1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppelingspedaal blijft hangen Focus 3.1 1.6tdci econetic

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wibi, 16 jan 2022.

  1. Hallo allen, ik zie dat er al meer topics zijn over dit onderwerp. Tijdens onze wintersport rit naar Châtel Frankrijk bleef ook bij mij het pedaal ineens hangen. Vraag me niet hoe ik de pas op en af ben gekomen, maar ik snap nu m’n vaders indianenverhalen over dubbelklutsen. Afgelopen week meteen m’n garage gebeld, die bevestigd ook dat t waarschijnlijk de
    Hoofdcilinder is.

    Maar dan nu mijn punt, is het verstandig om nu gewoon heel de koppelingsset te vervangen? De wagen heeft inmiddels alweer 252000 ervaring en los dat ik nog altijd baal dat ik maar 300kg mag trekken ben ik er meer dan tevreden mee. En met de huidige 2de handsprijzen is de aangegeven €1200 voor gehele set of €600 voor alleen cilinder etc ook te verwaarlozen (auto is recent nog verwend met nieuwe schokbrekers en remschijven/blokken rondom).

    wat is nu wijsheid hé
     
  2. Hoe lang wil je nog rijden met de auto, ik denk nog wel eventjes, anders had je er ook geen nwe schokbrekers onder laten zetten.
    Een nwe koppeling bij 250.000km is niet gek. Bij goed onderhoud loopt de motor nog heel lang hoor. Daar zou ik me geen zorgen om maken.
     
    Wibi vindt dit leuk.
  3. Dat ligt wel in de planning, al is t verleidelijk om door te kijken voor zo’n mooie nieuwe focus active.
    Maar het plan was vorig jaar om nog 3 jaar te rijden, en ondertussen sparen voor de volgende. Gelukkig had ik al rekening gehouden met dit soort vroegtijdige tegenvallers.
     
  4. Om de restwaarde hoef je het niet te doen. Een dieseltje met dergelijke km-standen en kapotte koppeling levert geen barst meer op.

    Die €1.200,- is een hoop geld (is dat inclusief dualmassa vliegwiel?). Maar je koopt er geen andere fatsoenlijke auto voor.
     
  5. volgens mij wel, hij begint nu toch wat vreemde geluiden te maken, wat schurend alsof er iets aanloopt. Morgen eens langsrijden bij de garage wat het verstandigste is. Kan een doorrijden met defecte drukcilinder etc schade veroorzaken aan de versnellingsbak? Want dan ben ik echt de pineut.
     
  6. Hoor je toevallig een metaalachtig schrapend geluid bij het wegrijden vanuit stilstand?
    Zo ja dan is dat een defect tweemassa vliegwiel. Bij mij was op dat moment ook de koppeling cylinder defect wat het vasthangen van het pedaal veroorzaakte.

    Een jaar en 50k later begon een lager lawaai te maken, dat hoorde je eigenlijk continu. Lage toerentallen zorgde voor onvoldoende spatsmering.
     
  7. Nee, juist voornamelijk bij het in 2/3 laten uitrollen voor het stoplicht. Zonder intrappen koppeling voor de duidelijkheid.
    Garage heeft inmiddels een ronde gereden en hij gedroeg zich uiteraard keurig. De 7e gaat hij er naartoe om de hoofdcilinder te vervangen en daarna zie ik wel weer
     

Deel Deze Pagina