1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling blijft soms plakken onderin Focus 1.6 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door arjant, 6 mrt 2019.

Tags:
  1. Ten einde raad, Hoofdkoppeling cylinder vv, koppeling + druklager vv, 2 massa vliegwiel vervangen nu het probleem helaas nog niet opgelost...:-( Wie weet er nog iets?
     
  2. Remvloeistof ook al gecontroleerd/ververst?
     
  3. Auto heeft volgens de dealer een grote beurt gehad, mag aannemen dat dit gebeurt is. Eerst bleef de koppeling heel vaak plakken, toen pedaal koppeling cylinder vv en dat hielp niet. Daarna de bak eronderuit gehaald en koppeling + druklager vv. Dit hielp ook niet. Weer de bak er onderuit en het 2 massa vliegwiel vv. Nu ben ik het bijna kwijt alleen na een lang stuk rijden blijft hij nog weleens plakken. Ik voel overigens wel een lichte trilling bij 2500 toeren in zijn vrij. Weet overigens niet of dat het helemaal normaal is omdat ik geen vergelijkings materiaal hebt
    Gr Arjan,
     
  4. begrijp het probleem niet helemaal. blijft pedaal onderin hangen als je koppeling intrapt? zonder dat er iets gebeurt, en dat je met je voet pedaal omhoog moet trekken.
     
  5. Ligt de vloermat wel goed
     
  6. meestal betekent dit dat er te weinig vettigheid aan de splines van de koppelingsplaat zit.
    of in het ergste geval zijn ze uitgeslagen.

    Je moet hier dus vertrouwen hebben in de garage/persoon die de koppeling gemonteerd heeft.
     
  7. Door trillingen in het 2 massa vliegwiel trilt als ware de olie uit de druk cylinder er ontstaat dus een luchtbel. Nu het vliegwiel is vervangen is het bijna weg alleen na een lange rit komt het zo af en toe weer terug. Maar wat mij opvalt is dat er een trilling bij plusminus 2500 toeren optreedt. Ook als je in de file staat en de motor draait stationair voel je dat de motor een kleine beetje schud....stof om over na te denken.
     
  8. dus je trapt koppelingspedaal tot aan de grond toe in zonder dat de koppeling daadwerkelijk is ingetrapt.
    ik heb DMV gezien met axiale speling. wat probleem opleverde voor de automatische versnellingsbak.

    enige dat niet is gedaan is de leiding vervangen. heb het meegemaakt dat de o-ringen niet perfect afgesloten zat.
    helaas kan ik het niet zo direct achterhalen maar zit er een zelfstellende drukgroep op. als deze verkeerd is opgespannen dan kan het ook problemen opleveren
     
  9. Waar ik zelf aan zit te denken is dat de koppeling het niet helemaal correct is geinstalleerd, de koppeling hebben ze eerst vervangen en daarna pas het vliegwiel. Mijn gevoel zeg dat het hele spul niet helemaal in balans is. Eerst bleef de koppeling om de haverklap plakken ook na vervanging van de koppeling en nadat ook het vliegwiel is vervangen af en toe.
     
  10. Update,
    Nu is inmiddels alles vervangen. Koppeling +druklager, vliegwiel, leidingen en hoofdcilinder. Probleem is nog niet weg.
    Wat ik inmiddels wel weet is dat het probleem zich aan dient als je een bocht naar rechts neemt. Als ik op een parkeerplaats rondjes naar recht draait in zijn eerste of 2 de versnelling maak niet uit, koppelingspedaal blijft plakken onderin. Bochten naar links geen probleem. Rara. Motor loopt als een zonnetje, 70k op teller. Iemand suggesties?
     
  11. Is de axiale speling van de krukas al gecontroleerd? Indien dit nog niet is gebeurd zou ik persoonlijk daarmee beginnen. Teveel axiale speling zorgt ervoor dat de krukas teveel kan bewegen wat tevens de symptomen die je ervaart kan veroorzaken.

    Overigens resulteert teveel axiale speling in veel gevallen in een nieuwe motor. Ford beschouwd het onderblok als `non serviceable` en interne onderdelen voor he)t onderblok zijn dan ook niet beschikbaar.
     
  12. Bedankt voor je reactie,

    Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen, het is overigens nog niet nagemeten. Kan het ook nog vanuit de versnellingsbak komen of is dat vrijwel uitgesloten?
     
  13. versnellingsbak zou eerder van radiale spelling hebben dan axiale spelling. dan zou je dit allang hebben gevoeld met installeren van nieuwe druklager. want dat merk je direct als daar radiale spelling op zit. axiaal kan wel maar verwacht het niet.

    Axiale spelling zou kunnen maar of dat het ook is, geen idee. want als er axiale spelling zou zijn dan zou je in bocht naar rechts je krukas naar links gaan door de krachten, dit zou dan juist moeten helpen met het terugkomen van het pedaal.
    axiale spelling kan je al vanaf de multieriem poelie kunnen meten.
    eerst as richting de bak duwen, meten met een gevoelige meetklok. dan met bandijzer of lange schroevendraaier krukas terug trekken. is het meer dan 0.5mm dan is het niet goed. geen idee wat ford voorschrijft maar bij peugeot werden de eerste 3cil, op terugroepactie vervangen bij axiale spelling van meer dan 0.5mm. klant merkte totaal nergens iets van.

    dan kan in een bocht naar rechts de krukas iets opschuiven naar links
    echter blijf ik erbij dat ik verhaal niet goed snap, koppelingspedaal blijft plakken?? is voor mij dat de koppelingspedaal onderin zit en niet direct omhoog komt.
    maar slipt de koppeling dan ook of merk je daar niks mee.

    heb je al een keer met de hand de koppelingspedaal ingeduwd, dan naar links douwen kijken hoe het voelt met omhoog komen en keer naar rechts douwen en kijk hoe hij omhoog komt.
    niet dat koppelingspedaal zelf niet lekker omhoog komt
     
  14. Bedankt voor je reactie,
    Je moet dan met je tenen het pedaal terug trekken. Je merkt dat er lucht in de hydrauliek komt, en dan gaat de versnellingsbak een beetje haken tussen versnelling 1,2 en 3.
     
  15. zou zeggen check ff of pedaal goed is. naar links douwen en kijken hoe hij terug komt, of naar rechts.

    zoals je eerst schreef dat pedaal niet omhoog komt als je naar rechts stuurt is gek. want alles zou tegen je druklager aan duwen waardoor je pedaal juist eerder omhoog zou komen.
    er zijn paar dingen die ervoor zorgen dat je pedaal omhoog komt. dat is je veer onder de koppelingspedaal zelf en diafragmaveer van je koppeling.
    wat me bijstaat is dat ik die hulpveer onder koppelingspedaal geregeld heb vervangen ivm deze defect was en je problemen kreeg met koppelen en slecht ontkoppelen.
    ik lees er wel bij diverse dat er problemen mee geweest zijn over deze hulp veer


    lees dat een voor een steeds iets is vervangen was er een gevoel dat er steeds een kleine verbetering was of kun je dat niet meer zeggen
    want als je alleen met koppelingcilinder het voelde dat het er bijna niet meer was en koppeling/vliegwiel eigenlijk niet veel beter is geworden. of net andersom kan ook helpen bij diagnose
     
  16. Bedankt voor je reactie,
    Nee ik kan dat niet meer zeggen dat elke keer nadat er wat gedaan was dat het een verbetering was. Dit had meer te maken dat dan de boel weer lucht vrij was en het dan weer ff goed ging. Elke keer was ik optimistisch maar na enkele dagen was het eigenlijk gewoon weer het zelfde liedje.

    Ik ben vandaag naar een parkeerplaats geweest en heb een aantal rondjes naar links gereden en naar rechts. Naar links geeft geen enkel probleem, naar rechts val de koppelings druk weg en ligt het pedaal op de bodem. Ik vrees het ergste.
     
  17. Overigens is er met het pedaal niets aan de hand en ook geen vloermatten...
     
  18. Dus je pedaal zakt zelfs weg als je bocht naar rechts maakt? Zou idd dan krukas axiale spelling laten meten, dan weet je iets.
     
  19. Inderdaad, je rijd een rondje naar rechts in zijn 1 of 2 en druk de koppeling in dan is de druk weg en pedaal komt niet meer omhoog.
     
  20. en de koppeling wordt niet ontkoppelt. hmmm
    dan lijkt het idd iets van axiale spelling op krukas, maar dat moet behoorlijk dan zijn.
    door de middelpunt vliegende kracht zou de krukas dan zover naar links komen dat de slag van je koppelingspedaal te klein is om alles terug te douwen en dan nog eens de koppeling aandouwen.

    even keer laten meten wat de axiale spelling van je krukas is.
    zijn er wel orginele koppelingset/vliegwiel en druklager van ford gemonteerd?
     

Deel Deze Pagina