1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling Focus III (2018) gaat niet vloeiend

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FordKees, 22 nov 2020.

  1. Na een paar bezoeken aan Forddealers kom ik toch maar eens mijn licht opsteken op dit forum. In augustus 2019 heb ik een Focus Wagon Lease Edition van juni 2018 aangeschaft. Nog geen 13.000 op de teller, 1.0 ecotec 125 pk, 6 versnellingen, Carplay. Vanaf het begin vonden zowel mijn vrouw als ik de koppeling niet vloeiend aangrijpen. Met name in de eerste versnellingen. Na het opschakelen springt de auto hortend naar voren. Het verschil met onze vorige Focus was opvallend. Dat was een Wagon uit 2017, maar dan een Trend Edition zonder Carplay, 100 pk, 5 versnellingen. We hebben de auto in het oosten van het land gekocht, maar wonen zelf in de Randstad. We hebben dit probleem binnen de garantietermijn dus bij onze lokale Forddealer aangekaart. Ik heb de auto daar een dag achtergelaten. Aan het eind van de dag kreeg ik te horen dat er niks mis was met de auto. Volgens de dealer staan er geen terugroepacties open voor de auto. Hij zou helemaal in orde moeten zijn. Ik hield het er maar op dat ik er maar aan moest wennen. Misschien waren het de 25 extra pk’s die het koppelen lastig te doseren maakten. Maar we gaan ons er steeds meer aan ergeren. Wat zou het kunnen zijn? Ik lees hier over het twee massa vliegwiel. Daar schijnen nog wel eens problemen mee te zijn. Maar bij zo’n jonge auto? Ik hoop echt dat de specialisten op dit forum mij op het goede spoor weten te zetten.
    (P.S. de Hill Hold werkt ook nauwelijks, maar ook die vond de dealer prima werken. Ik ben een leek, maar wellicht is er een verband.)
     
  2. Defect massa vliegwiel kan. Maar komt eigenlijk niet voor bij benzine motor.
    Bij dieselmotor wel.
    Motorsteun zou ik dan eerder zeggen.
    Was de oude auto ook een 3cil.
    Of was het 1.6 met 100pk.
    Die extra cil missen kan wat anders aanvoelen.
    Tevens hoe trek je op.
    Heb werkelijk klant gehad die 5000rpm draaide en dan langzaam liet slippen. Geen wonder dat de koppeling snel doorheen ging.

    Sommige trekken op met koppeling en geven dan gas. Persoonlijk heb ik 1200-1500rpm en trek dan op met de koppeling.

    Wat betreft hill hold. Moet je op helling staan. Rem keer intrappen. Als je loslaat blijft hij 30sec stil staan. Daarna laat die rem ook los, dat is normaal.
    Ook dan moet je met de koppeling gewoon kunnen optrekken en zal de rem uit zijn eigen losgelaten worden
     
  3. Zo te lezen, maakt de koppeling maar een hele korte slag bij aangrijpen en loslaten.
    Dat is lijkt me toch echt een kwestie van wennen, persoonlijk vind ik het ook niet prettig.
    Sinds vorige week heb ik een andere focus, en die heeft ook wel een beetje.
    Inmiddels wel aan gewend, en is het voor mij een kwestie van wennen en rijstijl wat aanpassen.
    Bij rustig optrekken bv geen problemen, maar gaat het allemaal wat vlotter dan weer wel, gaat het heel rap, geen enkel probleem.
     
  4. Bedankt voor je supersnelle reactie! Mijn vorige was inderdaad ook een ecoboost 3 cilinder. Die schakelde dus een stuk prettiger. Ik laat de koppeling niet slippen en hou het toerental zo rond de 2000 rpm. Ik ga je tips opvolgen.
     
  5. Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben al blij dat je niet meteen denkt aan een probleem met de koppeling. Misschien inderdaad wennen. Ik rij nu niet zoveel meer sinds de corona, dus dan raak je de routine ook een beetje kwijt, denk ik.
     
  6. Kijk ook het peil van je remvloeistof eens na. Misschien staat ie wat laag.
     
  7. Hij gaat maandag voor een 2-jaarbeurt naar de dealer. Remvloeistof wordt dan vervangen. Ik zal eens kijken of dat verbetering geeft.
     
  8. Dit idee hadden wij ook de eerste dagen na aanschaf. Het blijkt dat de slag van de koppeling een stuk korter is dan de vorige auto.
    Nu went het al aardig, trouwens wel de 1.5
     
  9. Ford heeft een hele korte slag op de koppeling, ik ben niet anders gewend sinds 10 jaar maar ik hoor iedereen die wel eens in 1 van mijn Ford's heeft gereden erover, tenzij ze zelf Ford rijder zijn.
    Het is nog iets korter geworden naar mijn gevoel over tijd (Zit inmiddels aan mijn 5e ford) al rij ik sinds begin dit jaar automaat :D

    Maarja, het is wennen en als jij er dan net 1tje hebt waarbij die ook nog eens de korte kant van de marge staat afgesteld, dan is het zeker even wennen.
     

Deel Deze Pagina