    Scheen erg warm geweest te zijn in NL.
    Onder het rijden bleven de knipperlichten allemaal branden.
    Daarna een brandlucht met rook uit het dashboard.
    Onderweg ging er van alles branden op het dashboard.
    Thuis gingen de ruitenwissers aan koplampen gingen niet uit knipperlichten bleven branden.Accu pool eraf gehaald.
    Vanochtend gekeken naar de draadboom zag dat 1 bruindraad gesmolten was.
    Morgen wordt ie naar de garage gesleept.
    Iemand enig idee wat hier gebeurd is?
    Zat zelf te denken aan een knipperlicht relais wat is blijven plakken??
    Ben bang dat dit een zeer duur geintje gaat worden:crying::crying:
    Tips??
     
  2. Allereerst mag je je in je handen knijpen van "blijdschap" omdat je auto niet in de brand is gevlogen, en je het overleefd hebt.

    Verder weet ik bijna zeker, dat dit een hele dure reparatie gaat worden.
    Naar de oorzaak is alleen maar te gissen, omdat ik niet weet, waar die bruine draad voor gediend heeft. Maar dat die draad niet afgezekerd is wel duidelijk.

    Omdat deze draad zo warm is geworden, heeft deze warmte ook de isolatie van de andere draden in de boom beschadigd. Vanwege veiligheid (herhaling, maar dan met een andere draad is zeer reƫel aanwezig!) kan en mag deze draad boom alleen in zijn geheel vervangen worden. Daar zo'n boom vaak door de hele auto heen loopt, kun je je voorstellen, dat er aardig wat gedemonteerd moet worden om de draadboom te vervangen. Tevens kost het dan heel veel tijd om alles weer te monteren en te testen.

    Ik weet niet hoe oud je auto is en of je hiervoor verzekerd bent, maar ik vrees het ergste.

    Sorry, ik had je graag beter nieuws gebracht :oops:
     
  3. of je demonteerd gewoon alles zelf :)
    ik weet niet welke kabelboom het is ... maar meschien kun je er 1 van de sloop halen
     
  4. Inderdaad, zelf er tijd voor uittrekken of naar een garage met een niet al te hoog uurloon. Een kabel bodem vervangen is niet heel erg moeilijk, maar ontzettend tijdrovend. Dus de dealer is dan niet een erg goedkope oplossing met soms wel 100 euro per uur!
    Ik weet ook niet hoe heftig het is geweest, officieel moet je een kabel bodem in zijn geheel vervangen. Als er maar twee draden zijn aangetast is dit natuurlijk niet nodig met een beetje creativiteit.

    Eerst goed onderzoek doen naar de oorzaak, het is natuurlijk niet normaal!
     
  5. :shock::shock: Net prijs opgave gehad 1800 euro.
    Iemand die het voor minder kan?
    Of iemand die een focus zoekt ;)
     
  6. Sodemieters, wat een geld! :oops:

    Wat heeft de garage allemaal ontdekt?

    De kabelbomen in het intereur zijn geen moeilijke klus om te vervangen, alleen veel werk omdat er een hoop gedemonteerd moet worden.
     
  7. Kolere.....!!!!
    Naast een kabelboom ook een geldboom nodig dus pfffff
     
  8. ik zeg, kabelboom van de sloop halen ;)

    dashboard demonteren, kabelboom plaatsen, zooi dichtzetten en klaar ben je.

    kabelboom op de sloop is ca 100 euro denk ik? ongeveer..
     
  9. welnee, kabelboom heb je voor 5 tientjes;)

    ik wil je wel meehelpen met die kabelboom, stuur maar pb als je interresse hebt;)
     
  10. Gets en dat na een lekkere vakantie hopelijk.
    Gelukkig is ie niet in de hens gevlogen, was best mogelijk geweest.
    De beste manier om een auto in de hens te zetten is bij de kabelboom heb ik vroeger geleerd.
    En dan na je vakantie ook nog 1800 euro er tegen aan moeten gooien?
    Wat zegt de verzekering eigenlijk??

    Ik wens je veel sterkte met deze iets minder vrolijke gebeurtenis om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
     
  11. #13 Crown, 13 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2010
    Thnx maar staat al bij de garage ben nu opzoek naar een kabelboom naar achter toe.
    Dus als iemand een kabelboom weet??
    Enig idee tot welk bouwjaar ik kan gaan met de kabelboom?
     
  12. je hebt specifiek de kabelboom van een fase 1 focus nodig

    dit omdat de fase 1 een central time module heeft (op de zekeringkast) en de fase 2 heeft een gem module, die aan de andere kant (bijrijder) van het dashboard zit
     
  13. Ja t/m bouwjaar 2000 en dan van een benzine uitvoering en een wagon?
     
  14. kabelboom voor wagon of hatchback is puur de lengte van de kabelboom

    diesel of benzine voor de vloerkabelboom, zo heet deze kabelboom, maakt niet uit;)

    let wel op de opties in je focus, er zijn kabelbomen zonder bijvoorbeeld elektrische spiegels, maar ook met;)
    datzelfde geldt voor comfort ramen of normale ramen (elektrisch) stoelverwarming, stoel airbags etc...
     

Deel Deze Pagina