1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppelingspedaal blijft onderin hangen (kan niet meer schakelen)?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henry Ford Jr., 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik kan een leuke schadeauto kopen, Focus Stationwagen met 1,6i 16V motor uit 2006 en weinig km's en schade valt mee, alleen wel de airbags er uit en de voorruit gebroken, dat wel, maar is verder een zeer nette en goed onderhouden auto (2e eigenaar; 6 jaar in zijn bezit en alle rekeningen erbij, vorig jaar nog de distributieriem vervangen) alleen zijn vrouw reed met de auto onder de stalen bumperbalk van een vrachtauto en nu moet de auto weg, reparatie is te duur vinden ze en voor mij is hun vraagprijs in orde, nog wel wat kunnen afdingen, maar s gewoon OK!

    Maar nu het probleem, het koppelingspedaal ligt onderin en dus kan ik niet (ont)koppelen en dus niet schakelen en dus niet met de auto rijden, ik kan de auto natuurlijk laten vervoeren naar een werkplek, maar dat wordt weer duur!
    Wat zou het kunnen zijn, de koppeling was voor de aanrijding nog in orde, las op het internet over een gebroken terugtrek veer of zo, maar zag ook dat die koppelingscilinder bij het pedaal allemaal plastic delen heeft, misschien iets afgebroken waardoor het pedaal wegvalt, kon het moeilijk zien allemaal had geen zaklamp bij me helaas!

    Wie heeft hier ooit ervaring mee gehad en weet iets!

    Als het complete koppelingspedaal moet worden vervangen is dat best veel werk zag ik op het internet en je kunt er zo slecht bij, zag zelfs dat delen van het dashboard los moeten en ook de stuurkolom, dus ik twijfel nu of de auto wel iets voor mij is om nog te repareren i.v.m. met het toch al vele werk (o.a vervangen dashboard en voorruit) en eventuele vervoer- en stallingskosten!

    [​IMG]
     
  2. Kijk eens in het remvloeistof potje. Het zelfde potje en vloeistof wordt gebruikt voor de koppeling cilinder. Als die leeg is zal het pedaal geen druk meer kunnen opbouwen en op de grond liggen.

    Je kan het systeem een keer afvullen en ontluchten. Dit is goed te doen op straat. Met zijn tweeën is het handigst maar als je een vacuüm ontluchter hebt kan je het ook alleen.

    Je hebt natuurlijk wel ergens een lek dus overtuig jezelf ervan dat dit alleen de koppeling is en niet in het rem circuit als je ermee gaat rijden.
     
  3. #3 Marco Morello, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
    Er hoeft geen lek te zijn, het kan de veer onder het pedaal zijn. Het vervangen van de veer is te doen zonder het pedaal te wisselen, hetzij met gepriegel.

    Je weet dat je er niet alleen bent met een nw dashboard en een nwe voorruit? Gordelspanners, airbagmodule etc. Er in deze staat mee rijden raad ik je sowieso af. Je kan ook een auto ambulance met lier huren (kost niet heel veel). Zolang de auto nog rolt, trek je ‘m zo de kar op.
     
  4. Zou idd auto vervoeren ipv rijden, is veel politie op de weg deze dagen en n bon kost je veel meer(moet je alsnog wat regelen)

    Btw focus 2 heb ik nog wel n dash(niet erg netjes) met airbag van.
     
  5. Als er geen lek zou zijn dan zou ik mijn ogen het pedaal niet op de bodem moeten liggen maar ergens onderin moeten blijven zweven. De druk in het systeem zal hem zeker iets omhoog helpen. Maar ik hoor het graag als ik dat verkeerd heb.

    Maar de simpelste manier om te controleren of het een lek of veerje is, is proberen. Start hem in zijn vrij met het pedaal op de bodem. Probeer dan of je versnellingen kan selecteren. Lukt dit zet dan de auto in zijn 5, handrem erop en voet op de rem en haal voorzichtig het koppelingspedaal van de bodem. Nu moet de koppeling gaan aangrijpen.
     
  6. Als het idd een gebroken veer is, kan je de koppeling bedienen door met je voet/tenen onder het pedaal de koppeling bedienen.

    Maar aangezien de eigenaresse met de auto op/onder een vrachtwagen is gereden, zou dit kunnen betekenen dat de rem niet werkt. Bij een gebrek aan vloeistof in het systeem zou dat ook het niet functioneren van de koppeling verklaren.
     
  7. Ik heb vandaag nog even contact gehad met de eigenaar van de Focus, ligt nu een behoorlijke olievlek onder de auto en volgens een monteur is de koppelingscilinder lek! Ik heb intussen ook de prijs binnen voor het vervoer en de voorruit (het dashboard en airbags en gordelspanners (inderdaad) kan ik goedkoop aankomen dus dat is niet het probleem), maar alles bij elkaar opgeteld loont het eigenlijk niet meer om de Focus te repareren, kan intussen een andere kopen met splinter nieuwe APK, maar wel wat meer km's dat wel, maar voor een aanzienlijk lager bedrag (ongeveer bijna de helft goedkoper) dan ik deze repareer, dus ik ga ervan af zien! Dat is het helaas met oudere schadeauto's en op dit moment worden auto's erg goedkoop aangeboden! Ik denk omdat mensen door de virus crisis de hand op de knip houden, die Focus die ik nu kan kopen was aanvankelijk ook veel duurder, maar staat al weken te koop en geen enkele serieuze bieding en wil er nu van af dus deed me gisteren een "take it or leave it" voorstel, ga er vrijdag of zaterdag bij kijken, want heb de Focus alleen nog maar op Marktplaats gezien!
     
  8. Bij 1 van onze Focussen heb ik de veer van het koppelingspedaal ook al een keer vervangen omdat deze was gebroken. Als het koppelingspedaal niet meer omhoog komt, dan kan het eigenlijk niets anders zijn dan de veer (tenzij de koppelingscylinder van binnen zo rot is dat de zuiger vastzit).
     
  9. Even nog een up-date, de aanschaf van de schade Focus is niet door gegaan, was te veel werk en er kwam een andere met minder werk en investering op mijn weg, dus ga daar a.s. dinsdag kijken/kopen, laat het nog horen hoe het is afgelopen!
     
  10. Dus dit topic kan dicht. ;)
    :closed:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina